Az utca művészete, amit imád a divatvilág
A divat és kultúra állandó kölcsönhatásban áll egymással. A divattervezők sokszor merítenek inspirációt a kortárs művészetekből, és arra is van példa, hogy a divat is hat a művészekre. A graffiti, az utcai művészet a hetvenes évek végétől meghódította a divatvilágot, két kiemelkedő művésze a mai napig meghatározó.
Ezeket láttad már?
JEAN-MICHEL BASQUIAT
A tragikusan fiatalon elhunyt amerikai festő a hetvenes évek végén graffitiművészként keltett feltűnést New Yorkban. A különleges utcai alkotásaira a neves The Village Voice magazin figyelt fel. A sokoldalú művész karrierje egészen hihetetlen rajtot vett; alig hat évvel azt követően, hogy a Washington Square parkból a saját apja vitette el a rendőrökkel a hajléktalanként drogozó kamasz Basquiat-t, a világ legjelentősebb múzeumában, a New York-i Momában állították ki a festményeit, és portrét közölt róla a világ egyik vezető művészeti lapja, az Artforum.
Már életében legendás volt a divathoz fűződő kapcsolata, Wayfarer napszemüvege védjeggyé vált, imádta az Armani öltönyöket és az akkoriban berobbanó japán divattervezőket. Az 1987-es tavasz-nyári divatbemutatókon még modellként is felvonult a Comme des Garçons kifutóján. Basquiat 27 évesen herointúladagolásban halt meg. A divatvilág már akkor is imádta a karakteres, azonnal felismerhető mintáit, ami azóta folyamatosan felbukkan különböző márkáknál, tervezőknél.
A streetwear márkák eleve ikonjuknak tekintik az utcáról induló művészt, így nem meglepő, hogy a Supreme és az Off-White is különálló kollekciót szentelt neki. Motívumai megjelentek többek között a Coach, a Vans, a Dr. Martens kollekcióiban, és még az olyan patinás divatmárka, mint a Valentino is külön kollekcióval tisztelgett Basquiat művészete előtt.
KEITH HARING
Bár hivatalosan, iskolai keretek között is tanult művészetet, valójában Keith Haring is a New York-i utcákon hagyott kézjegyeivel vált először ismertté. Graffitijei gyakran bukkantak fel a hetvenes évek végétől a New York-i metró megállóiban. Innen vezetett az útja a legnagyobb művészeti galériákig, és hamarosan már nem titokban, hanem felkérésre készített falfestményeket olyan helyekre, mint például a Times Square.
A nyolcvanas évek elején már nemzetközi sztárnak számított, a Fiorucci divatház 1983-ban Milánóba hívta, hogy rajzolja tele a megújuló üzletük falait. Keith Haring nagyon érdeklődött a reklám iránt, és a divatra szinte a kezdetektől úgy tekintett, mint a művészetének potenciális reklámhordozójára. Számára teljesen természetes volt, hogy együttműködjön márkákkal, így már az 1983-84-es őszi-téli kollekcióhoz tervezett Vivienne Westwood számára mintákat. A utcai couture királynak kikiáltott dizájnerrel, Willi Smithszel 1984-ben közös pólókollekciót tervezett.
Haring 1986-ban saját üzletet nyitott, ahol a rajzaival, festményeivel díszített pólókat, plakátokat, egyéb kiegészítőket árult. A Pop Shop névre keresztelt boltot sokan kritizálták, mert ezzel áruba bocsátotta a saját művészetét, de valójában Keith Haring megelőzve a korát, megalapozta a merchandise-kultúrát.
A művész 1990-ben, 31 évesen AIDS-ben hunyt el, de művészetének diadalmenete a divatvilágban azóta is folytatódik, valójában szinte felsorolhatatlan, mennyi márkánál bukkantak már fel a mintái: az Alice + Olivia, a Lacoste, a Nicolas Kirkwood, a Jeremy Scott, a H & M, a Coach, a Uniqlo is felhasználta Keith Haring motívumait.
A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es márciusi lapszámában jelent meg.