Most akkor fizetős lesz a Facebook vagy nem?
Sokként terjedt az interneten a hír, hogy Mark Zuckerberg fizetőssé tenné a Facebookot. A hangzatos címek miatt nagyon sokan kezdtek aggódni, hogy valójában mikortól, mennyit, hogyan, és egészen pontosan miért is kell majd fizetni, ezért most összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.
Ezeket láttad már?
A Facebook, vagyis új nevén a Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg nagyon hosszú ideig hangoztatta, hogy a Facebook ingyenes, és az is marad. Már korábban is felröppentek hírek arról, hogy fizetősé tenné, és ezzel együtt megjelentek az első átverések is. Valószínűleg sokan emlékeznek még arra az időszakra, mikor ismerőseik bőszen másolgatták az üzenőfalukra, hogy nem fogadják el a fizetős Facebook feltételeit, és arra bíztattak mindenkit, hogy 14 napon belül tegye ő is ugyanezt. Ez két dolog miatt volt átverés, egyrészt ilyen nyilatkozatokat vagy tulajdonképpen az előfizetések lemondását egy szolgáltatónál sem egy nyilvános üzenetfali bejegyzésben kell megtenni, másrészt a Facebookon már ekkor is mindenki fizetett, csak nem pénzzel, hanem az adataival. Aztán Zuckerbeg már a nyilatkozataiban arról beszélt, hogy mindig is lesz a Facebooknak ingyenes része is, most pedig bejelentette az előfizetéses modellt.
A Facebook üzleti modellje
Ahhoz, hogy megértsük, miért lépte meg ezt a Meta vezetője, érdemes megérteni, hogyan lett olyan nagyhatalom a Facebook, hogy nem csak a vásárlásainkat, hanem bizonyítottan politikai választásokat is tud befolyásolni, sőt azt is elismerték, hogy felelősségük van egy népírtásban is. A Facebook egy egyszerű startupként indult, Zuckerberg egyetemén könnyedén megkereshették egymást a diákok az interneten ismerkedés, vagy szimpla kommunikáció miatt. Ugrunk egy nagyot, mikor egyre több ember elkezdte használni, majd ugrunk még egy nagyot, mikor megjelent a hírfolyam, és elérkezünk gyorsan oda, hogy már az egész világon jelen van, és a nagy cégek elkezdenek hirdetni.
Abban tudott a Facebook újat mutatni, hogy az algoritmusai a kedveléseink, a különböző helyekről bejelentkezéseink, az alapján, hogy mire kattintottunk, hogy kik az ismerőseink, és ők mit kedvelnek, nagyon kiismerte a felhasználókat. Emiatt a hirdetők elképesztő, és sokszor már ijesztő pontossággal tudták ajánlani a termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Sokkal hatékonyabbá váltak a hirdetések, és a hirdetési piac jelentős része ide került át, ez pedig rengeteg bevételt jelentett a Facebooknak. Aztán mikor már tényleg ijesztően sok adatot tudott rólunk az oldal, és ezzel kereskedett is, a szabályozóknak is feltűnt, hogy ez nem igazán szerencsés, emiatt szigorítottak. Kevesebb adat gyűjtése nem olyan pontosan célzott hirdetéseket jelentett, ezzel együtt csökkenő hirdetési bevételeket, miközben a Meta hírnevét az oldalon hemzsegő álhírek és kamuprofilok, valamint az önképre gyakorolt hatása is megtépázták.
Mi is az új, fizetős szolgáltatás?
A Verified szolgáltatás lényege egyszerű, de sok félreértésre ad okot. Havonta 12 dollárba, azaz valamivel több mint négyezer forintba kerül, hogy egy fiók az Instagramon és a Facebookon hivatalos fiók legyen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy megjelenik egy kis kék pipa a felhasználó neve mellett, ezzel jelezve, hogy az a személy hivatalos oldala. Az előfizetéshez szükség van egy hivatalos okmányra, például személyi igazolványra, és ha esetleg a felhasználónevet meg szeretné változtatni, ahhoz is szükség lesz majd igazolványra, ezzel biztosítva azt, hogy valóban azé a hivatalos vagy igazolt fiók, aki azt magáról állítja. Ezen felül akik előfizetnek, azok közvetlenül megkereshetik az ügyfélszolgálatot. A bejegyzéseket, amelyeket ellenőrzött felhasználók tesznek ki, valószínűleg jobban szeretik majd az algoritmusok, és extra matricák is járnak a pénzért.
Mindenkit érint?
Nagyon fontos, hogy ez nem kötelező jellegű dolog, és feltételezhetően leginkább hírességek, celebek, közszereplők veszik majd igénybe, de ha valaki úgy érzi magánszemélyként, hogy neki ez fontos, mert sok a követője, fontos tartalmakat oszt meg, és szeretné, hogy még csak véletlenül se téveszthessék meg imposztorok az ismerőseit, azok valószínűleg előfizetnek majd a szolgáltatásra.
Mi történik azzal, aki nem fizet elő?
Az égvilágon semmi, ugyanúgy használhatja a Facebook szolgáltatásait, ugyanúgy látja az üzenőfalat, írhat a Messengeren, és az Instagram szolgáltatásai sem változnak. Felmerülhet az a kérdés, hogy akkor mégis mi az értelme? Magánszemélyeknek valóban úgy tűnhet, hogy nem feltétlenül vonzó, kivéve, ha van olyan rossz élménye, hogy feltörték vagy valahogy ellopták már a fiókját. Ez ugyanis nagyobb védelmet jelent már csak az ügyfélszolgálat, és az extra hitelesítés miatt is. De első körben inkább mindenkinek azt javasolnánk, hogy használja a kétlépcsős hitelesítést, mert az már elég nagy védelmet jelent az ilyen esetek ellen.
Mikor indul?
Szintén fontos, hogy ez az egész előfizetéses dolog első körben Új-Zélandon és Ausztráliában lesz elérhető, teszt jelleggel. A világ többi részén egyelőre nem. Az is lényeges, hogy cégek egyelőre nem igényelhetik, illetve az is elképzelhető, hogy mire bevezetik, már változik a szolgáltatások köre. Így tehát egyelőre még csak annyi a dolog, hogy feltegyük magunknak a kérdést: mi lenne az, amire pénzt áldoznánk a Facebookon és az Instagramon?