Cannes egyetlen idei magyar filmjében egy szír menekült repül - A te agyad is elszáll tőle
Mundruczó Kornél legújabb filmje ma debütál a magyar mozikban, a 2014-ben a cannes-i filmfesztiválon Un Certain Regard-díjjal kitüntett rendező Jupiter holdja című alkotása ugyan idén nem vitt haza díjat a legfontosabb európai filmszemléről, ám a kritikusok annál jobban dicsérték.
Ezeket láttad már?
A film keretsztorija egy, a magyar-szerb határon elkapott és lelőtt szír menekült (Jéger Zsombor) viszontagságait, és a segítségére siető magyar orvos (Merab Ninidze) kapcsolatát mutatja be – ha nagyon felszínesek akarunk maradni. És ha egy szinttel mélyebbre megyünk a politikai történetnek álcázott sztoriban, akkor még akár le is sci-fizhetjük a filmet, ugyanis a főhős tud repülni.
A Jupiter holdjának egyik legnagyobb kihívását jelentette, hogy a néző elhiggye, hogy Aryan Dashni valóban repül, hogy mindez igaz sztori, de legalábbis igaz is lehetne. A film rengeteg problémát, réteget, kérdést felvet, talán túl sokat is, ami azt eredményezi, hogy teljesen összezavarodva, és még több kérdéssel távozunk a moziból, mint amennyivel beültünk. Mundruczó azonban azt már a cannes-i sajtótájékoztatóján világossá tette, hogy a filmmel nem akar állást foglalni a menekültkrízisben, de még az igencsak erős magyar politikai helyzetet sem akarta megmagyarázni. Ennek pedig szintén az az eredménye, hogy a Jupiter holdja felkavar, és ugyanakkor gondolkodásra késztet. Rév Marcell operatőri munkája ezt csak tovább segíti, semmihez sem fogható módon követhetjük a szír fiú repüléseit, már-már a rosszullétig bevonja a nézőt ezekbe a jelenetekbe, mint ahogy Alfonso Cuarón tette a Gravitációban.
A film állásfoglalás nélkülisége egyébként nem feltétlenül rossz, annak ellenére, hogy az összes menekültekkel kapcsolatos sztereotípia felsorakozik benne - ami ugye még rosszul is elsülhetne. Főleg a menekülthelyzet témájában az emberek, de még a művészek többsége is nagyon szereti magát elkötelezni valamelyik oldalon, és ennek hangot is ad, sokszor igencsak karcosan. Mundruczó viszont ezt nem teszi, apró jelzéseket küld, telepakolja a filmet szimbolikus jelenetekkel, bibliai utalásokkal, és mindent a nézőre bíz. Ő döntsön.
Ha mindenképpen szeretnénk negatívat mondani a filmről, akkor talán az lehet zavaró a néző számára, hogy a főszereplő Ninidzét szinkronizálják. Egy tbiliszi születésű színésztől persze nem is várhatjuk el, hogy magyarul beszéljen, és ő maga is ettől tartott, mielőtt elkezdték volna a forgatásokat, mindenesetre saját bevallása szerint csak azért vállalta el végül a film főszerepét, mert Mundruczó "nem hagyta békén". A rendező éveken át kérlelte, hogy játssza el Stern Gábor doktor szerepét, mire az nagy nehezen belement, amit persze utólag már egyáltalán nem bán.
De egy negatívumra jöjjön egy pozitívum is, maga a rendező is feltűnik a filmben. Mundruczó Kornél a szálloda recepciósát alakítja, ahol a film végső jelenetei zajlanak.
Az ilyen tarantinóságok mindig élvezetes meglepetések egy-egy alkotásban, egy olyan sokrétű művészfilmben pedig, mint amilyen a Jupiter holdja, különösen kellemesen hat.
És akkor említsük meg a film szenzáció-részét is, ami természetesen számunkra csak igazán fontos: Mihalik Enikőt első filmes szerepében köszönhetjük a Haumann Péter oldalán, és jó szokásához híven alig felöltözve, csupán fürdőruhában csodálhatjuk meg, ahogy átszeli a fürdős jelenetben a medencét.
Ha nem másért, hát "csak" ezért érdemes lesz jegyet váltani valamelyik moziba június 8-tól, de az említett Haumann Péter mellett még olyan színészlegendákat is láthatunk a filmben, mint Cserhalmi György, Mucsi Zoltán és Balsai Móni.
Nézd meg a film előzetesét itt: