Az Emily Párizsban 4. évadában egy titok sincs biztonságban – spoilermentes kritika az első 5 epizódról
Ahogy a szerelem, úgy az igazság is mindig utat talál. Megérkezett az Emily Párizsban várva várt negyedik évadának első fele, amely minden várakozásunkat felülmúlta. Ebben az öt részben kő kövön nem marad, de a hősök végre mernek őszinték lenni egymással és önmagukkal egyaránt.
Ezeket láttad már?
Mostanra nemcsak Emily Coopernek, de talán nekünk is kezdett elegünk lenni a titkokból – szerencsére az Emily Párizsban legújabb részei amellett, hogy hozzák a megszokott fényűző hangulatot, ezúttal szinte az összes karaktert rákötik a hazugságvizsgálóra, és addig nem eresztik őket, amíg szembe nem néznek a valódi érzéseikkel. Lássuk is a spoilermentes részleteket.
Az Emily Párizsban első évada a chicagói lány beilleszkedési nehézségeire, valamint az amerikaiak és a franciák vélt és valós kulturális ellentéteire koncentrált, míg a második évadban annak lehettünk tanúi, amint a privát és szakmai élete egyre komplikáltabb szálakon fonódott össze. A harmadik évadban Emily annyira kikészült, hogy frufrut vágott magának, majd hagyta, hogy az univerzum hozza meg helyette a döntéseket. Talán minden rendbe is jött volna, ha nem robban a bomba.
Minden titokra fény derül
Emlékszünk még az eljegyzési partira, ami egy füstbe ment esküvővel végződött? Emilyt a negyedik évad első epizódjában azonnal máglyára küldik a történtekért. Camille azonban hiába menekül az impresszionizmus otthonába, Sofiához fűződő kapcsolatát nem rejtegetheti tovább Gabriel elől. Ez az évad ugyanis olyan hidegzuhanyként éri a főszereplőket, mint egy klasszikus tóba zuhanós jelenet. Felszínre kerülnek a mélyen elnyomott érzelmeik, így mind autentikusabbá válnak.
Nemcsak a főhősök, de a mellékszereplők is szintet lépnek. Catherine Lambert nem tűri tovább a méltánytalanságot, Julien megelégeli, hogy az Agence Grateau nem értékeli kellően az erőfeszítéseit, Nicolas de Léon körül egyre kevesebb piros zászló lengedezik, miközben igyekszik szembenézni a családi mintáival, de még Luc partnere, Marianne is arra kényszerül, hogy felfedje valódi önmagát. Végül egyedül Camille őriz egy elég komoly titkot a szíve alatt, de garantált, hogy nem hosszasan.
Ménage à quatre
Azt már az előzetesben is láthattuk, hogy a város hiába van tele Emily és Alfie szerelmes óriásplakátjaival, az örökké optimista lány szingli marad egy kis időre. Véleményem szerint izgalmas lett volna részletesebben feltérképezni ezt a szálat, hogy is nézne ki pontosan az élete, ha tartana egy kis szünetet, és tényleg csak önmagára koncentrálna. Persze a lángoló érzelmeknek nem könnyű ellenállni. Talán nem árulok el újdonságot azzal, hogy Emily nem sokáig marad egyedülálló.
Darren Star, az Emily Párizsban kreátora kétségkívül bravúrosan zsonglőrködik a szerelmi háromszögekkel, akárcsak Michelangelo Antonioni A kaland (1960), vagy Francois Truffaut a Jules és Jim (1962) című ikonikus alkotásokban, de azért valljuk be, a Szex és New York megalkotóját elég merész húzás lenne ekkora legendákhoz hasonlítani. Emily egyik édeshármasból a másikba csöppen, pontosabban ezúttal inkább egy édes négyesről van szó – kérdés, hogy meddig fenntartható ez az állapot.
Felelősségre vonás
A sorozat korábban is tartalmazott feminista elemeket, de a negyedik évadban rendszerszintű a változás. Nem mehetünk el szó nélkül Mindy Chen és Sylvie Grateau karakterei mellett, akik szorgalmasan viszik a hátukon a patriarchátus apránkénti lerombolásának hősies terhét. Mindy kezdettől fogva bocsánatkérés nélkül hű volt önmagához, és egyre magabiztosabban húzza meg a határait a kapcsolatában. Több ezer euróra váltani egy szexista ajándékot? Legendás.
Louis de Léon már az első feltűnésekor gyanús volt, a szexuális ragadozóknak azonban nincs helye ebben a modern világban. Sylvie merész döntése arra biztat mindannyiunkat, hogy ne maradjunk csendben, hiszen sosem késő hallatni a hangunkat. A sikkes francia üzletasszony árnyalt karaktere egyben az erős és független nő keménysége mögött rejlő sebezhetőséget is reprezentálja, épp ezért üdítő figyelni, amint a férje és közte fűződő támogató szeretet ismét szárnyra kap.
Tapintható lett a változás
Az Emily Párizsban negyedik évadának első epizódjai összességében kellemes meglepetésnek bizonyultak. A sorozat kicsit sem veszített a könnyedségéből, sőt Luc komikus közjátékai talán az eddigieknél is szórakoztatóbbak. Persze a készítők továbbra is előszeretettel élnek az amerikai és francia ellentétekre épülő sztereotip humorral, de mostanra legalább ez nem olyan visszataszítóan nyilvánul meg, hogy az európaiak inkább elszívnak cigarettát, mint hogy rendesen egyenek valamit.
Emily élete még mindig a munkája körül forog, de talán kissé csökkent a teljesítménykényszere, és a korábbiakhoz képest kétségkívül sikeresebben helyezi előtérbe a magánéletét. A világa végre nem fekete-fehér, feltérképezi a szürke területeket, és lendületesen feszegeti a saját határait, miközben szép lassan kezdi felfedezni, hogy mire is vágyik az életében. Kíváncsian várjuk a folytatást, hiszen a negyedik évad szeptember 12-én érkező második fele bőven tartogat még fordulatokat.