Ikonikus filmek, svájcisapka, kalap, nadrágkosztüm - Faye Dunaway 75 éves lett
Mint sokat foglalkoztatott sztár, persze szerepelt feledhető filmekben is, de ő volt a gyönyörű és gonosz Milady A három testőr, avagy a királyné gyémántjai és A négy testőr, avagy a Milady bosszúja című klasszikusokban, és játszott a Pokoli toronyban meg A keselyű három napjában is. Érdekesség, hogy más-más szerepben, de A Thomas Crown-ügy mindkét, sikeres filmes megvalósításában (1968 és 1999) részt vett.
Ezeket láttad már?
Öltözködését sokan utánozták, és Bonnie szerepének köszönheti, hogy nemzetközileg ismert, igazi stílusikon lett az 1960-as évek végétől. Azon kevés színésznő közé egyike, akin mindig fantasztikusan áll a kalap (ezt filmjei és privát képei is bizonyítják), a nadrágkosztüm pedig személyes kedvence. Alig hisszük el, hogy már 75 éves!
A Bonnie & Clyde című filmben (1967) viselt ruháival Faye lehengerlő divattrendet indított el. Az ekkor tomboló mini-korszakban divatba hozta a midi szoknyát, és a svájci sapka "fogyasztás" is jelentősen fellendült a film hatására, egy hetyke kis svájci sapka ugyanis szinte bármilyen öltözéket vagánnyá tett. Hamar trendi és kényelmes "munkaruha" lett a lábszárközépig érő szoknya + rövid ujjú kis pulóver + kardigán + nyakba kötött sál kombó is, mert a munkáltatók akkoriban nem igazán szerették (sok helyen nem is tolerálták), ha a dolgozó lányok kihívó, pöttöm miniszoknyában járkáltak az irodában, üzletben.
Az igazi Bonnie Parkerről is készült fotó, bár szerintünk Faye sokkal vonzóbb volt gengszternőként, mint a valódi. A film jelmeztervezője, Theadora Van Runkle nőies, de erőt sugárzó ruhatárat készített Bonnie számára. A film párizsi bemutatóján a színésznőt úgy fogadták, mint egy rocksztárt: az összegyűlt tömeg a nevét skandálta, és a női rajongók mind olyan ruhát viseltek – természetesen svájci sapkával – mint Faye a filmben. Még Brigitte Bardot is ilyen öltözéket viselt, amikor Serge Gainsbourg-ral duettben elénekelte Bonnie és Clyde balladáját 1967 szilveszterén.
Az 1974-es Kínai negyed egy egészen másmilyen figurát tett népszerűvé Faye jóvoltából. Annak ellenére, hogy a rendező, Roman Polanski ragaszkodott hozzá, hogy Dunaway játssza a női főszerepet, közte és a színésznő között az egész forgatáson komoly feszültség volt. A végére sem nem lettek barátok, de Polanski elismerte, hogy a színésznő alakítása mindent feledtet. Viszont partnerével, Jack Nicholsonnal kitűnően megértették egymást. Faye a tökéletes, de titokzatos elegancia megtestesítője volt Evelyn szerepében, bár a forgatáson nem volt elégedett sem a sminkjével, sem a ruhákkal, és ennek hangot is adott. A kosztüm kedvelők körében mégis népszerű lett hibátlanul szabott ruházata, beleértve a szuper kalapokat is. Sok nő utánozta ezt a szigorú, mégis csábító viseletet, ha érdekessé akarta tenni magát.
Sidney Lumet Hálózat című 1976-os filmje meghozta Dunaway-nek a már rég megérdemelt Oscar-díjat. A törtető, munkamániás, rideg, de vonzó tévés szerkesztőnő figurája elég ellenszenves volt, Faye lenyűgözően alakította. Filmbeli ruhái megerősítették a 70-es évekbeli "working girl" imázst, mind irodai, mind alkalmi öltözékek terén. Tompa színek, egyszerű szabás, semmi túlzás, semmi feltűnés, de kiváló ízlés – a ruhák azt sugallták a nézőknek, hogy így öltözködnek a profik. És tényleg. A mai napig sok dolgozó nőnek az ilyen ruhák adnak csendes magabiztosságot, miközben küzdenek (remélhetőleg szimpatikusabban, mint a filmbeli Diana) az érvényesülésért.
A kalapviselés már évtizedekkel ezelőtt sem volt általános, és ma is eléggé esetleges, hogy ki vesz fel kalapot. Valljuk be, nehéz ügy egy megfelelő fejfedő kiválasztása. Ez Faye számára sosem volt probléma. Akár filmszerepeiben, akár magánéletében tett fel kalapot, az jól állt rajta. Kevés olyan nő van, aki mindenféle kalapban kitűnően fest, ő ezek közé tartozik (és ezt tudja is). Filmjeiben a jelmeztervezői boldogan hangsúlyozták ezt ki: ha állig begombolkozva jelent meg a filmvásznon, sikkes kalapjai akkor is kifejezetten szexivé tették. Civilben is kalapkedvelő.
Faye Dunaway régtől fogva a nadrágkosztüm híve, mert szereti a kényelmet. A vörös szőnyegen sokszor álomszép, testhez álló estélyi ruhában lehetett látni, de a nadrágkosztümöt is megfelelő alkalmi öltözéknek tartotta-tartja. Alakja mindig is megengedte, hogy csábos ruhákat viseljen, de visszafogott stílusa sosem a "villantásról" szólt. A 60-as, 70-es években persze ő is hordott miniszoknyát, de már akkor is a nadrágkosztüm volt a kedvence. Szerinte egyébként nem kell ahhoz feltétlenül csípőig felvágott szoknyát felvenni, hogy egy nő csinos és vonzó legyen.
Képek: PuzzlePix/Rex és Northfoto