Kukkantás a Swing kulisszái mögé #3- Lakatos Márk válaszol
Lakatos Márk nevét mindenki ismeri a magyar divatvilágban. A köztudatban ő "a stylist" Magyarországon. A sokoldalú alkotó azonban egy jó ideje már teljesen más műfajban is aktívan tevékenykedik, így játékfilmek készítésében is részt vesz. Legutóbbi filmes munkájáról faggattuk.
Ezeket láttad már?
Jelmeztervező vagy stylist a titulusod a filmben?
Jelmeztervezője voltam a filmnek. A rendezővel, Fazekas Csabival nagyon sok reklámfilmben dolgoztunk már együtt, mint stylist tevékenykedtem mellette. Azért is kért fel erre a munkára, mert ismerte mit csinálok, látta a munkáimat a Megasztárban és az egyéb showműsorokban, és miután a film világa kicsit hasonlít ezekére, éppen kapóra jött neki ez a tudásom.
Hogyan képzeljük el a munkádat? Miben különbözik egy film öltözékeinek a megtervezése egy tévéshowban végzett munkától?
2004-től, amikor az első Megasztárokat csináltuk, még sokkal kevesebb divatmárka volt jelen a magyar piacon és sokkal kevesebb magyar divattervező volt, így számtalanszor előadódott olyan helyzet, hogy mondjuk a Tillának tervezni kellett egy fellépő ruhát, mert nem volt sehol megfelelő. Itt már részben beleszagoltam abba, milyen is, amikor félig kész darabokból dolgozol, félig viszont magadnak kell megteremteni az öltözékeket. A Swingben a hétköznapi jelenetek öltözékeit kész darabokból raktuk össze, hiszen pont az volt a lényeg hogy egy mai, aktuális magyar világot mutasson. Ez nem a Dreamgirls és nem a Burlesque, hanem ez olyan zenés showfilm, ami itt játszódik Magyarországon. Viszont a Mágia bárban felbukkanó ruhákból nagyon sok mindent meg kellett tervezni, illetve Töröcsik Mari ruháit meg kellett tervezni és Csákányi Eszternek sok darabot egyedileg készítettünk. Érdekes munka volt, hiszen ez a bár nem egy hollywoodi vagy egy Las Vegas-i bár, hanem egy budapesti, amibe mi próbáltuk beletenni az elmúlt húsz év hasonló budapesti bárjainak a hangulatát. Ott pedig nem az volt a jellemző, hogy minden előadásra új ruhát varrattak maguknak a fellépő művészek, hanem turkálókból, színésznők levetett darabjaiból, innen-onnan beszerezve rakták össze minden estére a szettjeiket. Ezt a sajátos világot szerettem volna megjeleníteni a ruhák által a filmben is.
Mi volt a legnagyobb kihívás?
Természetesen Törőcsik Marival dolgozni egyszerre egy óriási megtiszteltetés és egy hatalmas kihívás. Édes anekdotáink vannak arról, hogy hogyan ismerkedtünk meg, hogyan kerültünk közel egymáshoz és hogyan fogadott el engem. Nekem ez egy nagyon szép élmény az életemben. Neki ruhát tervezni egy nagy kihívás, mert egy nagyon erős egyéniség és pontosan tudja, hogy neki mi áll jól. Az, hogy ebben az ügyben kompromisszumokat tudtunk kötni, nekem egy óriási élmény volt.
Mennyi idő volt a film jelmezeinek elkészítésére?
Természetesen soha semmire nincs elég idő és ez is nagyon jól igazodott a film készítése az eredeti showkészítés világához, ahhoz a műfajhoz, amiről szól. De ugyanúgy, mint mondjuk egy divatbemutató kapcsán, itt is az utolsó pillanatban összeálltak egy egésszé a dolgok. Persze ehhez az is kell, hogy egy szerencsés csillagzat alatt készüljön valami.
Mindenből kettő készült, vagy ha nem, hogyan tudjátok formában tartani azt az egy darabot a forgatási időszak végéig?
A filmforgatás egy olyan műfaj, ahol nem időrendben vesszük fel a jeleneteket, ezért a folyamatosság egy nagyon fontos szakmai része a munkának, így a ruháknak is. A produkciós szempontok alapján döntik el, mit vesznek előbb, utóbb és a ruhának ugyanúgy kell kinézni, attól függetlenül, hogy az a felvétel időrendben mikor készült és ezt sminkben, hajban is le kell követni, ami nem kis feladat. Adott esetben két vagy három hét is eltelik a két jelenet felvétele között. Ilyenkor van olyan ruha, amiből többet kell gyártani, főleg a "problémás" jeleneteknél, amikor Csákányi Eszter vízbe ugrik, vagy amikor valakit leöntenek egy pohár vörösborral.
Melyik a filmben a kedvenc jeleneted?
Törőcsik Mari utolsó énekszáma, ami nagyon megható és szép, de nagyon szerettem a klipeket is, nem véletlenül imádtam a forgatókönyvet is, hiszen ez egy zenés film, amikben a klipszerű betéteknek nagyon fontos szerepük van, ezeket kifejezetten imádtam forgatni. Csákányi Eszter nagy drámai jeleneteit is mindig nagyon szeretem, mert olyan hihetetlen humor és szomorúság van egyszerre benne, amit csak az olyan nagy színésznők tudnak megcsinálni, mint ő.
Melyik színésznek volt a legtöbb ruhája?
A három főszereplő hölgynek nagyon sok ruhája volt, egy igen komoly ruhatárat kellett nekik létrehozni a fellépő ruhákból és a hétköznapi darabokból. Sokat változtak a filmben, ezt is meg kellett jeleníteni a ruhák által.
Melyik volt a kedvenc öltözéked a filmben?
Mindenképpen a Törőcsik Marinak varrt, általam tervezett darab, ami egy selyem zsorzsett gyöngyözött csipkéből készült darab. Színházak számára elég sok jelmezt terveztem már, hat-nyolc éve dolgozom jelmeztervezőként is alternatív, balett és tánc műfajban Ladányi Andreával, konkrétabban a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban dolgoztam olyan nagy musicaleken, mint a Cabaret és legutóbb a Hair. A varázsfuvolának is készítettem a jelmezeit szintén Nyíregyházán, a Don Giovanninak Aradon. Marosvásárhelyen terveztem A sevillai borbély jelmezeit, szóval egy ideje ez a vonal nagyon erős az életemben, lehet, hogy a divatvilág erről keveset tud. Büszke vagyok arra is, hogy a Bárka Színházban csináltam Jorma Uotinen-nel a világhírű filmkoreográfussal egy Piaf Piaf című musicalt is. Nagyon örülök, hogy a színház visszakerült az életembe, mert 18 évesen felvételiztem a Színművészetire és nem vettek fel, így indultam el mindenféle utakon, a divaton keresztül, hogy visszataláljak a színházhoz. Nagyon szeretem csinálni.
Mennyire kötötte meg a kezed a Swing-nél rendelkezésedre álló büdzsé?
A show műfaj kifejezetten olyan, hogy bármennyi pénzt el lehet költeni a látványra, itt természetesen nem erről volt szó. A mi munkánk egy alkalmazott műfaj és azért tetszett nekem ez a forgatókönyv, mert amellett, hogy amikor olvastam, természetesen rögtön beindult az agyam és a Chicago-ra, a Dreamgirls-re gondoltam, de miután Budapesten játszódik, a szűkebbre szabott költségvetés is inspirálóan hatott. Arra gondoltam, hogy ugyanúgy kell gondolkodnom, mint mondjuk a kedves traveszti barátaimnak, hogy miből is rakják össze a következő, csillogó jelmezüket. Nagyon szórakoztató volt a feladat.
Min dolgozol jelenleg?
Jelen pillanatban a következő Style Republic üzlet megnyitásán dolgozunk, ez tavasszal nyit majd. Elkezdtünk egy blogot és egy videócsatornát is üzemeltetni, amire jelen pillanatban főzőblogokat készítünk, mert ez a másik nagy mániám, mert szerintem a főzés ugyanolyan styling tevékenység, mint a ruhakészítés, kitalálás. Egészen izgalmas recepteket készítek el most is, ami a következő hónapokban jelenik majd meg a youtube-on.