Dickpic, drog és erőszak - brutálisan indult az Eufória

Ez a cikk több mint 6 hónapja frissült utoljára, a benne lévő információk elavultak lehetnek.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Alig pár nappal a hivatalos premier előtt azzal srófolták még feljebb a várakozást a sorozat készítői, hogy elmesélték, hogy nem kevesebb, mint 80 falloszt kellett kivágni a sorozatból, mert a végén ők is érezni kezdték, hogy túllőttek a célon. Az HBO új coming of age drámája így is bőven 18-as karikát kapott, maradt még benne pénisz elég.

Zendaya az Eufória című sorozatban
Fotó: HBO

Az egy izraeli sorozat után készített amerikai verzió azzal biztosan nem vádolható, hogy túlságosan meg akarta volna a nyesni az állítólag helyenként igencsak mellbevágó eredetit. Az első részben minden volt, szexuális erőszak, bosszúszex, rengeteg drog, hallucinációk, önvagdosás. Az Eufória alkotói részéről hatalmas volt az igyekezet, hogy lerántsák a leplet a kiüresedett, céltalan életében bukdácsoló amerikai középosztály tinédzsereinek romlott, pokoli életéről. A világukban az intimitás nem létezik, ribancnak lenni oké, a lányokat tárgyként kezelni oké, mert ők maguk is szexuális tárgyként tekintenek magukra. Ahol a drog olyan természetes, mint a lélegzetvétel, és az egymás érzelmi és fizikai bántalmazása mindennapos.

Itt a legszabadabb nyár kelléke: a július-augusztusi GLAMOUR magazin és Fesztivál kisokos

Itt a legszabadabb nyár kelléke: a július-augusztusi GLAMOUR magazin és Fesztivál kisokos

A történet a középiskola harmadik évfolyama előtt álló fiatalok mindennapjaiba kalauzol. Éppen egy héttel vagyunk a suli kezdete előtt a nyári szünetben, amikor a politoxikomán Rue (Zendaya) hazaérkezik a rehabilitációs intézetből, elméletileg gyógyultan, bár eszében sincs tisztának maradni. Eközben új transznemű lány érkezik a városkába, aki már megjelenésével is teljesen különc. Igazi csillámpóni csajnak tűnik, aki szívesen kínálja fel magát idősebb férfiak játszerének. Persze elmaradhatatlanok a tipikus mellékszereplők: a helyi focicsapat vezérbika sztárja, az önbizalomhiányos haverjai, a díszcsajok, a romlottságban felzárkózni igyekvő bénák, az iskolából kibukott jószívű drogosok, az aggódó, de tehetetlen szülők. Az első rész eseményei természetesen egy házi buliban kulminálódnak, ahol a történet két főszereplője Rue és a transznemű Jules összeismerkednek.

Zendaya: 7 dolog, amit nem tudtál róla

Zendaya: 7 dolog, amit nem tudtál róla

Az Eufória tehát kegyetlenül őszintén akarja szembesíteni a fiatalokat és nyilván a szüleiket, hogy mi is történik a bezárt tiniszobák ajtaja mögött. De mindez csak attól, hogy a díler immár nem egy benzinkúton kallódó iskolaelhagyó, hanem egy a kapitalizmusra az anyatejjel és az okostelefonnal együtt rákattanó nagycsoportos óvodás, vagy attól, hogy időnként a képernyőről ránk mered egy-két pénisz, még nem lesz sokkoló. Az Eufória az első rész alapján nem jut túl a közhelyek puffogtatásán. Amikor a hetvenes évek végén, a nyolcvanas években a film a tinik felé kezdett fordulni, és meg akarta érteni a fiatalok kultúráját, akkor egyszerre készen is lettek a sztereotípiák. A Forró rágógumi, Az utolsó szűz Amerikában ugyanilyen sémák alapján ábrázolta a korosztályt, aztán jött az Amerikai pite, ami persze a kilencvenes évek végén nóvumnak látszott, holott lerágott csont volt már az is. Közben persze történtek mélyebbre ásó kísérletek, Gus Van Sant és a kompromisszumot még nála is kevésbé ismerő Larry Clark filmjei szakítottak a kiszámítható karakterekkel, megpróbáltak a kívül példamutatóra polírozott, belül rohadó középosztály helyett a valódi leszakadók, az igazi kívülállók világában elmerülni. A tévében a kétezres évek végén a Skins próbált, meg, talán nem is eredménytelenül (kezdetedben mindenképpen) valódi képet festeni a magukra hagyott tinikről. Az Eufória első része alapján mindent szeretne, összegyúrni ezeket a tapasztalatokat, de nem túl sokat képes markolni. A dolog már ott elcsúszik, hogy az ezredforduló után született főhős világra jövetelét hozzákötik a 2001-es terrortámadáshoz, miszerint az újszülött gyermeküket szorongató szülők három napig zokogtak a WTC leomlását szüntelenül ismétlő tévé előtt. Mit akar ez üzenni? Hogy Rue sorsa már ezzel eldőlt, hogy mindez magyarázza a későbbi eltévelyedéseit? Nem, ez csak blöff. Egyébként már az első részből kiderül, hogy Rue akkor kapott rá a drogokra, amikor kiderült, hogy az apukája vélhetően rákos lett, majd nem sokkal később meg is halt. Íme, egy pofonegyszerű magyarázat: a csonka családban felnövő gyermek, aki ráadásul a terrortámadások, az összedőlő épületek robajában jött a világra, egyenesen menetel a drog poklába. Vajon Jules-nak, a szintén egyszülős családból érkező transznemű lánynak a terrortámadás mellett milyen életesemény magyarázza majd a nemi útkeresését?

Az Eufória ugyan az első rész alapján nagyon kiszámíthatónak tűnik, de ez még nem jelenti azt, hogy ne arathatna sikert, már csak a csecsemőnek minden vicc új-elv alapján is. Persze, ki tudja, lehet, hogy tud még meglepetést okozni, igaz egyelőre úgy tűnik, mintha egy olyan Amerikai pite lenne, amiben a poénok helyett dickpic és dizájnerdrog lesz. Ráadásul egyelőre kicsit zavarba ejtő, hogy dráma mintha a kíméletlenül őszinte ábrázolás kívánalma helyett kicsit megbicsaklott volna: időnként könnyen lehet az az érzésünk, hogy valójában nem ábrázolja, hanem egyenesen népszerűsíti a droghasználatot, vagy a daddypornó-kultúrát; hopp egy nemi erőszak, mit számít, ideje csapatni az éjszakában. Egy sorozatnál persze a tétek még kialakulhatnak, de kezdésnek kellemetlen. Ugyanakkor elvitathatatlan, hogy Zendaya az egykori szupercuki Disney-üdvöske totálisan szétcsúszott Rue-ja egészen kiváló alakítás eddig. Illetve a transznemű barátnő, Jules szerepében, a felkapott transznemű művész, és a divatvilág aktuális liebling modellje, Hunter Schafer is nagyon meggyőző. Gyönyörűen fotózott sorozat, a képi világa helyenként tényleg szemet gyönyörködtető, egyelőre csak a történet nem tudott felnőni a többi alkotó mellé.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Rúzsa Magdi: „Vajdaság a bölcsőm, Magyarország viszont az a föld, amely megengedte, hogy megvessem a lábam és megvalósítsam az álmaimat”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)