Baltazár színház – egy különleges hely, amin te is segíthetsz
Rendszeres kultúrafogyasztóknak nem kell bemutatni, hogy a pandémia és az ahhoz köthető korlátozások mekkora kárt okoztak és mennyire veszélybe sodorták a független kulturális intézmények létét. A szabályozások feloldása nyárra érkezett el, ami szünetet jelent a színházak működésében, így tovább kell várnunk az előadások adta élményekre és a színházaknak is az azokkal járó, működéshez elengedhetetlen bevételre. A számos érintett független színház között van a Baltazár Színház is, ami – itthon egyedüliként – értelmi sérült színészeket foglalkoztat. Puskás Pannival, az intézmény sajtóreferensével, marketingesével a társulat jelentőségéről, működéséről, terveikről és az elmúlt bő egy év átvészeléséről beszélgettünk.
Ezeket láttad már?
A Baltazár Színház több, mint húsz éve, 1998-ban alakult, a színészi gárda mindig tizenkét, értelmi sérült művészből áll. Van, aki a kezdetektől dolgozik itt. „A társulat úgy alakult ki, hogy Elek Dóra alapító, igazgató elkezdett olyan szociális intézményeket látogatni, ahol sérült emberekkel lehetett találkozni. Aki szeretett volna, az csatlakozhatott a csapathoz. Azóta pedig az utánpótlás a Baltazár Művészeti Központból, egy olyan iskolából kerül ki, ahol elismert hazai művészek tartanak órákat értelmileg sérült fiataloknak” – tudtuk meg Pannitól.
A Magyarországon egyedülállónak mondható lehetőség a színészeik számára kivételes, mivel az értelmi sérült embereket rendszerint csak nagyon egyszerű, betanított munkákra alkalmazzák, monoton feladatok ellátására, nagyon alacsony bérezéssel. Panni véleménye szerint „a társadalom nem biztosít az értelmileg sérült emberek számára méltó helyet a munkaerőpiacon. A Baltazár azért nagyon fontos, mert bebizonyítja, hogy ezek az emberek nem csak arra jók, hogy mondjuk gombokat varrogassanak vagy otthon üljenek, hanem számtalan más dologra is képesek. Kis türelemmel és odafigyeléssel meg lehetne változtatni, ahogy a társadalom alapvetően gondolkozik róluk. Nem munkaképtelenek, cselekvőképtelenek”.
A tizenkét állandó színészen kívül dolgoznak a társulattal vendégművészek is, akik félig-meddig a csapat tagjai, visszatérők. Rendszeresen a Baltazár színpadjára áll például Müller Péter Sziámi, Varga Klári és Kecskés Karina színésznő, de játszott már előadásukban Csákányi Eszter és Kulka János is, tervezett nekik jelmezt Király Tamás és volt közös szcenírozott koncertjük a Művészetek Palotájában a magyar könnyűzene legelismertebb előadóival, a teljesség igénye nélkül: Bródy Jánossal, Kiss Tibivel, Bérczesi Róberttel és Koncz Zsuzsával.
„Nagyon mást csinálunk, mint a többi színház, de ennek inkább esztétikai, művészi okai vannak. A Baltazár Színház alkotói szeretnek képekben, költői képekben és mozgásban gondolkozni – ez progresszívebb, nyugatibb, különlegesebb színházi fogalmazás” – magyarázza Panni, hogy a társulat darabjai miben térnek el az itthon elterjedt realista színháztól, hiszen az hamar kiderül, hogy egyáltalán nem a színészek miatt. Sőt, véleménye szerint ez a feldolgozási mód „jól áll nekik, az érzelmi gazdagságot jobban meg tudják mutatni komplexebb módon, mint csak szavakkal”.
Ugyan fontos céljuk az érzékenyítés, a közönség nyitottabbá, elfogadóbbá tétele a sérült emberek felé, ezt nem a sérültség folyamatos taglalásával, nehézségeik bemutatásával teszik, hanem épp ellenkezőleg, arra hívják fel a figyelmet, hogy ezek az emberek nem is annyira mások, ugyanarra a munkára képesek, mint a többi színész. Panni szerint a társulat tagjai „rendkívül tehetségesek, izgalmas személyiségek. Van csomó dolog a sérültség mellett, amiről relevánsan, eredetin tudnak beszélni”. Véleménye szerint arra, hogy „érzékenyüljön a társadalom elég, ha valaki beül egy baltazáros előadásra és találkozik azzal, hogy vannak másfajta emberek is, mint ő”.
Sajnos a Baltazárt nem csak az előadások pandémia miatti elmaradása hozta nehéz helyzetbe, ők nem hogy előadásokat tartani nem tudtak, hanem próbálni sem, ahogy más társulatok tették a korlátozások alatt. „Amikor a többi színházban a covid alatt próbálni tudtak, akkor a mi színészeink nem, mert sokan körülük szociális intézményekben élnek, amelyeket a járvány időszaka alatt egyáltalán nem hagyhattak el. A vírus teljesen elsöpörte az elmúlt másfél évet, próbáljuk összeszedni magunkat” – tudtuk meg.
Ez idő alatt egy nagyon izgalmas projektet valósítottak meg azokkal a társulattagokkal, akik otthon élnek, így be tudtak menni a színházba. Egy V4-es mozgás workshopon vettek részt online, egy szlovák és egy lengyel sérült színészekből álló társulattal együtt. Ezalatt minden csapat a saját országából, a saját színházából jelentkezett be. Valós kontaktus nélkül táncoltak duót a résztvevők, csak a képernyőn látták a másik mozdulatait. „A távolságnak nagyon szép mozgásos áthidalásai jelentek meg, holott elsőre kudarcra ítélt vállalkozásnak tűnt három, különböző országból való sérült társulattal képernyőn dolgozni. Kihívást jelent, hogy ezek a színpadhoz szokott emberek hogyan tudnak így kapcsolódni.” – mondta el Panni a projektről.
Habár a V4-es projekt nagyon sikeres vállalkozásnak bizonyult, Panni nem tartja elképzelhetőnek, hogy más intézményekhez hasonlóan a Baltazár is élőben streameljen előadásokat újabb lezárás esetén. Következő hullámmal számolva már felvételt tervezve próbálnak, készül a Világot tartó oszlopok című előadásuk, offline és online formában is őszre . Tévéjátékhoz hasonló filmet szeretnének készíteni belőle, ami otthonról nézve is izgalmasabb, mintha csak a színpad lenne felvéve.
Korábban is dolgoztak már ezzel a médiummal, egy előadásukhoz, a Boldog órához kapcsolódik a Világlátó Baltazár című utazós dokumentumfilm, a két alkotás erősen hat egymásra. Azt mutatták be, hogy a társulat tagjai milyen élményeket szereztek egy indiai utazás során, ahol lehetőségük volt felfedezni vallást, spirituális világot szent helyekre ellátogatva.
Az őszt nem csak új évaddal, hanem egy kampánnyal is várják, olyan követekkel gyűjtenek majd a színház javára szeptember 1-jétől, mint Hegyi Barbara és Kováts Kriszta színésznők, vagy Formán Bálint színész vagy a Glamour magazin. Céljuk, hogy az elmúlt másfél év deficitjét kompenzálják, megteremtsék a biztonságos működéshez szükséges anyagi forrást. Az Új nap, új remények kampányt a jougyekert.hu oldalon lehet majd követni, támogatni pedig többek között a Glamour magazinon keresztül is lehet majd.
Szerző: Dózsa Kamilla