Ismerd meg Magyarország egyik legkiemelkedőbb női operatőrét, Csepeli Esztert
Ha olyan női operatőrökre gondolok, akik nagyjátékfilmeken dolgoznak, Csepeli Eszter neve jut eszembe.
Szomorú, hogy nem egy egészen hosszú listányi név pörög az agyamban, az pedig még inkább, hogy ez nem az én tájékozatlanságom miatt van így, hanem azért, mert egy erősen férfiak uralta szakmáról beszélünk. Eszter azonban nem az a nő, aki engedné, hogy beskatulyázzák, és megfeleljen a sztereotípiáknak. Hozzáállásából sokat tanulhatunk!
Ezeket láttad már?
Melyik volt eddig a kedvenc munkád? Volt olyan, amire nem szívesen gondolsz vissza?
Azt gondolom nagyon szerencsés vagyok, mert nincs olyan, amit elfelejtenék, mindenből tanultam valamit. Az eddigi legizgalmasabb számomra egy norvég-amerikai nagyjátékfilm volt. Hat hetet töltöttem Norvégiában, és akkor ismertem meg az egész stábot. Korábban nem is találkoztunk. Gyönyörű helyeken forgattunk, egy szemvillanás alatt beleszerettem Norvégiába. De éppen ez a szép ebben a szakmában. A változatosság, hogy nagyon különleges helyekre lehet eljutni és rengeteg új embert lehet megismerni.
Mi az a dolog a munkádban, ami ha eszedbe jut, azonnal mennél, azonnal csinálnád? Ami felpezsdít minden alkalommal.
Két ilyen dolog van. Az egyik a jó forgatókönyv. A másik pedig egy izgalmas rendező. A rendező személye nagyon meghatározó tud lenni.
Te egy nagyon strapabíró ember vagy. Hogyan tudtad kamatoztatni ezt a tulajdonságot a szakmádban?
Köszönöm, hogy így látod, mert tényleg voltak olyan időszakok az életemben, hogy a mai napig sokszor felteszem magamnak a kérdést, hogy ez mire volt jó. De ha az életutamra gondolok, akkor azt látom, hogy valóban minden hozzátett ahhoz, aki én vagyok. A kitartás és a strukturáltság, – amit kénytelen vagy elsajátítani a jogi egyetemen –, a mai napig megmaradt bennem. Azt nem tudom, hogy alapvetően is megvolt-e a karakteremben, és ez csak ráerősített-e. De az biztos, hogy azóta, ha bármilyen nehézség előtt állok, visszagondolok arra az időszakra, és biztos vagyok benne, hogyha azt megcsináltam, mindent meg tudok csinálni.
De hiába ilyen elszánt valaki, ha sokan azt gondolják, hogy nőként nincs esélyük ebben a szakmában például a fizikai erőnlétük miatt…
Ha körülnézek, tele van a szakma olyan operatőrökkel, akikről nem feltétlenül a jó fizikai erőnlét jut eszembe. Úgyhogy ez egy elég komoly tévhit. Úgy is dolgozhat egy operatőr, hogy a monitor mögött ül. Ez nem én vagyok, én szeretem kézbe venni a kamerát. De még így sem kell hozzá őrületes fizikai erő. Egyfajta állóképességre szükség van persze egy ilyen intenzitású munka mellett. Én például heti rendszerességgel futok és jógázok, de nincsenek irreális elvárások.
Ki lehet öregedni ebből a szakmából? Vagy ez egy olyan hivatás, ami a végsőkig hajtja az embert?
Nem lehet kiöregedni, ezért választottam. Az egyik kedvenc operatőröm 71 éves, és most van a karrierje csúcsán. Én azt gondolom, hogy a filmes szakma konzervál, és ha valaki élvezettel csinálja, örömét leli benne, akkor a világ legcsodálatosabb szakmája, a sok hátránya ellenére is.
A teljes interjút a GLAMOUR magazin novemberi számában olvashatod!
Fotó: Harazdy Eszter
Stylist: Csillag Szilvia
Smink: Titkos Bernadett
Haj: Végh Virág