Idén sem csalódtunk: Az ARC kiállítás ismét kemény kritikákat fogalmazott meg
Immáron huszadik alkalommal rendezték meg az ARC kiállítást, ami idén a Bikás parkban volt megtekinthető november 1-ig. A kiállítást szabad téren rendezik, így bárki bármikor ingyenesen megtekintheti, mivel a kiállítás célja, hogy mindenki számára elérhető legyen, ugyanis rendszerint olyan plakátokat helyeznek ki, amelyek provokatívak és megszólítják a közönséget.
Ezeket láttad már?
A kiállítás témája idén a HOVA TOVÁBB? kérdésére próbált válaszolni. A beérkező pályázatok nagy részben a koronavírussal voltak kapcsolatban, de mivel teljesen szabad kezet kapnak a pályázók, így gyakorlatilag bármilyen témában készülhetnek plakátok.
A kiállításra bárki pályázhat, ez idén sem volt másképp, összesen 766 pályázat érkezett, amelyet egy 20 tagú zsűri bírált el. A zsűritagok között olyan személyek szerepeltek mint, Závada Péter, Kemény Zsófi, Gyárfás Dorka, Nagy Iván Zsolt, de zsűriztek művészettörténészek, szerkesztők, operatőrök és marketing szakemberek is.
Az idei kiállítás tehát elsősorban a vírushelyzetről szólt, bemutatva hogyan változott a világ, hova helyeződnek át a hangsúlyok, de emellett idén is szerepet kapott a politika, illetve a nyáron kirobban index-es botrány is.
A díjazottak is főként ebben a témában alkottak, lássuk idén kik kerültek a dobogóra, és mi volt a mondani valójuk.
BORZ különdíjat kapott idén Szücs János két plakátja is. Az egyik a Noé 2020. címet kapta. Noé bárkája körbe van véve koronavírusokkal, amelyek gátolják a tovább haladását. Ugyanakkor úticélt sem látunk, nincs sziget vagy kikötő a plakáton, ahová Noé kiköthetné a bárkáját. De vajon van-e egyáltalán valaki, aki képes lenne kikötni a hajót? Ezt a kérdést is feszegeti a pályamű, ugyanis a hajón nem látunk élőlényeket, sem embert, sem állatokat. Rendkívül egyszerű, letisztult plakát, mégis elgondolkodtató, remekül ábrázolja a bizonytalanság kérdését, amely talán a legaktuálisabb téma 2020-ban, így nagyon megérdemelten kapta meg a különdíjat.
Szintén különdíjat nyert Szücs János Covid ubi című plakátja is, amely nem ennyire elvontan, inkább humorosan, szóviccet alkotva mutatja be a jelenlegi szituációt.
A BORZ női díjazottja, az idei ARC látogatók egyik legnagyobb kedvence Mel Szalkai Lö Lö Land Balatoni álom plakátja. Melinda a pár évvel ezelőtt készült La La Land, vagyis Kaliforniai álom című film alapján készítette el rendkívül provokatív plakátját, amelyet magyar viszonylatokra fordított az amerikai film alapján. A képen Ryan Gosling és Emma Stone helyett, Mészáros Lőrinc tekint vissza ránk, akinek nincs kivel pornia a táncot, így egyedül látható. A plakát erős kritikákat fogalmaz meg, így nem csoda, hogy idén Mel Szalkai alkotása nagy figyelmet kapott.
Az első három helyezés plakátjai is a szó nemes értelmében rendkívül egyszerű, de elgondolkodtató témákat dolgoztak fel. Íme a nyertesek.
Harmadik helyezett: Szőke Dávid – Hello ubik, című alkotása. Dávid egyetemista, mégis olyan gondolatokat próbált meg közölni plakátjával, mint a hallgatás, a véleményünk véka alá rejtése, és a panaszkodás. Ezt ábrázolja az üvegből kiugrott uborka is, aki a plakát szerint azt mondja "én ehhez nem adom az arcom".
Második helyezett: Sipos Zoltán – Az utolsó kapcsolja le. A plakát nagyon egyszerű, de nagyszerű. Zoltán mozgófilm készítéssel foglalkozik, ezért sokáig gondolkozott mi lehet az a plakát téma, amit egyetlen képbe belesűrítve sokat mondhat az embereknek. A pályamunkák leadási határideje július 31. volt, amikor is a koronavírus mellett, szinte minden az index botrányról szólt. Zoltán is csatlakozott egy tüntetéshez, és ekkor pattant ki a fejéből az ötlet. Plakátján egy fekete felületen egyetlen narancssárga téglalap látható, amely az index színeit szimbolizálja.
Első helyezett: Elter Zsolt – Szerelem a korona idején. A plakát már a címe alapján is nyerhetne, nagyon kreatív átfordítása Gabriel Marquez Szerelem a kolera idején című alkotásáról. Valóban érdekes, hogyan tudja ismételni magát a történelem... Zsolt kutató, és egyetemi tanár, aki atomenergiával foglalkozik, mégis úgy gondolta, idén annyira megihlette a vírus, hogy ő is készít plakátot. Elmondása szerint az ötlet előszőr Bíró Icától jött, aki a Facebookon hirdette, hogyan készít melltartóból maszkot. Ez nagy figyelmet kapott Magyarországon azonban, nem sokkal később Amerikában a tiszti főorvos is hasonló maszk készítési technikát mutatott be, annyi kivétellel, hogy ő sálból készített maszkot. Zsolt ekkor úgy gondolta, hogy Bíró Ica ötlete, így mégsem akkora hülyeség, és megkérte feleségét, hogy készítsenek egy képet, ahogyan melltartóval takarják a szájukat és az orrukat. A nyertes plakát tehát, egy ilyen egyszerű, vicces szituációból született mégis komoly tartalom van mögötte. A plakát arra is felhívja a figyelmet, hogy a karantén akár jó lehetőségeket is kínált, hiszen többet lehettünk otthon a párunkkal, (ami egyeseknek áldás, másoknak átok volt) a családunkkal.
Ezek voltak tehát idén az ARC legkiemelkedőbb plakátjai, amiket élőben sajnos már nem, de az interneten meg lehet tekinteni, hiszen egyetlen kép, mégis komoly tartalmat takar.
Szöveg: Simon Eszter