Fiatalok, akik megváltoztatják a jövőt kicsi, de határozott lépésekkel
Vajon mi közös lehet egy országos ruhagyűjtésben, az emoji-diverzitás forradalmában és egy fiataloknak szóló népszavazást támogató projektben? Az, hogy a Do Something szervezet nélkül egyik sem jöhetett volna létre.
Ezeket láttad már?
A közel harminc éve fennálló nonprofit szervezetet Andrew Shue amerikai színész és gyerekkori legjobb barátja, Michael Sanchez alapította meg 1993-ben. Az alapötletet az adta, hogy a politikailag apatikussá vált fiatalokat akarták valamilyen módon aktívan bevonni a közéleti ügyekbe; hogy a közmunka is olyan menőnek számítson, mint az iskola utáni sport és művészeti elfoglaltságok. Abban is biztosak voltak, hogy a szervezetüknek egyedinek kell lennie, hogy megfeleljen az általános iskolás és gimnazista gyerekek igényeinek. Bill Clinton, volt amerikai elnök, egy beszédében azt mondta, hogy a fiataloknak ideje lenne tenniük is valamit: „Time to do something”. Ekkor Andrew és Michael eldöntötték, hogy a még csak elgondolásban létező nonprofitjuknak ez lesz a neve: Do Something.
A szervezet és mozgalom öt alapszabály szerint működik: a gyerekek irányítanak, a gyerekek döntenek, mérhető eredményeket kell elérniük, ingyenesnek kell lennie és minden projekt online térben kell, hogy működjön.
A Do Something-ot az első két aranyszabály különbözteti meg a többi fiatalokkal foglalkozó szervezetektől: hogy a felnőttek hátrébb húzódásával, teljes kontrollt biztosítanak a fiatalabb generációnak, ezzel is mutatva, hogy az ötleteik és részvételünk képes megváltoztatni a világot.
Shue és Sanchez mindig is fontosnak tartotta, hogy a programoknak jól mérhető eredményei legyenek, ösztönözve a résztvevőket, hogy tovább folytassák az aktivizmust. A mozgalom oldalán egymás alatt sorakoznak a sikeresebbnél-sikeresebb projektek, mindegyik alaposan dokumentálva: Teens for Jeans keretein belül például 5 millió nadrágot sikerült gyűjteni a rászorulóknak – ezzel segítve a fiatal amerikai hajléktalanok több mint felét.
Az ingyenes szabály célja, hogy a pénz ne legyen senki számára akadály, nem előírás, hogy a résztvevőknek legyen autója vagy kezdőtőkéje – csak legyél jelen és dolgozz együtt egy világmegváltó projekten.
A Do Something mozgalmat internetes nonprofitnak is szokták hívni, hiszen minden egyes projektjüket online bonyolítják le, és a weboldaluk egyben teret is biztosít, hogy a világ minden tájáról kollaborálhassanak a lelkes és megállíthatatlan fiatalok – mivel az 50 amerikai államon kívül még 130 országban vannak jelen.
Legutóbbi és egyben legaktuálisabb kampányuk a Masks For All (Maszkot mindenkinek) volt, amiben varrást nem igénylő maszkok hajtogatását promótálták, így segítve például a hajléktalanszállón élő embereket, akiknek nem engedhetnének meg maguknak orvosi maszkot, viszont a szállón meg követelmény mindentől függetlenül. De ezenkívül, a Do Something tagok szerveztek még bontantalan menstruációs segédeszköz gyűjtést a hajléktalanoknak; igyekeztek minél több szavazóképes fiatalt szavazásra buzdítani a 2020-as elnöki választások előtt; cigarettacsikkeket gyűjtöttek; az évek óta súlyosbodó fegyveres erőszak elleni mozgalmat indítottak; illetve az kampányoltak az emojik diverzitása mellett is. A lista tényleg végtelen, az oldalukon katalógus szerűen válogathat az ember a szívének kedves projektjei között, s a Join gombra kattintva már részesévé is váltunk egy globális megmozdulásnak. És talán ez a legjobb a Do Something-ban: érezteti, hogy már a legkisebb lépéssel is közeledünk a változás felé.