Képes-e megvédeni magát egy gyerek?

2016. december 21.
Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

"Képes vagy megvédeni magad" -- hirdeti a MONDO kártyajáték, amelyet fogyatékos és ép gyermekeknek fejlesztettek ki a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a Csillagház Általános Iskola munkatársai. A kártyák célja a gyerekek jogtudatosságra nevelése, annak érdekében, hogy képesek legyenek felmérni és kivédeni az őket érő igazságtalanságokat és veszélyhelyzeteket. A témában a TASZ ügyvezető igazgatójával, Kapronczay Stefániával és a Csillagház Általános Iskola intézményvezető-helyettesével, Juhász-Vass Tímeával beszélgettünk.

Meséljetek kicsit a kezdetekről! Honnan jött a MONDO ötlete?


Stefi: A TASZ-nál már nyolc éve működik a fogyatékos-ügyi programunk, és rengeteg olyan emberrel találkoztunk ennek során, akik rávilágítottak, hogy a fogyatékkal élők nehezebben kommunikálnak az őket érő problémákról. Arra jöttünk rá, hogy ha valamilyen rosszat tapasztalnak ezek az emberek, sokkal nehezebben írják le az adott helyzetet, sokszor nincsenek meg a szavaik és az eszközeik arra, hogy segítséget kérjenek vagy fellépjenek ellene. A magyar társadalomról gyakran mondják, hogy alacsony a jogtudatosságunk, ez a fogyatékos személyekre hatványozottan igaz. Először ennek kellene megváltoznia ahhoz, hogy ők is egyenrangú állampolgárok lehessen, hiszek akkor tudnak majd kiállni magukért. Ebből a vágyból született meg a MONDO, amit kezdetben egy kiadványként képzeltünk el, majd csatlakozott hozzánk a grafikus, Hitka Viktória, aki a kártyás megoldással izgalmasabbá tette az ötletet. Eldöntöttük, hogy iskolákba visszük be a koncepciót. Ennek kapcsán találkoztunk másfél éve Timivel, a Csillagház Általános Iskola gyógypedagógusával.

Hogy néz ki a MONDO gyakorlati oldala? Hogyan alkalmazzátok a kártyákat?

Timi: Azért kártya formátumú a játék, hogy a szülők és a pedagógusok eldönthessék, hogyan és milyen témájú ismeretanyagot mutatnak be a gyerekeknek. A MONDO abszolút adaptálható mind életkorhoz, mind értelmi képességekhez, mind élethelyzethez. Gondozásra, önkiszolgálási tevékenységek során segítségre szoruló gyerekeknél például fontos már korán megtanítani, hogy milyen jogaik vannak a segítőjükkel szemben, hogyan kell működnie a közös tevékenységeiknek. Ezzel szemben egy másik téma, a választójog kérdése nyilvánvalóan későbbi életszakaszban jön el, így ezt a kártyacsomagrészt később alkalmazhatjuk. Az elmúlt időszakban azt teszteltük, hogy hogyan illeszthető be az iskolai mindennapokba a játék, a kollégák az életkori- és csoportsajátosságokhoz mérten választották ki a kártyákat. Időközben megváltoztattunk adott mondatokat, új témákat is bevezettünk, sokat formálódott a projekt az elmúlt egy évben.

Monda kártyajáték a fogyatékkal élők jogairól, tasz

Stefi: Szintén előnye a MONDO-nak, hogy egyesével is elő lehet venni a lapokat, és ha egy adott élethelyzet ezt igényli, a kártyák segítségével lehet róluk beszélgetni. Ez egy segédeszköz ahhoz, hogy nagyon nehéz témákat is feldolgozzunk. Ilyen például a párkapcsolat, a szexualitás témája. A tesztelés során szembesültünk vele, hogy rengeteg tabu van ezekkel kapcsolatban, általánosságban mind a szülők, mind a pedagógusok nehezen beszélnek ilyesmiről. Így nem tanulják meg a szavakat, cselekvési lehetőségeket a gyerekek, és a későbbiekben sem tudják jelezni, ha valami nem jó nekik, vagy valamit nem szeretnének.

Milyen más témákhoz nyújt segítséget a kártya?

Stefi: Összesen tíz témát járunk körül. Van például a "Tisztelettel segítsenek, gondozzanak", ami kifejezetten fogyatékos gyerekeknek készült, aztán a "Ne bántsanak", ami egy univerzális kártya ép és fogyatékos gyermekeknek egyaránt fontos. Egy téma külön a gondnoksággal foglalkozik, ami szintén fogyatékos embereknek szól elsősorban, ugyanis a bíróság sok szempontból korlátozhatja őket a döntéshozatalban. Ezek mellett a MONDO szól még intézeti életről, barátságról, párkapcsolatról, egészségügyi döntésekről…

Timi: Több kártya nagyon konkrét, ügyintézési tanácsokat is ad a mindennapokban; például a munka, a lakhatás, a közlekedés, szavazás kérdése kapcsán. Utóbbira példa, hogy hogyan kérhet valaki mozgó urnát. Ahogy nincsenek univerzális tananyagok és segédeszközök a legkülönbözőbb fogyatékossági típusokra, úgy ezt sem tudjuk minden fogyatékos gyermek számára különbontani és adaptálni. A MONDO egyfajta segédanyag - felvértezés és bíztatás arra vonatkozóan, hogy nyugodtan dolgozzanak vele az oktatók és a szülők. A pedagógus pontosan tudja, hogyan kell az adott tudásanyagot bevinni, ő tudja kiválasztani, hogy a kártyából mi az az üzenet, amit adott csoport számára átadható. Például vannak nagyon fontos és egyszerű instrukciók a gondozási tevékenységre vonatkozóan, amiket meg lehet éreztetni és értetni a legsúlyosabb állapotú fogyatékos gyermekekkel is. A beszédképtelen gyermekek számára szintén át lehet adni, hogy mik azok a helyzetek, amiket nem fogadhatnak el, illetve ezekre hogyan kell reagálniuk a szavak hiányában. Fontos, hogy megtanuljanak alapvető érzéseket közölni, hogy tudják, kiben bízhatnak meg, kihez, és hogyan fordulhatnak segítségért. Szeretnénk megértetni a pedagógusokkal és a szülőkkel, hogy ez a tudás átadható, és át is kell adni.

Milyen a MONDO eddigi fogadtatása?


Stefi: Szerintem a legtöbben érzik, hogy a MONDO által közölt tudásanyag szükséges, de van bennük egy kis félelem is azzal kapcsolatban, hogyan alkalmazzák, vagy milyen lavinát indíthat ez el. Ezért csináltunk pedagógiai és szülőknek szóló útmutatót is. Csatoltunk kis leírásokat a kártyákhoz, amiken rajta van, hogy szerintünk miről érdemes beszélni, milyen jogszabályok érvényesek adott esetekben. Nem arról van szó, hogy mi meg akarjuk mondani, mi a helyes döntés. A MONDO-nak egyszerűen csak az az üzenete, hogy van döntési lehetőség, és mindenki döntésképes és képes megvédeni önmagát.

Monda kártyajáték a fogyatékkal élők jogairól

Timi: A gyerekek abszolút nyitottak a játékra; az az egyik nehézség, hogy sokaknak nincsenek megoldási tippjeik a kártya által felvetett problémákra, mivel nem találkoztak még ezekkel a helyzetekkel. Ezek a gyermekek az iskola és a család védőburkában élnek, sokuk számára érthetetlen és idegen több szituáció - például hogy két ember tud agresszívan is viselkedni egymással. A kártyák lehetőséget adnak a nehéz témák játékos feldolgozására. Ahhoz, hogy a jogtudatosságig eljussanak, olyan alapvető építőköveket kell leraknunk náluk, mint például a saját és mások érzelmeinek definiálása, a döntéshozatal, az önmagukról való kommunikáció. A döntéshozatal képességének kialakítása kis választásokkal kezdődik - akár annyit is jelenthet, hogy narancslé és tea között tudjon dönteni a gyermek-, és azzal, hogy megtanul nemet mondani. Ezt nagyon fontos gyakorolni már egészen kicsi kortól, hiszen a jövőben mindenki kerül olyan helyzetbe, ahol vissza kell utasítania a másik felet, hogy saját érdekeit védhesse.

A MONDO módszeréből egy interaktív színdarab is készült. Hogyan jött az ötlet, és hogyan kell elképzelni ezt a darabot?


Stefi: Szerettük volna könnyebben befogadhatóvá és egyszersmind szélesebb körben elérhetővé tenni a felsorolt témákat, így született meg a Csodálatos Zoli robot című színdarab ötlete a CuLTR Productions, Gosztonyi Csaba és Végh Zsolt koncepciója alapján. Az előadás főszereplője az uristen@menny.hu-ból ismert Kálmánchelyi Zoltán. A színdarab az interaktivitásán keresztül egy könnyedebb és befogadhatóbb helyzetet teremt. Reméljük, hogy így a szülők és a pedagógusok is bátrabban hozzá mernek nyúlni a játék témáihoz. Fontos, hogy itt másokkal is meg lehet osztani ezt az élményt, egyszerre több gyermek is részt vehet benne. Nincsenek egyedül hagyva a helyzetben a gyerekek; a színdarab egy olyan közeget teremt, ahol közösségben találkoznak a kérdésekkel a nézők. A legtöbb színházi előadásban kockázatos a közönségre építkezni, így a CuLTR minimális interakcióra törekszik a Csodálatos Zoli robotban. Ez olyan, mint mikor a tanár feltesz egy kérdést, amire már tudja a jó választ, de lehetséges, hogy olyan reakciót kap, ami szintén alternatíva lehet a megoldás megtalálásához. Rengeteg gag lesz benne és egy jól képzett színész, kidolgozott stratégiával. Azt szeretnénk, ha az előadás minden korcsoportnak szórakoztató és élvezetes lenne.

Timi: Eredetileg fogyatékos gyerekeknek terveztük ezt a műsort, de a MONDO univerzális információanyagára az ép gyerekeknek is szükségük van. Fontos a két különböző csoport - a fogyatékos és ép gyerekek - közös tanulása, és a színdarab kapcsán ők is felhőtlenül találkozhatnak, ismerkedhetnek egymással.

Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?


Stefi: Még decemberben ingyen elérhetőek lesznek a MONDO kártyái, illetve egy belőlük készült animáció a projekthez csatlakozott BOOKR Kids felületén. A Mesetár ingyen letölthető a Google Play-ből és az App Store-ból. A Csodálatos Zoli robot című előadásból 2017-ben összesen 10 előadást szeretnénk megvalósítani, ehhez keressük cégek támogatását. Emellett az a távlati tervünk, hogy a MONDO bevett pedagógiai segédanyag lehessen minden iskolában, ahol fogyatékos és ép gyerekek tanulnak. Úgy gondoljuk, egy olyan dolgot tehetne hozzá az oktatáshoz, ami most hiányzik.

Takács Dalma

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

glamour plusz ikon Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)