Miért a világ egyik legsikeresebb sorozata a mai napig a Jóbarátok? A 90-es évek sitcomjáról szóló könyv igazi rajongóknak való
Mi vagyunk a Jóbarátok-generáció, te, aki ezt most olvasod és én. Te azért, mert ha nem szeretnéd és nem néznéd a 90-es évek és gyakorlatilag minden idők egyik legsikeresebb sitcomját, akkor rá sem kattintottál volna erre a cikkre. Én meg azért, mert egyszerűen imádom - sajnos ha nem más, akkor ezt csak simán el kell hidd nekem (képes voltam Londonig menni egy Jóbarátok-kiállításért) -, másrészt azért is, mert épp ezeket a sorokat írom. De most be is bizonyítom neked, hogy miért vagyunk mi a Jóbarátok-generáció tagjai.
Ezeket láttad már?
Nem vagyunk ezzel egyedül, vagyunk több millióan, akik évente újra és újra belépnek ebbe az egyáltalán nem exluzív klubba, aminek még csak korhatára sincs, hiszen a sorozat, ami 1994-ben elsőre egészen nehézkesen indult, olyan rajongókat is szerez magának újra és újra, akik 94-ben még gondolatban sem voltak, nemhogy megszületve. De mitől annyira sikeres 16 év távlatából is, mitől annyira univerzális és közben mégsem elcsépelt, klisés a Jóbarátok? Nos, erre a kérdésre keresi a választ többek között Saul Austerlitz A Jóbarátok-generáció - Mi zajlott a színfalak mögött című, magyarul a 21. Század Kiadó gondozásában megjelent könyvében.
Austerlitz a Jóbarátok-rajongói számára kötelező és kimerítően részletes több mint 400 oldalas könyvében nemcsak a sorozat anyagi bevételeit vizsgálja, bár kétségtelen, hogy az egyik legnagyobb sikere még mindig ebben rejlik. Nem véletlen, hogy miután a sorozat véget ért, a szindikációs szerződéseket is át lehetett tárgyalni, a Netflix pedig hatalmas összegért vásárolta fel a jogokat a tulajdonos Warner Brothers-től, ami aztán minden becslések szerint többszörösen megtérült a stream-csatorna számára. Amikor pedig a Warnerrel és a Disney-vel közös HBO Max indult, akkor 400 millióért vásárolták vissza az exkluzív jogokat a Netflixtől rengeteg egyezkedés és huzavona után. A Jóbarátok még a tavalyi évben is a Netflix legnézettebb műsorai között volt, és bár Amerikában már lejárt a sugárzási szerződés, a világ legtöbb pontján, ahol elérhető a Netflix és benne a sorozat, többek között Magyarországon is, ott még mindig ott van a topban.
Austerlitz eszes újságíró, aki remek kutatómunkát végez, a sorozat legtöbb alkotóját, íróját, sőt még néhány színészt is sikerül szóra bírnia, a könyv végén fellelhető Jegyzetekből és a Köszönetnyilvánításból jól látszik, hogy Austerlitz minden felmerülhető kérdésnek utánajárt a sorozattal kapcsolatban, minden követ megmozgatott, és akivel csak tudott, leült beszélni a Jóbarátokról. Természetesen a legtöbb inputot a sorozat alkotói, Marta Kauffmann és David Crane adják, akik elképesztő részletességgel emlékeznek vissza szinte minden egyes pillanatra, ami az írószobában zajlott, illetve a szereplőgárda, az azóta legendákká vált Jennifer Aniston, Lisa Kudrow, David Schwimmer, Matt LeBlanc, Matthew Perry és Courteney Cox kiválasztásának menetére - itt is indul a könyv ugyebár. Majd szépen végigvezet a legfontosabb pontokon a narratívában, illetve kitér a különböző pénzügyi tárgyalásokra, amelyek pár évente felütötték a fejüket a szereplők körében, akik a sorozat sikereire való tekintettel nem engedték, hogy akkoriban az iparban viszonylag kevés tapasztalattal való rendelkezésük ellenére a Warner kihasználja és hülyének nézze őket. Schwimmer többször is felmondással fenyegetőzött, és ő volt az egyik leghangosabb felszólalója és támogatója az egyenlő bérezésnek, aminek az utolsó évadra már az lett az eredménye, hogy epizódonként a 6 szereplő 1-1 millió dollárt kapott. De nemcsak az alulfizetettség volt az egyik problémája a sorozatnak, mai szemmel visszanézve sokszor kissé szexista, homofób és kirekesztő volt a sorozat, ami pedig már a 90-es évek végén sem volt "divat".
Mindenestre Austerlitz, aki korábban a legnagyobb amerikai újságoknak dolgozott, jelenleg pedig kreatív írást és vígjátéktörténetet tanít az NYU egyetemen (többek között ő is itt szerezte a diplomáját), azzal magyarázza vagy inkább nyugtázza ezt, hogy a Jóbarátok egy álomvilágot mutat be, aminek nemcsak akkor, de ma már végképp szinte semmi köze nincs a valósághoz. Hiszen nem létezik, hogy 6 ember, ennyi éven át ilyen szoros kapcsolatban álljon egymással Manhattanben, hogy az élet ne sodorja el őket más vizekre, hogy a családalapítások ne szóljanak bele abba a rengeteg együtt töltött időbe, nem beszélve arról, hogy a világ, de New York aztán különösen sokkal, de sokkal színesebb, változatosabb.
Nos, visszatérve az eredeti kérdésre, hogy miben rejlik ennek a sorozatnak a sikere, talán az írószobában kereshetjük a választ. Egyszerűen olyan szerencsés csillagzat alatt alakult a Jóbarátok íróinak az összeválogatása, amit azóta sem sikerült egyetlen valamivel is sikeresebb sorozatnak a műfajban felülmúlnia. Ez Austerlitz könyvéből is egyértelművé válik, hiszen bár a legtöbb laikus számára a sorozat a 6 főszereplőt jelenti, addig a valóságban ők csak a végrehajtók és az igazán nagy agyak és tehetségek a színfalak mögött ültek. Ha pedig igazi Jóbarátok-rajongónak tartod magad, akkor tartozol annyival a kedvenc sorozatodnak (és magadnak), hogy kicsit te magad is benézz a színfalak mögé, és megtudd, hogy minek és kinek is köszönhetjük ezt a zseniális sorozatot. Austerlitz könyve egy remek kezdés ehhez.
Saul Austerlitz: A Jóbarátok-generáció, 21. Század Kiadó, 4490 Ft.