´Hogy lehet ehhez komoly pofát vágni? Sehogy - interjú Zentai Márkkal az új Mörk lemez kapcsán
A Mörk november 2-án "meghalt", húsvétkor pedig – Jézus Krisztus után szabadon – "feltámadt". Kevés zenekar mondhatja el magáról, hogy ilyen összetett és provokatív koncepcióval készít nagylemezt, ám Zentai Márk formációja ezúttal szeretett volna valami mélyebb, a társadalmat és a kultúrát alapjaiban meghatározó témáról szólni. Az új album kapcsán beszélgettünk velük.
Ezeket láttad már?
Három év telt el 2016-os albumotok, a You Are Free to Choose óta, de nagyjából annyi dolog történt a zenekarral, mint másokkal hat év alatt. Milyen érzés visszahallgatni az első lemezt?
Összetett nagyon. Egyrészt, még mindig egy jó lemez, szerintem nagyon különleges dramaturgiával, témakörökkel, stíluskavalkáddal. Süt róla az a lendület és energia, amivel készült, és nagyon szeretem azt a sok belső poént és kis összekötő szösszenetet, ami felkerült rá. Vígh Arnold hangmérnök barátom nevét mindenképpen meg szeretném említeni, hiszen a SilverHill Stúdióban vettük fel és vele producereltük meg ezt az anyagot, ezenkívül ő keverte és maszterelte az összes dalt. Nagy tanulási folyamat volt, amivel megtanultuk, mikor mi a feladat, mikor mit kell kitalálni, megvalósítani és orvosolni, mert baromi komplex a stúdiómunka. Nagyon határozott elképzeléssel kell rendelkezni, egész kis technikai részletekig menően, hogy egy felvétel végül úgy szóljon, ahogy azt az ember megálmodta. A kedvenc felvételeink talán a You Know It's Goo', a Without You, melyen Ifj. Tóth Pisti, Schoblocher Barbara és Bródy János is közreműködnek, valamint a Make It To The Top és a Whipper Snappers –- utóbbi a legrégebbi dalunk. Ugyanakkor van néhány dal ezen az albumon, aminek a hangzását akkor még nem tudtuk megfejteni, mert nem tudtunk eleget.
Az utóbbi időben rengeteget turnéztatok. Mi volt a legmeghatározóbb élmény az elmúlt egy évből?
Talán a New York-i utunk mellett a németországi turnénkat emelném ki, ugyanis játszhattunk többek között a Leverkusener Jazztage-n, ahol több ezer érdeklődő hallgatott minket. Erről a koncertről élő videó is készült. New York meg egyszerűen elképesztően izgalmas és inspiráló volt számunkra mind zenei, mind kulturális szempontból. De a Debreceni Jazznapokat is sokszor emlegetjük a turnébuszban!
Három magyar szuper zenekar lép fel az idei EFOTT-on
Három magyar szuper zenekar lép fel az idei EFOTT-on
Az új lemezt két részben mutattátok be, a The Death of Mörk halottak napján, a The Resurrection of Mörk pedig épp húsvétkor debütált. A kezdetektől fogva a koncepció része volt, hogy az ünnepekhez igazítsátok az albumot?
Igen, ez elég hamar felmerült, mert adta magát és egyébként is szeretünk játszani a szakrális szimbolikával. A zenekar imidzsét elejétől fogva meghatározta a szatirikus pszeudó vallásosság és a vallási jelképekkel, nyelvezettel való játék. A halál és feltámadás kerettörténete a dalokból és hangulatukból, mondanivalójukból adódott. Volt egy csomó őszinte számunk, jó néhány fájdalmas, mélyreható, sötétebb érzelmekről szóló és ugyanennyi teljesen más, felszabadult, pörgős, hol teljesen őrült, hol extrém módon kísérletező. Úgy tűnt, az a legtisztább, ha szétszedjük őket. Persze erős a címadás, lehetett volna ennél sokkal diszkrétebb nevet választani az albumnak, de ezzel magunkat is kinevetjük egy kicsit. Hogy férnek meg ezek a végletesen más stílusú, hangvételű, tematikájú dalok egymás mellett? Hát így. Hogy lehet ehhez komoly pofát vágni? Sehogy. Vagyis, így. A humor nekünk teret ad, hogy olyanok lehessünk, amilyenek tényleg vagyunk.
Hogyan jön össze a humor és a spiritualitás? Ezek szerint volt valami rossz élményetek a vallás intézményével?
Itt nem a vallásokból vagy a vallásosságból, hanem annak az intézményesített, megrögzött formaiságából űzünk valamennyire gúnyt, de ez ugyanannyira fontos reflexiós eszköz a new age ágazatokkal és egyébként bármilyen más identitásformáló, mondhatni egókapaszkodóként működő gondolatcsokorral és viselkedésmintával szemben. A lényeg nem a formában van, hanem amögött, az előtt rejlik szerintünk.
Végigrettegtem Zac Efron új filmjét, de a gyilkos Ted Bundyról szóló dokumentumsorozat még rosszabb
Végigrettegtem Zac Efron új filmjét, de a gyilkos Ted Bundyról szóló dokumentumsorozat még rosszabb
Az új lemez nem csak a hanganyag miatt különleges: The Death of Mörköt egy kézzel festett bakelit formájában jelentettétek meg. Milyen lesz a nagylemez külleme?
A hangot már letesztelhettük, és rengeteget dolgoztunk a grafikán és az egész designon, Szász Veronika Veni segített nekünk megvalósítani a koncepció vizuális részét. Mivel ez egy dupla LP lett, volt némi terünk játszani. Több érdekesség is van a lemez küllemében: egyrészt két borítót készítettünk, elöl a The Death of Mörk-é, hátul pedig a The Resurrection-é látható. Az egyik bakelit fekete márvány színű, a másik pedig fehér márvány mintájú. Természetesen ehhez illeszkednek a belső papírtokok is. Belül folytatódik az őrület egy lelkes hallgatónk fanart-jával, ami annyira jó lett, hogy amióta elküldte nekünk, hivatalos zenekari fotóként használjük a Sinco barátunk által készített fotó pszichedelikus Photoshop upgrade-jét.
A borítófestés beemelése egyszeri alkalom volt, vagy gondolkodtok más művészeti ágak bevonásában is?
Mind a négyünket nagyon foglalkoztat a képzőművészet, a film és a fotográfia, ezért rengeteg vizuális, videós ötletünk van. Többször működtünk már együtt táncosokkal is, így pl. a Zigurrat Project nevű kortárs tánccsoporttal vagy Rheá-val, aki tribal fusion táncosnő. Hasonló együttműködéseken mindig jár az agyunk. Az animáció, a mapping vetítések és úgy általában a látvány és fénytechnika is nagyon vonzanak minket mostanában, nagyon szeretnénk ilyen téren fejleszteni az élő műsorunkat. A június 18-ai életmű koncertünk fontos részét képezi majd a különleges látvány.
Hol láthatunk titeket legközelebb?
Legközelebb a már említett Müpás koncerten lehet velünk találkozni, ezen kívül sok fesztiválon is ott lehetünk idén nyáron, pl. a Művészetek Völgyében, a Bánkitó és a Sziget Fesztiválon is zenélünk.