A XX. század legismertebb holland fotósa magyar származású: Besnyő Éva kiállítás a Kassák Múzeumban
Személyes távolság névvel nyílt időszakos kiállítás Besnyő Éva fotóművész terjedelmes életművéből.
Ezeket láttad már?
Besnyő Éva (1910-2003) Budapesten született, majd Pécsi József jónevű fényképészeti magániskolájában tanult – ekkor kezdték el foglalkoztatni a szociofotózással. Húszas évei elején Berlinbe költözött, ahol Kepes György és Robert Capa táraságában a Weimari Köztársaság színes kulturális életének volt aktív tagja. A második világháború kezdetekor első férjével, a holland John Fernhout fotográfussal Amszterdamba költözött, ahol első önálló kiállításával azonnal beírta magát a kortárs művészet nagyjai közé.
Ezután készített "fotófalakat" személyszállítóhajóknak, építészeti fotókat a De 8 en Opbouw lap számára, s magyarországi látogatásai során a budapesti Kiserdő nevű nyomortelepet és a nógrádi parasztembereket fotózta leggyakrabban.
A negyvenes évek német megszállása alatt származása miatt nem dolgozhatott, hamis papírokkal bujkált, ebben az időben ételért cserébe készített igazolványképeket. Egy évtizeddel később viszont már a New York-i MoMA-ban nyitotta meg első tengerentúli kiállítását. A hetvenes években a holland feminista szervezet, a Dolle Mina dokumentátora lett. Később, Te lány, most lettem igazán tudatos címmel adta ki a róluk készült fotósorozatot.
Besnyő Éva lenyűgöző életművében egyesülnek a huszadik század különböző pólusai: a mélyszegénység, a női felszabadulási mozgalmak, rászoruló gyerekek az utcákon és a meghitt családi portrék.
Minden képét egyfajta szemlélődő távolságtartás határozza meg, az alanyokat sosem művi pozitúrákban örökítette meg, éppen ellenkezőleg: az őszinte emberi élményeket dokumentálja a saját, személyes távolságából.
A kiállítás december 13-áig a Kassák Múzeumban tekinthető meg.
Szöveg: Csibra-Kaizler Tamara