„Az olvasás nem csak kulturális kérdés, az agynak alapvetően szüksége van rá” - Ismerd meg a GLAMOUR Women of the Year 2025 Az év hősnői kategória legfontosabb küldetését
Valószínűleg sokak kedvenc gyerekkori élménye, amikor a szüleik esti mesét olvastak nekik. Sokan nosztalgikusan emlékeznek vissza kedvenc mesekönyvükre, amelyeket órákig tudtak nézegetni, és amelyeket talán felnőttként is a könyvespolcukon őriznek. A United Way Magyarország – akik az idei GLAMOUR Women of the Year 2025 gálán átvehetik Az év hősnői díjat – kampányának többek között az is célja, hogy minél többeknek legyenek hasonló élményeik, és hogy minél nagyobb könyvespolcuk legyen, mire felnőtté válnak.
Ezeket láttad már?
A 2018-as és 2023-as PISA felmérések is azt mutatják, hogy ma Magyarországon minden negyedik gyermek olvasási és szövegértési nehézségekkel küzd, ami később súlyos hátrányt jelent a számukra. Ezen az arányon szeretnének javítani a United Way Magyarország a GLAMOUR Women of the Year 2025 Az év hősnői kategória díjazottjai. A kampányról, a programjaikról és az olvasás fontosságáról beszélgettünk Nagy Andreával, a szervezet ügyvezetőjével.
Nem a folyékony olvasással van a baj?
Ha valaki azt gondolná, hogy a legnagyobb baj az, hogy a gyerekek nem tudnak szépen olvasni, az téved. „A probléma akkor érhető tetten, amikor értelmezni kell egy adott szöveget. A funkcionális analfabetizmus az a jelenség, amikor az egyén nem képes úgy olvasni, hogy megértse a szöveget.” – magyarázza Andrea az alapfogalmakat. Nem nehéz látni azt az összefüggést, hogy a szövegértési nehézségek miatt ezek a gyerekek nehezebben tanulnak, lemaradnak a társaiktól, csökken a továbbtanulási esélyük, és ezzel együtt a munkaerőpiaci lehetőségeik.
Már iskola előtt elkezdődik a fejlesztés?
A gyerekek kilenc éves koruktól már olvasva tanulnak, ha addig nem sajátítják el az értő, elemző olvasás képességét, akkor később is nehezen értik meg az összefüggéseket és a lényeget, a magolással pedig az elsajátított ismereteik nem lesznek maradandóak. Az értő olvasás elsajátításának előkészítése nem az iskolában, hanem sokkal korábban indul.
„Mi olyan szakemberekkel, fejlesztő- és gyógypedagógusokkal dolgozunk, akiknek módszertanai az élménypedagógiára és a mozgásfejlesztésre épülnek. A komplex fejlesztéshez elengedhetetlen a szülők edukációja is.” – mondja Andrea, aki szerint lényeges, hogy minél több szülő és nagyszülő tudja, hogy az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez szükség van könyvekre.
5 pszichológiai könyv, ha a legtöbbet szeretnéd kihozni az életedből
„Ahogy haladunk a korral, ahogy fejlődik a technológia, egyre több egészen kicsi gyerek kezében láthatunk tabletet, telefont, de az emberi idegrendszer fejlődése nem halad együtt technológiával. Fontos, hogy a gyerekek két-három éves korukban megkapják azt a csendes, saját fantáziát beindító és a későbbi problémamegoldó képességet kialakító hangos olvasást, amihez semmilyen videókép nem jár. Ezzel fejlődik az agyi idegrendszeri pálya, az elképzelés képessége, ami a problémamegoldó fantázián alapul. A filmalapú, gyorsan pörgő mesékkel mindez nem alakul ki, hiszen nem szöveget hallgatnak, amit nekik kell a fejükben elképzelni.” – magyarázza Nagy Andrea.
A hátrányos helyzetben élő gyerekeknél a lemaradás még magasabb
A statisztikák szerint a hátrányos helyzetben élő családokból érkező gyerekek többségének gyengébb a tanulmányi eredménye, mint a rendezett körülmények között élő társaiké. „Azt szoktam mondani azoknak, akikkel erről beszélgetek, hogy valószínűleg ők nem ismernek olyan családokat, ahol a két-három éves gyereknek nem olvasnak mesét vagy egy hatévesnek nincs otthon egyetlen darab könyve sem. Pedig sajnos nagyon sok ilyen gyerek van.”
A szomorú igazság pedig az, hogy azoknak a gyerekeknek, akik úgy jönnek ki az általános iskolából, hogy nem értik az olvasott szöveget, később sem lesznek nagy lehetőségeik az életben, hiszen nincs olyan munkahely, ahol ne lenne szükség az értő olvasási készségre.
Lehet fejleszteni?
A United Way több, mint négyszáz iskolával dolgozik Magyarországon. Az értő olvasást segítő programban egy gyógypedagógus által fejlesztett módszertant juttatnak el a pedagógusokhoz, amely többek között mozgásfejlesztésre épül. Azokat a mozgáselemeket alkalmazza óvodás, illetve kisiskolás korban, amelyek a közös játék, éneklés, bújócska és ringatás közben is megjelennek.
„A United Way többnapos képzéseket szervez az érdeklődő intézmények számára, ahol ezeket a technikákat tudják elsajátítani az iskolai és óvodai pedagógusok. A programban részt vevők negyedévente továbbképzésekben is részesülnek és folyamatosan nyomon követjük a mérési eredményeket is.” – ezek pedig magukért beszélnek, ugyanis azokban az osztályokban, ahol elérhető az értő olvasás program, harminc százalékos fejlődés tapasztalható.
Hogyan tudsz segíteni?
A United Way elsősorban a hátrányosabb térségekben található iskolákkal áll kapcsolatban, ahol a lemaradás az átlagnál nagyobb. „Minden szülő a legjobbat szeretné a gyermekének, sokan azonban nem tudják, hogy a mesélésre, az olvasásra az egészséges idegrendszeri fejlődés miatt is szüksége van a kisgyermekeknek. Szeretnénk elérni, hogy minden gyereknek legyen mesekönyve otthon, és az ne fordulhasson elő, hogy okostelefon van a családban, de könyv nincs.
Az olvasás nem csak kulturális kérdés, az agynak alapvetően szüksége van rá. Nem elsősorban azért, hogy műveltek legyünk, hogy mindenki professzorrá váljon, hanem hogy alapvető készségeket tudjunk elsajátítani és alapvető problémákat megoldani. Vállalatokkal közös könyvgyűjtést szervezetünk, a Libri segítségével pedig könyvvásár is lesz, ezek az új könyvek kerülnek majd a gyerekek otthonába, hogy mindegyikük érezhesse az új könyv illatát.
A használt könyvek az iskolákhoz kerülnek, ahol könyvklubot szerveznek, közös olvasónaplót írnak vagy bárhogyan is, de elolvassák majd ezeket” – meséli Nagy Andrea, aki azt is elárulja, hogy kortárs, szórakoztató, érdekes és értékes olvasmányok kerülnek majd a gyerekekhez, könnyed olvasnivalók, szórakoztató nyelvezettel, hogy ne csak a kötelező olvasmányokkal találkozzanak a gyerekek.
Fotó: Bolega Niki, Stylist: Komáromy Csillu, Smink és haj: Leányfalvi Vanda
