Kollár Dea új dallal és saját rendezésű videóklippel jelentkezett
Az év vége vészesen közeledik, Kollár Dea magyar-nigériai énekesnő és DJ mégsem nyomta be a féket eddig elért sikerei után — a november hónapot saját rendezésű klippel zárta, mely legújabb, XOXO című dalához készült. Az „XOXO” egy parti himnusz, melynek során egy könnyűvérű lány bőrébe bújva mozgunk a táncparketten, miközben társadalmunk szexualitásról és erkölcsről szóló szöveteit bontogatjuk.
Ezeket láttad már?
Kollár Deával már egy korábbi beszélgetésünk során is találkozhattatok a Glamour oldalán. Azóta az „Ugye Szereted?” című dalának videóklipje megjárta a 8. Magyar Klipszemlét, és elnyerte a fődíjat a Legjobb Styling és Jelmez kategóriában.
Az „Angyallány” elnevezésű album címének jelentése azonnal egy árnyaltabb jelentést kap — a tökéletes, angyali nőnek egy olyan oldalát ismerjük meg az XOXO-n keresztül, aki, ahogy a szöveg is szól, épp nem visel mást, mint egy falatnyi tangát és csókokat. Önfeledten táncol az éjszakában, szépségével megszerzi azt a kiszemelt prédát, aki épp a tetszésére van, és ha megunja őt, lecseréli egy vonzóbbra.
Hogy mindez mennyire morális, azt a démoni Hófehérke is mérlegeli. „Tükröm tükröm, mondd meg nékem! Ki a legrosszabb lány a vidéken?” Válaszul önmagát látja, üres szívvel és teli pénztárcával. A vállait két ördög nyomja, azt az érzést keltve, hogy nincs választása.
A dal során a klubból az ágyba ingázunk, miközben a női karakter egyre többre tartja magát, és drágábban adja bájait. Bár meg-megszólal egy hang, ami keresi a régi, jó ént, az élvezetekért érzett szomjúság erősebb. Növekszik a szenvedélyek inflációja, miközben egymást érik az éjszakák.
Dea úgy látja, manapság tombol a „hoe era”, és ahogy a lányok és nők átveszik a hatalmat szexualitásuk felett, rádöbbennek a patriarchális társadalom rájuk helyezkedő nyomásaira. Ami nem csupán szexualitásra terjed ki, hanem sok-sok interperszonális viszonyra, viselkedésre és szociális pozíciókra.
Egy idő után betelhet a pohár, ha mindent számba veszünk, és a fejünk zsong a gondolatoktól — „egy lány legyen tiszta és erényes, de ha kell, legyen egy vadmacska az ágyban. Tudja a helyét, és ne legyen túl nagyképű vagy törtető, de közben hozza az abszolút maximumot mindenben. És ha lehet, legyen girlboss is.” Ezeket gyurmázza bele Dea az XOXO-ba.
A kaleidoszkóp lencséjében Hófehérke látható, miközben próbál minden szerepnek és jellemzőnek eleget tenni. Az XOXO egy csillámló karikatúra, mindamellett, hogy felszabadító hiphop kislemez.
Dea biblikus metaforákkal dúsítja a problémakört — a tiszta lelkű Hófehérke, vagyis Éva leszakítja a fáról az almát, és megtörténik a bűnbeesés. Ám az alma nem a bűnösséget, hanem a tudást szimbolizálja jóról és rosszról — immár ismeri saját testét, értékét, az örömök árát.
A „hoe era” külső szemlélői úgy vélhetik, rossz és erkölcstelen dolog ilyen módon felhasználni ezt az ismeretet. De vajon kellemesebb lenne-e egy alvó, tétlen, ártatlan Hófehérke, aki várakozik a herceg csókjára, mint az a Hófehérke, aki tudja, mit akar, és nem fél megszerezni?
Dea ritmusos dalszövegében Hófehérkét szajhának nevezi, de vajon ez a hang a társadalom hangja vagy a saját lelkiismeretéé? Ki ülteti el bennünk a szabályokat és stigmákat? Ha magunknak teremtjük az élvezeteket, bűnösek vagyunk? Mi van ezeken túl, amit érdemes újragondolni társadalmunkban?
Szóval mindezt nyújtja az XOXO, illeve ennél többet is — a klipet itt nézhetitek meg. A Magyarországon kevésbé ismert, jersey club stílusú beatekkel táplált hiphop szám producere Fodor Szabolcs Barnabás, az IceBoyz zenekar frontembere.