Versengő, hivalkodó, és semmi köze a francia divathoz - Az Emily Párizsban egy divatszakértő szemével
Az Emily Párizsban tipikusan az a történet, amiről szinte mindenki álmodozott kislányként. Párizs, szerelem, karrier és mesés ruhaköltemények. Nem szeretnénk ünneprontók lenni, de ha Emily életéről álmodozol, akkor az álom is marad, ugyanis semmi köze a francia valósághoz – spoiler: a francia divathoz sem. Keszeg Anna divatszakértővel rántjuk le a leplet a rózsaszín tévhitekről.
Ezeket láttad már?
Abban a pillanatban tudtuk, hogy vizuálisan lenyűgöző sorozattal lesz dolgunk, amikor kiderült, hogy a zseni Patricia Field felel majd a szettekért. A Szex és New York stylistjának munkája az Emily Párizsban sorozatban sem okozott csalódást. A ruhákkal egyébként minden rendben, azon kívül, hogy a francia divatot biztosan nem tükrözik. Ahhoz, hogy megértsük, miért nem, először tisztáznunk kell: mégis hogyan öltözködik a párizsi nő?
A francia nő mítosza
Keszeg Anna divatszakértő szerint nem szabad elfelejteni, hogy a francia és a párizsi nő fogalma tulajdonképpen városi legenda. Ezzel a témával foglalkozik a Netflixen is elérhető She’s French dokumentumfilm, ami kortárs francia nőket szembesít a mítosz elemeivel. Ne aggódj! Ez nem jelenti azt, hogy a francia nő stílusa egy alaptalan mese. „A francia nő elegáns, időtálló darabokat kedvel – lehetőleg alapszínekben és színes, izgalmas kiegészítőkkel társítja ezeket. Mi az időtálló darab? Az egyenes szárú farmer vagy szövetnadrág, a férfias szabású zakó, a ballonkabát, a fehér ing, a tengerészcsíkos felső, a kasmír pulóver, a selyemsál.” – írja le a szakember a francia nőt. Ha pedig tuti receptre vágysz, akkor a divatszakértő Inès de la Fressange és Sophie Gachet Párizsi sikk című könyvét javasolja olvasásra.
Ha nagyon azonosítani szeretnénk a „legfranciásabb” karaktert, akkor az Sylvie Grateau lenne. Talán Camille ruhatára is letisztultnak számít, és alulmarad Emily túlkomponált szettjeivel szemben. Sylvie viszont tökéletes példa arra, hogy az igazi francia sikk a személyiségben is rejlik.
„Az életkor, a testalkat, a médiarendszer teremtette elvárások a női testtel kapcsolatban azért vannak, hogy túllépjünk rajtuk. Sylvie Grateau szinte mindig feketében jár, főként a jeles eseményeken viselt ruhái feketék. A fekete a legmegbízhatóbb szín egy minimalista gardróbban. A fekete mellett a tengerészkék, a katonazöld, vagyis a kissé avantgárdabb alapszínek jelennek meg gyakran a karakteren. A másik fontos mozzanat, hogy Sylvie soha nem hord trendi, divatos darabokat. Ha egy-egy erősebben trendkövető elem megjelenik rajta, ahhoz mindig kapcsolódnak az időtálló elemek is.” – fogalmaz Anna.
Emily ruhatára csak sztereotípia
Most, hogy tisztáztuk a francia nők stílusjegyeit, kijelenthetjük, hogy az Emily Párizsban ruháinak semmi köze nincs a párizsi sikkhez - ez egyébként nem is olyan meglepő, hiszen a sorozatot nem franciák álmodták meg, hanem az amerikai Darren Star csapata. Ráadásul nem ez az első alkalom, mikor a Szex és New York készítői félreértelmezik a francia divatot. „Pat Field már az SATC-korszakban is félreértette a francia stílust. Emlékezzünk csak vissza Carrie Bradshaw párizsi extravagáns szettjeire. Azokról lerí, hogy egy New York-filterezett, megkreált francia stílussal van dolgunk.” – a divatszakértő szerint valami ilyesmi történt ebben az esetben is.
Aki Emily stílusát a francia divattal azonosítja, az hatalmasat téved. „A sorozat azt sugallja, hogy a párizsi utca tele van a high fashion termékeivel. Miközben ez egyáltalán nincs így. A franciák mindenféle felmérés szerint a legkevésbé bíznak meg a saját luxusmárkáikban. Azokról pontosan azt gondolják, amit a gyártóik is, hogy exportra készülnek. A francia utcai divat egyéni megoldásokat, kisebb, lokális márkákat keres, amelyek a hivalkodó fogyasztástól a lehető legmesszebb esnek.”
Párizsi sikk és amerikai giccs
Emily ruhatára Keszeg Anna szerint nem több, mint az amerikai szemüvegen át láttatott párizsi sikk és az amerikai giccs ötvözete. Hiányzik a ruhákból a spontaneitás, Emily testén minden ruhadarab megfejtésre vár. Erős színkontrasztok. Chanel-minta, kakasláb. Csillogó anyagok. Hordhatatlanul magas sarkú cipők. Ezek önmagukban hivalkodó elemek, egymással kombinálva pedig a hatás tovább fokozódik.
„Emily ruhatára teljesen Instagram-kompatibilis: ezek jellemzően versengő darabok, amelyek arra lettek kitalálva, hogy egy teremben összegyűlt emberek közül éppen az adott ruhadarab viselőjén akadjon meg először az ember tekintete. Ha az Instagram-feedem görgetem, akkor Emily szettjeinél jellemzően azonnal megállok. Versengő és hivalkodó fogyasztású darabok ezek.” – így határozná meg Keszeg Anna Emily ruhatárát. Szerinte ennek a kornak inkább a fenntartható fejlődést és a testpozitív esztétikát képviselő alkotásokra nagyobb szüksége lenne, mint a kortárs divat legmediatizáltabb márkáira.
Franciának nem francia, amerikainak nem amerikai. Globális Instagram-sikk és ebben nagyon sikeres.
A francia Vogue szerint a sorozattal az a legnagyobb gond, hogy Emily stílusa nem azonosítható sem a francia divattal, sem a fiatal nők kortárs öltözködési szokásaival bárhol máshol a világon. Természetesen kritikáink megfogalmazása során nem szabad elfeledkeznünk arról a tényről sem, hogy ez csak egy sorozat, ami az emberek szórakoztatásának céljából készült. Véleményem szerint nincs is jobb annál, mikor egy hosszú, végigdolgozott év után, bekapcsolom az Emily Párizsban legújabb évadát. A valósághoz semmi köze, de az embereknek néha pont erre van szüksége: elmerülni egy rózsaszín álomvilágban.