“A mesében a fantáziának semmi sem szab határt” - interjú Bárdosi Ibolyával, az El a kezekkel a papámtól jelmeztervezőjével
Dobó Kata El a kezekkel a papámtól című családi filmje egy olyan mesés világba repíti a nézőket, amelyet magyar készítőktől a mozivásznon már egy ideje nem láthattunk. A látványos díszlet, az elbűvölő karakterek és a vidám dalok teszik élvezhetővé és izgalmassá a filmet kicsiknek és nagyoknak.
Ezeket láttad már?
Mivel az én igazi érdeklődésem a divat, ezért természetesen számomra a leglátványosabb dolgok a filmben mindig a jelmezek. Kimondottan kedvelem, ha egy filmben fontos szerepet játszik a divat és az öltözködés, mert nagyon sokat elárul egy-egy karakterről a stílusa, az általa viselt a színek és formák és bizonyos esetekben a viselt márkák is. Szerencsére az El a kezekkel a papámtól című filmben látványos és színes ruhatárból nem volt hiány, de ami igazán elképesztő volt az a karaktereket megtestesítő jelmeztervezés, így mielőtt bárki megszólalt volna, főbb stílusjegyei már megjelenéséből ismerhetőek voltak.
Bárdosi Ibolya 20 éves munkássága alatt számtalanszor tervezett már jelmezt magyar filmekhez és színházi produkciókhoz, az El a kezekkel a papámtól című film jelmezeinek megtervezése legújabb munkája.
Ibolya interjúban mesélt a karakterek és ruháik közötti szimbiózisról, valamint kulisszatitkokat is elárult a ruhák tervezésének folyamatáról és arról a szabadságról, amit ennek a mesének a megalkotása tett lehetőséve számára.
Csodálatos, színgazdag és formailag látványos jelmezeket láthatunk a filmben. Mi volt a jelmezek stílusa mögötti inspiráció?
Első lépésként mindig a forgatókönyv adja meg a vezérfonalat. A történet elolvasása után már van vízióm arról, mit is szeretnék, milyen irányba induljak el a karakterekkel. Az ötleteket a rendezővel és a díszlettervezővel egyeztetem és haladok tovább a kitalált irányba. Mivel az "El a kezekkel a papámtól "egy ízig vérig mesefilm, ezért nagy volt a tervezői szabadságom és az a spektrum is, amin belül mozoghattam térben és időben. A mese koncepciója eleve az volt, hogy nem tudjuk mikor és igazából azt sem ,hogy hol játszódik a történet. Egy nem létező múltban Magyarországon . Ezért azt találtam ki, hogy a különböző karakterek más-más időszak stílusjegyeit hordozzák magukon. Viola és András jelmezei kicsit 50-es évek hangulatát idézik, míg Eszter a 30-as éveket hozza vissza. Kamilla egy szigorúbb korszak elegye, a 19. század végi sonkaujjas és 20. század eleji sziluett keveréke. Frici bűvész lévén, egy cilinderes, cirkuszi figura lett. Hudák meg maga a "handmade" man, aki a maga világához illeszkedő kicsit “buherált ruhákat “hord, innen- onnan összeszedett “cuccokból” áll a ruhatára. Őt különösen érdekes volt öltöztetni, mert a forgatókönyv olvasása alapján az én fejemben egy kis púpos, duci, öregecske, ápolatlan figura jelent meg. A szereplőkiosztásban pedig Járai Máté kapta a szerepet, aki egy vékony, arányos, ápolt, jóképű színész, így hát kezelésbe vettem. Kapott púpot, hasat, szőrzetet és ehhez illő manós ruhadarabokat. Jól szórakoztunk nagyon. Máté elképesztően vicces figura, minden ruhapróbán könnyesre nevettük magunkat. Hálás vagyok neki, hogy kibírta nyáron a nagy melegben ezt jelmezt.
Divat szempontjából, mennyire volt fontos, hogy az adott korhoz illeszkedjenek a ruhák, de mégis mesebeliek legyenek?
Mint említettem nincs adott kor. Tudatosan nincs kimondva a filmben mikor játszódik, ezért tudtam különböző korok sziluettjeivel játszani és egy tudatosan eklektikus stílust létrehozni. A mesében a fantáziának semmi sem szab határt. Nemde?
Szinte válaszoltál a következő kérdésemre. Úgy gondolom az öltözködés fontos, hogy megmutassunk valamit a személyiségünkből is, egy filmben pláne. Mesélnél a karakterekről és hogy kinek miért olyan stílust álmodtál meg, amit a mozivásznon látunk?
Igyekszem a karaktereket a forgatókönyvben leírtak alapján felruházni. Például Viola, a mostohaanya egy kegyetlen, kemény, szurkálódós nőszemély, akit hegyes formavilággal ellátott, Dior jellegű eleganciával ruháztam fel. Nála mindig kettő színt használtam egy öltözéken belül, főként olyan idegesítő színeket, amik amúgy nem is minden esetben szeretik egymást ,így a nyugtalanság hatását keltik, például: narancssárga és pink vagy piros a lilával. Vele szemben Eszter ruhái lágyak, virágosak, játékosak. Két végletesen ellentétes nőtípust jelenítenek meg: a számító, mindenen átgázoló és az érzékeny, kedves, lágy nőt.
Egyébként magyar filmben ezekhez hasonló jelmezeket még nem láttam és ha már említed a színeket, mesélnél bővebben erről? Miért fontos, hogy ki milyen színeket visel?
Mivel mese , bármi megengedett a színhasználatban. Már régóta szerettem volna meséhez jelmezeket tervezni.I tt tényleg szabad kezet kaptam ,tobzódhattam színekben, formákban. Persze ,mint mindenben a nagy szabadság akkor működik jól, ha felállítunk egy szabályrendszert, amit betartunk, így minden egyes karakterhez hozzárendeltem egy adott színtartományt. Ahogy már mondtam ,Violánál az idegesítő színválasztás volt a lényeg az árnyalatok kiválasztásában, de az ügyvéd úr esetében - aki egy unalmas ügyvédi figura a filmben- csak a szürke színtartományon belül mozogtam tudatosan. Hudák ,mivel a föld alatt él ,természetes ún. földszíneket kapott: barnák, okker, zöld. Frici a bordó ,kék,sárga. Dorka jelmezei a lazac, narancs, piros, sárga tartományon belül váltakoztak. A tábor "fagyi színei" -ahogy a stáb hívta- is az én ötletem alapján valósultak meg. Arra gondoltam ,hogy a külső világtól teljesen eltérő, álomszerű színkombinációra volt szükség a tábori egyenruhák tervezésénél. A film végső színei egy kicsit erősebbek lettek ,mint amik a valóságban voltak, mert az operatőr így ítélte meg annak érdekében, hogy a film meseszerűséget érősítsék.
Minden ruha saját tervezésű? Van esetleg kölcsönkért, újragondolt vagy újrafelhasznált? Hogyan válogattál?
A főszereplőknek minden jelmeze egyedi tervezés és megvalósítás volt. A háttérstatiszták esetében voltak vásárolt és " stylingolt" elemek . Nagyon sok mindent vettünk vintage boltokban, hiszen valamikor a múltban létező világ hangulatát kellett létrehoznunk. Imádom azt a részét a munkámnak, amikor a fejemben létező karakterekhez vadászok kiegészítőket. Az aszisztensemmel bajnokok vagyunk ebben. Bolhapiacokon is szoktunk kincseket találni. Hudákhoz sok elemet vásároltunk itt. Mivel egy adott kor atmoszféráját a statiszták teremtik meg a háttérben, nagy hangsúlyt szoktam fektetni az ő kitalálásukra is. Ezekhez jelmeztárakból kölcsönöztük a jelmezeket.
Hogyan kell elképzelni a jelmezek megtervezésének a folyamatát? Mire volt szükséged, hogy minden szereplőnek tökéletes jelmeze legyen? Mennyi időbe telt a jelmezeket megtervezni, majd elkészíteni?
A jelmezek megtervezése számomra viszonylag gyorsan megy. Hamar “kirajzolom” magamból a figurákat. A hosszabb folyamat megtalálni a megfelelő anyagokat, bőröket, kiegészítőket a tervekhez. A tökéletes jelmezek kivitelezéséhez szükségem van egy szuper képességekkel ellátott szabászra, aki érti a formavilágomat és szépen dolgozó varrónőkre, akik ezt kivitelezik. A szabász esetében Rémai Rita az , akivel összhangban tudunk dolgozni. Már több filmben is dolgoztunk együtt pl. Kincsem, amiben bravúros volt szerintem. Ahhoz, hogy a vásznon minden tökéletes legyen, egy szuper jelmezcsapatra, öltöztetőkre is szükségem van, akik a kamera előtt és mögött feladják és felügyelik a jelmezeket. Komoly logisztikai képesség kell a jelmezek követéséhez, hiszen nem sorrendben vesszük fel a jeleneteket. Minden jelmez számot kap,és a táblázatokban már csak a számot látjuk. Ebben nagy segítségemre van az aszisztensem Oláh Tímea, aki ezt is felügyeli a forgatások alatt.
Gratulálok a veled együtt dolgozó szabásoknak, aszisztenseknek is! Van még kérdésem a ruhákról. Így sokadikként az, hogy milyen anyagokat használtál és hol készültek a ruhák?
Nagyon változatos a spektrum az anyaghasználatban: Düsess,Taft Viola esetében , Eszter georgette és muszlin ruhákat hordott, Frici lenvásznat, bőröket kapott, András drága olasz gyapjúszöveteket hordott, míg Hudákon rusztikus felületű gyapjú anyagok ,bőrök, szőrök jelentek meg. A jelmezek egy jelmezbázison készültek, amit emiatt béreltünk ki. Volt egy varrodai része és egy nagyobb rész ,ahol a jelmeztárakból kölcsönzött ruhákat raktároztuk . Ez volt a ruhapróbák helyszíne is.
Melyik volt számodra a legnagyobb kihívást jelentő jelmez vagy karakter?
Viola esküvői ruhája okozott a legtöbb fejtörést és időben ez volt az a jelmez, ami több mint 1 hónapig készült. Szabászatilag adott komoly feladatot igazán ,mert ugye a rajzpapír sokat elbír, de a valóságban ott vannak a centiméterek, alkatok, amiket mind mind számításba kell venni.
Melyik a kedvenc jelmezed?
Viola ruhái mind kedvesek a számomra, de igazán Frici kalapja szerintem az ,ami tervezésben új ,még sehol nem látott formavilágot hozott . Asszimetrikusan lecsapott felsőrésszel és ellentétesen kunkorodó peremezéssel . Ez újszerű és egyben a film egy ikonikus formája lett.
Szerző: Pongrácz Dóra