„Mi változzunk, ne az éghajlat!” - a Körforgásban kiállítás új alkotójának üzenete

Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az Iparművészeti Múzeum Ráth György-villájában hatodik alkalommal kerül bemutatásra a Körforgásban című kiállítássorozat. A legújabb installációban az oroszországi Buliash Todaeva gondolta újra a múzeum gyűjteményéből kiválasztott tárgyakat, és egyúttal tudattalanul fedte fel a magyar iparművészet történetének egy izgalmas szeletét Valóban magunkban őrizzük a korábbi generációk által használt motívumok és minták lenyomatát?

Körforgásban sorozat új kiállítója Buliash Todaeva az ökotudatos divat mellett állt ki kiállíátásával
Körforgásban sorozat új kiállítója Buliash Todaeva az ökotudatos divat mellett állt ki kiállíátásával
Fotó: Courtesy of Iparművészeti Múzeum

Tudunk más interpretációt adni a kollektív tudatban sötét foltként emlegetett történelmi periódusnak? Képesek vagyunk megmenteni a bolygót? Ezekre a válaszokra keresi a kérdéseket a január 7-ig megtekinthető Körforgásban – Buliash Todaeva időszakos kiállítás. A formabontó tárlatról a kurátort és az Iparművészeti Múzeum Kortárs Dizájn Főosztályának vezetőjét, Horváth Juditot kérdeztük.

Él és mozog a gyűjtemény

A Városligethez közel eső Ráth György-villába az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának, Ráth Györgynek volt az otthona, aki végrendeltében az intézménynek ajándékozta a villát, azzal a kitétellel, hogy onnantól csak iparművészeti tárgyak bemutatására szolgálhat majd. Öt évvel ezelőtt, 2018-ban az Iparművészeti Múzeum Üllői úti székhelyét rekonstrukció miatt bezárták, és ugyanebben az időben megnyitották a Ráth György-villát a látogatók számára.

Az épület nagyobb részében a múzeum szecessziós gyűjteményéből megrendezett állandó kiállítás tekinthető meg, az emeleten pedig két kisebb terem szolgál időszaki kiállítások bemutatására. A múzeum gyűjteményének legnagyobb része jelenleg raktárakban szunnyad, és kevésbé találkozhat vele a közönség. „Fontosnak tartottam, hogy újra és újra véletlenszerűen megmozdítsuk a gyűjteményt, ugyanakkor elkezdjünk kiépíteni magunk köré egy nemzetközi kapcsolati hálót a kortárs design területén. Érdemi feladatunk a közönségnevelés is, és leginkább, hogy kutatások mentén, valamint letegyük a múzeum kortárs design gyűjteményének az alapjait.” – emlékszik vissza a Körforgásban tematikus kiállítássorozat indítómotívumaira a kurátor.

Az ikonikus Körforgásban sorozat

A Körforgásban sorozat végül az adott körülményrendszerhez képest egy nagyon praktikus, de annál kreatívabb koncepcióként született meg: a múzeum által felkért különböző kortárs tervezők kedvükre válogathatnak a múzeum gyűjteményében, majd az általuk kiválasztott tárgy, vagy tárgyak múltjából, formavilágából inspirálódva készítenek egy saját alkotást, ami aztán az Iparművészeti Múzeum kollekciójának a részévé válik. A tervezők felkérésénél fontos szempont volt, hogy a szakmai elismertség mellett egy szoros bizalmi viszony is kialakuljon. Az Iparművészeti Múzeum kortárs design gyűjteménye elsősorban a közép-kelet-európai régióra fókuszál. „Ez egy kevésbé kutatott része a designtörténetnek, és fontos, hogy a saját gyökereinkkel tisztában legyünk.”

Karácsonykor halnak meg a legtöbben szívrohamban - itt a magyarázat, miért

Karácsonykor halnak meg a legtöbben szívrohamban - itt a magyarázat, miért

A sorozat korábbi kiállítói voltak: Artista Stúdió 2018-ban, majd őket követte a lengyel Maria Jeglinska, utána Fazekas Valéria, a cseh Dechem Studio, majd a Romani Designnal való együttműködés következett. A felkért tervezők gyakran akarva-akaratlanul olyan darabokat választottak a múzeum gyűjteményéből, amelyek története több ponton metszette az alkotók életét és pályáját; ez alól nem volt kivétel Buliash Todaeva sem.

A huszonnyolc éves Todaeva karrierje a műanyagszennyezés és a klímaválság problémaköreire való kreatív válaszokból tevődik össze. Először formatervezésből, majd digitális gyártási technológiákból és gépészmérnöki specializációból szerzett diplomát; közben megalapította a Zerowaste.lab-et, ami fenntartható termékek fejlesztésével foglalkozott, és az Adidas fenntartható dizájn nagyköveteként tervezett az óceánokból kihalászott műanyag hulladékból sportruházatot. A Körforgásban kiállítás során bemutatott anyaga is a környezettudatos divatra fókuszál.

Vissza és előre az időben

A kiállítás a két teremben került megrendezésre, ami elsőre kevésnek érződhet, viszont megismerve a kiállításokhoz készített egyedi katalógusok és kisfilmek tartalmát egy teljesen más világ tárul a látogatók elé. Az első szoba közepére helyezett vitrinben kiállított piros kistáska, és a mellette ácsorgó furcsa, tehénmintás bútorok legalább annyit tudnak mesélni a történelemről, mint nagyszüleink, vagy az ő szüleik. Todaeva egy PVC anyagú piros retikült, illetve egy Szilvássy István (mai alkotónevén Pali X-Mano) által tervezett Kentaur fantázianevű bútorkollekciót választott. Judit elárulja, hogy őt mindkét választás meglepte. Szilvássy munkássága korábban kevéssé volt ismert a kurátor számára; a vinyl kistáskát pedig 2017-ben éppen ő maga szerzeményezte.

Szilvássy István aka Pali XMano és Buliash Todaeva a Körforgásban kiállítás megnyitóján a Ráth villában
Fotó: Courtesy of Iparművészeti Múzeum

A két tárgy, vagy tárgycsoport – hívja fel rá a figyelmemet Judit –, valamilyen formában megidézik az egykori Szovjetuniót. Szilvássy az öt darabból álló bútorcsaládot 1985-ben készítette, abban az időben a magyar ipar túlnyomó többsége szovjet exportra dolgozott. A bútortervezés mellett Szilvássy hatalmas, meleg levegővel telített műanyag installációkat is tervezett. Ilyen volt például az 1983-ban rendezett Fiatal Művészek Fesztiváljára a ponyvából alkotott óriásteknőse, ami felkeltette a Világifjúsági Találkozó szervezőinek is a figyelmét, így az 1985-ös eseményre felkérték Szilvássyt, hogy tervezzen hasonló objekteket a fesztivál bejáratához. Így jött létre két tizenkét méter magas felfújható figura: Matrjóska és Miska. Szilvássy ma már Kaliforniában él, és ötven évvel később is hasonló felfújható installációkat tervez a Santa Barbara-i nyári napfordulós játékokra.

Matrjóska és Miska Szilvássy István aka Pali X-Mano alkotásai, melyek fotón megjelentek a Körforgásban kiállításon a tehenet idéző bútorai mellett
Fotó: Courtesy of Iparművészeti Múzeum
Szilvássy István (Pali X-Mano) tehénfotele a Körforgásban című kiállításon
Fotó: Courtesy of Iparművészeti Múzeum

Egy sikkes műanyagtáska?

A kis piros vinyl táska a 60-as, 70-es évek fordulójára tehető és elképzelhető, hogy a Rákospalotai Bőr- és Műanyagfeldolgozó Vállalat terméke, bár a kurátor által meginterjúvolt Radnai Mária, a gyár egykori tervezője szerint a Fővárosi Bőrdíszmű Szövetkezet gyárthatta. Ő úgy emlékszik vissza, hogy akkoriban 400-500 darabos táskakollekciókkal indult a magyar tárgyalócsoport az orosz nagyvárosokba, hogy az orosz piac számára bemutatkozzék. A futószalag mellett ülő vásárlók méricskélhettek, bólinthattak, ha valamelyik darab kedvükre volt, azonban a legnagyobb elismerésnek az állva tapsolás számított, ami egyet jelentett azzal, hogy a favorit modellt alkudozás nélkül fogják megrendelni az Magyarországtól. „A magyar tervezőkben viszont volt egy politikai dac, és igyekeztek a novoszibirszki asszonyoknak direkt csúnya táskákat tervezni.” – meséli Judit.

Ezért olyan fontos, hogy eleget aludj karácsony előtt

Ezért olyan fontos, hogy eleget aludj karácsony előtt

És itt jön a képbe a 2023-as kontextus egy olyan tervező nézőpontjából, akinek a családja a másik oldalról élte meg a Szovjetunió kulturális ambivalenciáit. „Buliash szelekciójában is megmutatkozik, hogy a választásainkon keresztül néha kirajzolódik a kollektív tudattalan. Egy ilyen hatalmas gyűjteményből miért pont ezeket a tárgyakat választotta ki egy olyan tervező, aki bőven a rendszerváltás után született? Valahonnan felismeri a formákat, a motívumokat, mélyen ezek az ő világának is részei.”

Buliash Todaeva tervezése a Körforgásban kiállításon
Fotó: Courtesy of Iparművészeti Múzeum

Buliash Todaeva a PET-palackok kupakjából készített műanyag granulátummal, és a 3D nyomtatás melléktermékéből készült PLA-hulladékkal dolgozik – itt több szinten megjelenik a körforgás motívuma, a tervező körforgásos designt alkalmazva, saját táskáiban újrahasznosított műanyaggal dolgozik. A kiállítás kapcsán létrejött négy doboztáska és négy övtáska, és a sorozat életében először megvalósult, hogy 2022 januárjában a külföldi dizájner otthonában, Moszkvában is bemutatásra került az anyag. Az eredeti terv szerint 2022 februárjában érkezett volna meg Budapestre a kollekció, a katalógus már nyomdakész állapotban volt, amikor kitört az orosz-ukrán háború és a folyamat hirtelen felfüggesztődött. A múzeum vezetése úgy döntött, hogy elhalasztják a megnyitóidőpontját. Buliash Todaeva ma már Franciaországban él, mivel a háború miatt elhagyta Oroszországot.

„Az esküvőmre készültem, miközben egy másik férfiról fantáziáltam. Nem lett szép vége”

„Az esküvőmre készültem, miközben egy másik férfiról fantáziáltam. Nem lett szép vége”

A végül 2023 októberében nyílt kiállítás centrumában álló táskák pántján a következő szlogen olvasható: „System Change, Not Climate Change” – azaz „Mi változzunk, ne az éghajlat”. A Körforgásban: Buliash Todaeva című kiállítás igyekszik hangsúlyozni, hogy az is fontos, hogy a mikrokörnyezetünkben mennyire tudjuk magunkévá tenni a legfontosabb fenntarthatósági alapelveket. Hogy képesek vagyunk-e kevesebbet fogyasztani. Judit szerint „pokoli, hogy úgy élünk a bolygón, mintha nem következne utánunk semmi. A háború pedig minderről elvonja a figyelmünket. A háború pedig attól tud működni, hogy megfeledkezünk róla, hogy a másik oldalon is emberek élnek, nekik is, ahogy nekünk is csak egy életük van, amit persze ma teljesen újraír a történelem. Ezért is tartottam lényegesnek, hogy a kiállításhoz tartozó kiadványon jelenjen meg Buliash aláírása, a kézjegye; a nehéz időkben fontos lenne, hogy ne felejtsünk el egymás szemébe nézni, és meglátni a másikban az embert.


Galéria

2023.12.24.

Glamour Book Banner



Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)