Ezek a munkák kerülnek veszélybe a ChatGPT és a mesterséges intelligencia miatt
A mesterséges intelligencia és a ChatGPT alapjaiban változtatják meg az életünket. Az egészen biztos, hogy hatással vannak a gazdaságra, a mindennapjainkra egyéni szinten is, és a munkáltatóknak is egyszerre jelenthetnek kihívást és lehetőséget.
Ezeket láttad már?
Bár elsőre ijesztőnek tűnik minden típusú változás, főleg olyan, ami esetleg a munkahelyet és a megélhetést is veszélyezteti, fontos látni, hogy a munkaerőpiac folyamatos átalakulása nem új dolog és törvényszerű. Nem szépítjük a dolgokat, lesznek olyan munkahelyek, melyeket veszélyeztet a technológia fejlődés, de ez nem jelenti azt, hogy azokra az emberekre, a munkájukra, és a kreativitásukra nem lesz szükség. Sőt, most van itt a lehetőséged, hogy lásd, milyen irányba érdemes elmozdulni és képezni magad, ugyanis bár a technológia új és már itt van, de még messze nem tökéletes, és nem lesz villámcsapásszerű, hogy tömegesen szűnnének meg munkahelyek miatta.
Kutatók is foglalkoznak a témával
A félelem jogos, éppen ezért kutatók is arra keresik a választ, hogy milyen munkakörök milyen emberi tulajdonságokat, képességeket igényelnek, és hol van ebben közös metszéspont azzal, amelyet a mesterséges intelligencia vagy csevegőbot is meg tud oldani. 2013-ban, vagyis tíz éve az Oxford Egyetem kutatói nagyon negatívan látták a jövőt, és azt jósolták, hogy 20 év alatt az Egyesült Államokban a munkahelyek 47 százalékát elveszi majd a mesterséges intelligencia. A Gartner 2022-es elemzése szerint az Egyesült Államokban 2027-re az ügyfélszolgálatok 25 százalékát csevegőbotok adják majd. A Goldman Sachs tanulmánya pedig 300 millió amerikai munkahely megszűnését vetíti elő a következő években. A Princeton Egyetem vezetésével készült egy húszas lista arról, hogy mely munkakörök lehetnek leginkább veszélyben. A mesterséges intelligencia a leváltja a fehérgalléros munkaköröket. Nem hiszem, hogy ezt meg lehet akadályozni
- hangzott el Pengcheng Shi, a Rochesteri technológiai Intézet munkatársától az egyik legpesszimistább jövőkép.
Már most jelen van a munka a világában
Döntéshozók már most használják a csevegőbotokat, hogy egy témához az összes lehetséges álláspontot megismerjék. Ingatlanügynökök használják arra, hogy a házak lakások hirdetéseinek leírásával ne kelljen foglalkozni. Ügyvédek a különböző jogi szövegezések első vázlatának elkészítésére használják, sőt újságírók vagy reklámszakemberek is alkalmazzák hírek vagy sajtóanyagok vázlatának írásához, és az ügyfélszolgálatokon is egyre többször botokkal intézzük az ügyeket. És itt el is jutottunk az egyik legfontosabb gondolathoz, miszerint jól látszik, hogy a legtöbb esetben nem elvesz munkákat, hanem megkönnyíti azokat. Vagyis az ingatlanügynök munkáját valóban az teszi ki, hogy minél több ügyféllel tudjon találkozni, ahelyett, hogy hirdetéseket fogalmaz. Az ügyvéd több esettel tud foglalkozni, alaposabb lehet és gyorsabb, ha a keze alá dolgozik egy algoritmus. A reklámszakemberek kreatív ötletekkel, az ügyfélszolgálati munkatársak a bonyolultabb ügyintézéssel tudnak foglalkozni, ha segít nekik a mesterséges intelligencia. A másik fontos szempont pedig az, hogy az emberi felügyelet, a felülbírálás lehetősége, a végső döntéshozás mindig is az emberek kezében marad.
De azért van izgulnivaló
Aki repetitív munkafolyamatokat tartalmazó, döntést, mérlegelést nem igénylő, nem komplex, stratégiai gondolkodást mellőző, emocionalitást nem igénylő munkát végez, annak a megélhetése veszélyben lehet a jövőben, sőt a már említett Princeton Egyetem kutatása szerint még ennél is tovább mehetünk, ha azt keressük, milyen munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia és a csevegőbotok. Ha a listában felismered a te munkakörödet is, ne ess kétségbe, van időd kitalálni, hogyan tudsz majd alkalmazkodni a helyzethez, és úgy alakítani a feladataid, hogy ne helyetted, hanem téged segítve működjön közre a mesterséges intelligencia.
Oktatás és nyelvek
Bár a fentebb említett kritériumok egyike sem igaz rá, a kutatók szerint mégis veszélyben lehet a tanárok munkája. Leginkább a felsőbb tagozatos, középiskolás gyerekek oktatásában tud jelen lenni a mesterséges intelligencia, ahol alapvető készségeket már elsajátítottak a gyerekek. Azonban a kutatók itt is kiemelik, hogy emberekre szükség lesz, ugyanis az algoritmus tévedhet, elfogult lehet, a személyes magyarázatokra, a megoldások rávezetésére azonban szükség lesz emberi erőre, A tanárok többsége egyébként már most látja, hogy micsoda változást okozott a Chat GPT megjelenése, ugyanis a gyerekek előszeretettel használják projektek, beadandó dolgozatok megírásához, a tanároknak pedig nagyon résen kell lenni, hogy kiszűrjék ezeket. Aki pedig nyelvekkel foglalkozik, tolmács vagy fordító, szintén készüljön fel arra, hogy a munkája nagyot változik majd. Nem feltétlenül rossz irányba, csak éppen a fordítás érdemi része helyett inkább szerkeszteni kell majd az elkészült anyagokat, és kiszűrni a hibákat, olvashatóvá kell tenni a szövegeket.
Pénzügyi területek
Pénzügyi elemzők vagy pénzügyi tanácsadók vagy olyan pénzügyi munkatársak feladatait, amelyeknek lényege, hogy sok számadattal dolgozva kell spekulációkat készíteni, egészen biztos, hogy a mesterséges intelligencia veszi át. Ugyanis képes arra, hogy meglásson piaci trendeket, mindig naprakész ismeretekkel rendelkezik, pillanatok alatt elemzi, hogy a portfólió melyik befektetése hogyan teljesít, és ugyanilyen gyorsan ajánlatot is tesz, hogyan lehetne ezen javítani. Kérdés persze az, hogy inkább egy algoritmusban bíznak majd meg az emberek, esetleg továbbra is egy hús-vér embert szeretnének maguk mellé, aki elnyeri a bizalmukat. Ugyanígy a könyvelőknek is okozhat fejtörést a mesterséges intelligencia, ugyanis a hatályos jogszabályok ismeretében a kutatók szerint könnyedén el tudja végezni a könyvelés elkészítését egy algoritmus, igaz egészen biztosan nem fog trükközni, kreatív módszereket alkalmazni és kiskapukat keresni.
Jogi terület
A könyvelők mellett a legnagyobb veszélyben generatív mesterséges intelligencia miatt az ügyvédek vannak a kutatók szerint. Ennek az az oka, hogy a jogi szolgáltatások jelentős része nagyon automatizált. Egy kaptafára épülő, minimális változtatásokkal elérhető szerződések és a speciális nyelvezet miatt a jog tökéletes terep a mesterséges intelligencia számára. Nyilvánvalóan nem egy laptop véd majd minket a tárgyalásokon, de szerződéskötésekben segíthet. Sőt a bírók munkáját is sok, kisebb és egyértelmű esetben, de át tudja venni algoritmus.
Programozás
Bár úgy tűnhet, hogy a jövő a programozásban van, és ez nem is áll messze az igazságtól, ugyanis az algoritmikus gondolkodás az alapkészségek közé emelkedik a jövőben, a programozó nyelvek ismerete pedig olyan előny lesz, mint néhány évtizede az idegen nyelveké. Viszont szakértők szerint a ChatGPT és hasonló rendszerek könnyedén ellenőrizhetik majd az emberek kódjait, és egyszerű programozási feladatokat is el tudnak majd látni, idővel pedig arra is képesek lesznek, hogy egy ötletből működő kódot hozzanak létre.
Kreatív munkakörök, művészetek, újságírás
Bár pont ugyanazt és pont ugyanúgy nem tud alkotni egy algoritmus, mint egy fotós, grafikus, zeneszerző vagy egy író, hasonlókat létre tud hozni, és ez okozhat problémát. A grafikai munkák nagy részét el tudja majd végezni, nem lesz eredeti, de például egy akciós újság elkészítésekor nem is ez a cél. Ahogyan fotókat is tud már kisebb-nagyobb sikerrel generálni az algoritmus. Nem ezzel, vagy legalábbis nem csak ezzel készül majd a következő világsláger, de segíthet, ha kielemzi, mi a fülbemászó dal receptje olyan helyeken, mint a lift vagy néhány reklám, vagyis ahol nem tudatos zenehallgatás történik, csak a háttérben szól valami, a mesterséges intelligencia dalai is működhetnek. Sőt, a hírek objektív szerkesztését is el tudja majd látni a mesterséges intelligencia.
Telemarketing, ügyfélszolgálat
Emberekkel foglalkozni nehéz és kihívást jelent, de nagyon sok probléma sorra merül fel, ezekkel pedig egy jól tanított algoritmus simán elbánik. Képes arra is, hogy sok adatból nyerjen ki információkat, így az adatelemzőknek is tud segíteni a munkájában. Itt sem véletlenül használjuk a segítség szót: gondolj bele, milyen szuper lenne, ha egy ügyfélszolgálat pár percen belül megoldaná a problémádat, ha pedig nehezebb dologról van szó, nagyon gyorsan sorra kerülnél, hogy egy hús-vér kollégával beszéljétek át a gondot.
Szolgáltatások
Bár nehéz lehet megfelelni az emberek igényeinek, és az sem mostanában lesz, hogy egy robot vágja majd a hajunkat, léteznek olyan szolgáltatások, amelyeket a mesterséges intelligencia vagy a nyelvi modellek el tudnak végezni. A Princeton kutatása szerint a hitelbírálat már most sok esetben algoritmusok alapján történik, ez pedig a jövőben még inkább jellemző lesz. Azoknak is ideje elkezdeni nélkülözhetetlenné tenni magukat, akik olyan adminisztratív területeken dolgoznak, amelyeket egy algoritmus is el tud végezni. Például asszisztensek olyan feladatait, mint időpontok egyeztetése és találkozók szervezése, valószínűleg botok is meg tudnak majd tenni.