Eláruljuk, mi kell ahhoz, hogy magával ragadjon egy sorozat
Ha sorozatrajongó vagy, biztosan gondolkodtál már azon, mitől függ egy sorozat sikere, valamint azon, hogy mi kell ahhoz, hogy egy sorozat függőjévé válj. Talán akkor szeretünk igazán egy sorozatot, ha egy kicsit úgy érezzük, függővé váltunk, képesek vagyunk több évadot megnézni pár nap alatt, és vannak olyan részek, melyeket már kívülről ismerünk. Sokszor vágyunk arra, hogy találjunk ismét egy olyan történetet, ami a végtelenségig le tud kötni. De mi kell ehhez?
Ezeket láttad már?
Ilyen és hasonló kérdésekre keresték a válaszokat a HBO kerekasztalbeszélgetésén a téma szakértői. A könyvadaptációk témáját boncolgatta Tasnádi István, József Attila- és Balázs Béla-díjas drámaíró, forgatókönyvíró (Terápia, Aranyélet), rendező (MEMO, Egy másik életben), Angyalosy Eszter, író (Wonderland), forgatókönyvíró, forgatókönyv fejlesztő (Aranyélet, Remélem legközelebb sikerül meghalnod), nemzetközi szinten elismert írás oktató, valamint Kovács Gellért, filmszerész, filmkritikus. A beszélgetést Gyárfás Dorka vezette.
Egyáltalán nem így nézett volna ki az Éjkirály a Trónok harcában
Egyáltalán nem így nézett volna ki az Éjkirály a Trónok harcában
˝Fantoméhség˝ a tartalom iránt
A filmes adaptációk megszületése kb. a mozi létrejöttének idejére tehető. A történetek sorozatokká való alakítása azonban egy sokkal később kialakult műfaj, ami napjainkban éli fénykorát. Felmerült a kérdés, hogy miért éppen most vált ilyen népszerűvé ez a műfaj. A szakértők mindhárman megegyeztek abban, hogy eddig még sosem látott éhség fedezhető fel a tartalommal kapcsolatban. Folyamatosan olyan platformokat böngészünk, ahol tartalmak jönnek velünk szembe. Képesek vagyunk ezeket feldolgozni, mindemellett pedig további tartalmakra vágyunk.
Kovács Gellért szerint egyfajta fantoméhség alakul ki bennünk a történetek iránt, és egyre többet szeretnénk kapni belőlük. Jelenleg rengeteg csatorna van, így nem csoda, hogy nagy a verseny, és mindenki valami egyedit szeretne mutatni. A sorozatadaptációk sikerének ékes példája a Trónok harca, ami bármennyire is meglepő egyáltalán nem volt egy biztonságos választás. A könyvnek is volt rajongótábora, de egyáltalán nem akkora, mint a sorozatnak. Mindemellett pedig egy rizikós történetről beszélünk, hiszen nem volt rá garancia, hogy a nézők díjazzák majd, hogy kedvenc karaktereik, vagy akár a főhős is váratlanul meghalhat. Ennek ellenére hatalmas sikere lett a sorozatnak, ami bebizonyította, hogy a nézők a kegyetlenebb narratívára is kaphatók.
Hogyan készül a jó adaptáció?
Erre a kérdésre Angyalosy Eszter adott választ. Az elsődleges szempont, amit meg kell vizsgálnunk, az a könyv, film, és a sorozat történetfolyamatának különbsége.
Egy igazán lebilincselő horrorsorozat, amit tilos egyedül nézni: A Hill-ház szelleme
Egy igazán lebilincselő horrorsorozat, amit tilos egyedül nézni: A Hill-ház szelleme
A sorozat egy felfedezőút. Nem a befejezése a lényeges, hanem az oda vezető út. Ellentétben a könyvvel és filmmel, melyeket állításként jellemezhetjük (elkezdődik, van közepe, és van vége). A jó sorozatok megválaszolhatatlan emberi kérdéseket vetnek fel, majd az út során azokra keresik a választ. Az Aranyélet példáját nézve a karakterek képviseltek egy-egy dilemmát. A fő kérdés az volt, önzőnek, vagy önzetlennek kell lenni ahhoz, hogy sikeres legyen valaki az életben. Ebben az esetben karaktervezérelt sorozatról beszélünk, ahol Attila figuráján belül okozott ez a dilemma problémát. A Drót című sorozat viszont arénavezérelt történet, ahol a szereplők a világ szabályai ellen küzdöttek, amit az élet osztott számukra. Ezek mind olyan dilemmák, melyekkel a néző is azonosulni tud, kivetíti saját életére, és ő maga is elkezdi keresni a válaszokat. Ezáltal gondolati síkon közelebb kerül a történetekhez. Egy jól sikerült adaptációhoz tehát az kell, hogy a dilemmát megtalálják a sorozat készítői az eredeti történetben, és azt ültessék át. Ráadásként egy jó dilemma nyitva tartja a sorozatot.