A magyarok köszönik, egyelőre nem kérnek a mesterséges intelligenciából - de vajon ez rendben van így?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Rengetegen hallottak már a mesterséges intelligenciáról (MI, angolul AI), de vajon tényleg készen állunk arra, hogy teljesen kihasználjuk a benne rejlő lehetőségeket? Egy friss kutatás szerint a magyarok közül sokan még bizonytalanok ebben a kérdésben. Nézzük, hogyan viszonyulnak a különböző generációk az MI-hez, és milyen hatással lehet ez a jövőnkre!

A magyarok többsége még nem nyitott a mesterséges intelligenciára, de a Z generáció tagjai már egy ideje bontogatják a szárnyaikat a digitális térben
A magyarok többsége még nem nyitott a mesterséges intelligenciára, de a Z generáció tagjai már egy ideje bontogatják a szárnyaikat a digitális térben
Fotó: Dan Rentea/Getty Images

Bár egyre több ember hallott a mesterséges intelligenciáról, a magyarok nagy része még mindig nem igazán használja a mindennapokban. Egy friss kutatás szerint a technológiai felkészültségünk alacsonyabb, mint sok más országban, és komoly különbségek vannak a generációk között abban, mennyire nyitnak az MI világa felé.

HIRDETÉS

Tudunk róla, de nem aknázzuk ki

A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting kutatása szerint a magyarok többsége már hallott a mesterséges intelligenciáról, de a gyakorlati alkalmazásban még bőven van hova fejlődni. A több mint 2000 fő részvételével készült felmérés azt mutatta, hogy míg 79% tisztában van az MI fogalmával, a használatot tekintve mindössze 3,9 pontot kaptak az alanyok egy 10-es skálán. „Bár a válaszadók 79%-a véli úgy, hogy tudja, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán” – olvasható a kutatásban.

Z generáció az élen

A Z generáció, azaz az 1997 és 2012 között születettek, már most a technológiai világ élvonalában vannak, és aktívan használják a mesterséges intelligenciát a mindennapokban. A kutatás szerint 91%-uk ismeri az MI fogalmát, és 46%-uk napi szinten használja, például iskolai feladatok megoldására.

Madar Norbert, a GKID Research & Consulting vezető tanácsadója szerint: „A Z generáció technológiai nyitottsága és gyakorlati MI-használata egyértelmű jele annak, hogy a jövő munkahelyei gyökeresen átalakulnak. Ez a generáció már most olyan eszközöket használ napi szinten, amelyek később elengedhetetlenekké válhatnak a munkaerőpiacon” - hangsúlyozza.

Ezek a munkák kerülnek veszélybe a ChatGPT és a mesterséges intelligencia miatt

Ezek a munkák kerülnek veszélybe a ChatGPT és a mesterséges intelligencia miatt

A munkahelyeken lassabban terjed

A fehérgalléros munkavállalók, tehát azok, akik irodai környezetben dolgoznak, már kezdenek megbarátkozni a mesterséges intelligencia lehetőségeivel, de még nem használják széles körben. A válaszadók 27%-a már alkalmazott MI-t valamilyen munkahelyi feladatra, de a többség még mindig bizonytalan abban, hogy tényleg hasznos-e a technológia.

„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a MI technológia hatalmas potenciállal bír a munkaerőpiac és az iparágak átalakításában, de ennek kihasználásához szükség van a társadalom szélesebb rétegeinek elkötelezett fejlődésére is”– fogalmaz Dr. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

Egyre többen próbálkoznak

A kutatás arra is rámutatott, hogy bár a magyarok közül sokan tudják, mi az MI, a mindennapi életben kevesen használják rendszeresen. A válaszadók 26%-a használ valamilyen MI-alapú alkalmazást, leggyakrabban fordításhoz (53%), keresésekhez (45%) és személyes kérdések megválaszolásához (35%). A diákok különösen aktívak: 78%-uk fordul a mesterséges intelligenciához, ha segítségre van szüksége az iskolai feladatok teljesítéséhez.

A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69%-a ismer, és 51%-a aktívan használ. Ezen túlmenően a válaszadók 31%-a él a chatbotok és a virtuális ügyfélszolgálati asszisztensek kínálta lehetúségekkel, míg 26%-uk olyan virtuális okos asszisztenseket vesz igénybe, mint a Siri vagy a Google Assistant.

A hirdetési piac is változik

Az MI terjedése a hirdetési piacra is komoly hatással van. A kutatás szerint a válaszadók 45%-a használ MI-alapú eszközöket keresésekhez, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebben használják a hagyományos keresőmotorokat. Ez a hirdetési piacra is hatással van, hiszen a Google-típusú hirdetések jövője bizonytalanná válik.

Greifenstein Jakab, a Publicis Groupe Hungary Performance Media Directora elmondta: „A MI-eszközök közvetlen válaszokat nyújtanak a felhasználók kérdéseire. Ez jelentősen csökkenti a hagyományos keresési forgalmat, veszélyeztetve ezzel a keresőmotor alapú hirdetések jövőjét, amelyek jelenleg az ingyenes internet gerincét adják.”

Szomorú vagy depressziós? Magyar fejlesztésű algoritmus döntheti el a beszéded alapján

Szomorú vagy depressziós? Magyar fejlesztésű algoritmus döntheti el a beszéded alapján

Mit hoz a jövő?

A mesterséges intelligencia hatalmas lehetőségeket rejt magában, de Magyarországon még van hova fejlődni. A Z generáció ugyan már aktívan használja a technológiát, de az idősebbeknek még sokat kell tanulniuk ahhoz, hogy lépést tarthassanak a változásokkal.„A jövő technológiai sikere azon múlik, hogy a MI-t minden generáció képes legyen hatékonyan alkalmazni, miközben az oktatás és a technológiai felkészültség tovább erősödik” – mondta Horváth Rita.

A kutatás egyértelműen rávilágít arra, hogy a technológia előre tör, de az igazi kihívás az lesz, hogy mindenki megértse és használni tudja ezt az új eszközt.

Forrás: Publicis Groupe Hungary, GKID Research & Consulting, MindMiners Collective

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Patagónia, Maldív-szigetek, Holt-tenger: bakancslistás helyek, ahová érdemes elutazni, mert nem tudni meddig van rá esély, hogy lásd

glamour plusz ikon Patagónia, Maldív-szigetek, Holt-tenger: bakancslistás helyek, ahová érdemes elutazni, mert nem tudni meddig van rá esély, hogy lásd

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Téged is megterhelnek a ciklus előtti napok?  - Mutatjuk, hogyan tehetsz ellene!  (x)

Téged is megterhelnek a ciklus előtti napok? - Mutatjuk, hogyan tehetsz ellene! (x)

Szinte minden nőt érint, mégis csak nagyon kevesen beszélnek róla (x)

Szinte minden nőt érint, mégis csak nagyon kevesen beszélnek róla (x)

Hihetetlen, de az állandó stressz és túlgondolás még erre is hatással van (x)

Hihetetlen, de az állandó stressz és túlgondolás még erre is hatással van (x)

18+: Íme 10 tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni (x)

18+: Íme 10 tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni (x)