Harry Styles szeme megsérült, mert egy rajongó megdobálta - Üdv a valóságban, ahol úgy tűnik, semmi sem számít
A rajongásunk alanyáért felelősséggel tartozunk és pont. Az, hogy megtörténhet olyan dolog a színpadon, mint kolbásszal dobálni egy énekesnőt vagy cukorkát szórni valakinek a szemébe, nagyon nincs rendben, és soha nem is lesz. És ha valami, akkor Harry Styles legutóbbi esete erre tűpontosan rávilágít.
Ezeket láttad már?
Harry Stylest megdobálták a koncertjén. Újra. Most azonban a koncert hátralevő részében végig azzal küzdött, hogy ki tudja nyitni azt a szemét, amit eltalált a cukorka. Azzal dobálta meg ugyanis egy rajongó, nem sokkal azután, hogy az internetet bejárta az a videó is, amikor szintén egy rajongó találta el a férfiasságát egy palackkal. És nem, nem Styles az első, és valószínűleg nem is az utolsó olyan zenész vagy híresség, akit ilyen attrocitás ér a színpadon. Viszont az ő példája is rávilágít, hogy egy talán ártatlannak tűnő poénnak nagyon súlyos következményei lehetnek.
167 koncertes turné
Styles 2021 szeptemberében jelentette be a 167 állomásos koncertsorozatát. A turné nyolc szakaszból áll, 22 hónapig tart egészen 2023 júliusáig. Már most rekordot döntött, miután a Madison Square Gardenben egymás után 15 este lépett fel, és mérhetetlenül sajnálta és bánta, amikor korábban három koncertet is le kellett mondania Los Angelesben betegség miatt. A rajongóknak írt bejegyzésében úgy fogalmazott, hogy napok óta az ágyat nyomja, mindent megtesz, hogy fel tudjon lépni, de mérhetetlenül elkeseríti, hogy ez nem jön össze. Azonnal bejelentette azt is, hogy a novemberi koncerteket január végére ütemezte át. Nagyon sajnálom, ha bármilyen lehetőségem lenne, hogy lenyomjam a koncertet, megtenném
- írta a bejegyzésében.
Rajongók végtelen haraggal
Amikor Styles lemondta a november eleji koncertjeit, azt írta, hogy pontosan tisztában van azzal, hogy vannak, akik sokat utaznak azért, hogy láthassák őt, és ez a világot jelenti számára, ráadásul 12 év alatt sosem mondott le egy koncertet sem betegség miatt. Most annak ellenére, hogy szemmel láthatóan szenvedett, nem állt meg a dal közben, lenyomta az egészet, de nyilvánvalóan nem úgy, ahogyan azt eltervezte. A rajongók pedig a közösségi oldalakon fejezték ki a dühüket, már csak amiatt is, mert a dalt teljes egészében tönkretette az incidens.
A turné pénzcsináló és pénznyelő egyben
A zeneipar radikális átalakulása után az élő koncertek és turnék jelentik a zenészek első számú bevételi forrását, miközben ez a legnagyobb kiadás is. Egy-egy turné logisztikája, a színpadi látvány, az azon dolgozó emberek megélhetése hatalmas kiadás, és szigorú költségvetés alapján dönt a produkció minden egyes látványelemről vagy éppen arról, hol legyen koncert. Ha kiesik néhány helyszín, az azt jelenti, hogy ez a költségvetés felborul, ez pedig azt jelentheti - még egy olyan kaliberű sztár mint Styles esetében is -, hogy a turné veszteséggel zárul.
A koncertek az önfeledt szórakozásról kellene, hogy szóljanak
A pandémia alatt a koncertek és a zenei szórakozóhelyek voltak az elsők, melyeket bezártak, és ezek a helyek voltak az utolsók, amiket kinyithattak. A zeneipart és az előadókat alapjaiban rázta meg az egész, és csak most kezdenek magukhoz térni. De nem csak ők, a koncertlátogatók is epekedve várták már, hogy újra elmehessenek egy-egy eseményre. Fesztiválok, koncerthelyszínek, produkciók a túlélésért küzdenek, a zenészek pedig azért, hogy újra bebizonyítsák a közönségnek, hogy koncertre menni egy semmihez máshoz nem hasonlítható élmény. Minden egyes koncert arról szól, hogy az emberek önfeledten buliznak több ezer hasonló ízlésű és érdeklődési körű koncertlátogatóval és a kedvencükkel - biztonságban. Ezt pedig senkinek nincs joga elvenni tőlük, nincs joga tönkre tenni a bulit, és főleg nincs joga veszélybe sodorni más testi épségét, legyen szó egy másik rajongóról vagy a megközelíthetetlennek tűnő, de mégis mérhetetlenül valódi fellépőről, aki éppen kiteszi a lelkét a koncerten.
Nem tűnnek embernek, mert kicsit nem is azok
Egy olyan szintű sztár élete, mint Harry Styles, irigylésre méltónak tűnhet, de aki jobban belelát ebbe a világba, az nem biztos, hogy irigyli. Az effektív munkaideje nem csak arra a két órára korlátozódik, amíg a színpadon van, hanem jóval többre. Egy turné fárasztó, egy olyan turné pedig főleg, ahol zsinórban 10-15 napokat áll a színpadon minimális pihenőidővel. Egy turnézó előadó életében nincsen betegszabadság, illetve láttuk, hogy 12 évente két nap. A közönséget nem kell, hogy érdekelje, hogy fáj a kedvence torka, hogy nem jó a kedve, hogy fáradt. Ők joggal szeretnék életük legnagyobb élményét kapni, hiszen hónapok vagy akár évek óta erre várnak, gyűjtögetnek, és talán soha többé nem lesz lehetőségük megismételni ezt az estét. És az előadók ezt pontosan tudják, Styles is tudja, és ezért nem megy le a színpadról, bármi is történik. De nagyon nem oké ezzel visszaélni.
Komoly következmények
Noel Gallaghert, az Oasis frontemberét a színpadon támadta meg egy rajongó, három bordája eltört, azt mondta, sosem tud felépülni igazán ebből a traumából. Frank Zappára szintén koncert közben támadtak rá a közönség soraiból, az indok az volt, hogy a bántalmazó barátnője vonzónak találta Zappát, aki a sérülései miatt egy évet kerekesszékben töltött, és egész életében krónikus hátfájásban szenvedett. A Panterából ismert Dimebag Darrellt pedig egy rajongó lőtte le egy koncert alatt. Nathan Gale öt lövést adott le a gitárosra, egy fejlövés végzett vele. A támadás során további három ember vesztette életét.
Veszélyes, megalázó, és súlyos is lehet
Az, hogy Styles vagy más híresség nem vonul le azonnal a színpadról, az csak a rajongóik iránti alázatuknak köszönhető. Nem minden előadó van így ezzel, és még csak haragudni sem lehet rájuk miatta. Lady Gagához kolbászt dobtak a színpadon, állítólag a súlyára szerettek volna utalni, Cher Lloydhoz egy üveg vizeletet vágtak a koncerten, David Bowie-t egy nyalókával találták szemen, amire annyit mondott, hogy szerencsére a rossz szemét találták el. Az előadás nem csak arról szól, hogy ezek az emberek eléneklik a dalaikat. Egy előadásba beleadják mindazt a fájdalmat, örömöt, kétségbeesést vagy bármilyen érzelmet, amit a dal jelent számukra. És ezt több ezer ember előtt megtenni nehéz. Ha az előadók a saját közönségük előtt sem érezhetik biztonságban magukat, az a koncertek végét jelenti. Ezt pedig senkinek nincs joga kockáztatni vagy elvenni, sem a rajongóktól sem az előadóművésztől, még akkor sem, ha ártatlan dolognak tűnik egy marék cukorkát valakinek az arcába szórni.