A szerelem maga egy pszichothriller - interjú Stork Natasával
Stork Natasa színésznőt Horvát Lili legújabb filmjében láthatjuk, A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotás a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon debütált, és Magyarország ezt az alkotást jelöli a 2021-es Oscar-díjra is.
Ezeket láttad már?
A filmet, mely szeptemberben a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában is látható volt, a Rolling Stone magazin a tíz legjobb alkotás közt említette akkor, és azóta már több rangos nemzetközi elismeréseket zsebelt be. Többek között Fipresci-díjat nyert a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon, Chicagóban az új rendezők szekció fődíját kapta, Philadelphiában pedig a legjobb játékfilmnek választották.
"Emlékszem, ülök a fürdőkádban, és tudom, hogy csak azért is, egyszer ezért "bosszút állok"."
Az interjúra már egy újabb filmforgatásról érkeztél egy átdolgozott éjszaka után, frissen, kamaszos lendülettel.
A Veszélyes lehet a fagyi Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje. A sok huszonéves stábtag közt néha azt éreztem, hogy a korommal kicsit kilógok a sorból. Mikor elmondtam, mennyi idős vagyok, nem hitték el – aztán a "nagyi" becenevet kaptam.
Ezek szerint nem izgat a korod?
A fiatalság számomra, színészként, egy effekt. Predesztinál is bizonyos szerepekre, de idézőjelbe is teheted, kifigurázhatod. Eszköz, mint egy jelmez vagy a smink. De nem létkérdés – a létkérdés, hogy összhangban legyek a korommal. Inkább az izgat, hogy lehet a különböző életkorok közt ingázni. Horvát Lili filmjében a majdnem negyvenéves Mártát játszom. De van, hogy a saját koromnál jóval fiatalabb karakterek találnak meg. Vannak színésznők, akik tartanak az öregedéstől, én viszont, ha Monori Lilit vagy Gena Rowlands amerikai színésznőt nézem, szinte számolgatom, hogy hány évet kell még
várnom, hogy én is ebben a korban legyek.
Emlékszel, mikor dőlt el, hogy színész leszel?
Nem, de arra a napra igen, mikor hét-nyolc évesen nem mehettem el egy filmforgatásra egy virágárus kislányt játszani. "Nincs hiányzás az iskolából" – édesapám ehhez ragaszkodott. Emlékszem, ülök a fürdőkádban, és tudom, hogy csak azért is, egyszer ezért "bosszút állok".
Horvát Lili filmjében kaptál először főszerepet. Van valami különbség a nő és férfi rendezők közt?
Van. Egy nő saját magát keresi a színésznőben – egy férfi a nőről alkotott képét fogalmazza meg rajta keresztül. Mindkettő izgalmas, és más. Ha egy nő rendez, mikor együtt dolgozunk egy karakteren, abban van valami intim, a személyes találkozásunkon alapuló dolog.
A pályád kezdetén a Bárkában is játszottál, Mundruczó Kornél Frankenstein-terv című előadásában. Hogy talált rád a rendező?
Gyakorlaton voltam a Bárkában, még negyedévesként. A darabot azóta is játsszuk. Mundruczó látott egy vizsgaelőadásban, ha jól emlékszem Wyspiański Novemberi éjében, amit Zsótér Sándor rendezett.
"Az egyetemen azt mondták, nem színészből vagyok gyúrva."
Aki az osztályfőnököd volt – Zsámbéki Gáborral együtt. Nem titok, hogy Monori Lili az egyik kedvenc színésznőd.
Mikor vele meg Mundruczó Kornéllal dolgoztam, úgy éreztem, hogy vannak olyan területek ebben a szakmában, ahol nem hátrány, sőt kamatoztathatom is azt, amilyen vagyok.
Miért, milyen vagy?
Az egyetemen azt mondták, nem színészből vagyok gyúrva. Értettem, mire
gondolnak, de nyomasztott eleinte. Aztán igyekeztem ebből szép fokozatosan erényt kovácsolni.
Független színházakkal is dolgozol, többek közt a Miért lett R. úr ámokfutó? című Fassbinder-film adaptációjában.
Ez a KV Társulat produkciója, Ördög Tamás rendezte, a Dollár Papa Gyermekei társulat egyik alapítója, vezetője. Őt a kortárs alternatív színház egyik leg-
izgalmasabb figurájának tartom.
Mitől romantikus pszichothriller Horvát Lili filmje?
A szerelem maga egy pszichothriller, nem!? Tudatállapot-változás, néha egészen félelmetes mértékű. Amikor két ember találkozik, egyikük sem az, akinek a másik látja őt. A film ezt a hétköznapi abszurditást feszíti a végletekig.
Hogy építesz fel egy-egy karaktert?
Már a castinggal elkezd a szervezeted dolgozni, mintha teherbe esnél. Horvát Lili filmje miatt bejártam műtétekre, orvosi rendelésekre, és közben rátaláltam Henry Marsh idegsebész Kezemben az életed című könyvére, ami segített megérteni, milyen az, mikor egy sebész minden mozdulata sorsdöntő lehet. Persze az is izgatott, hogy hogyan boldogul egy nő ebben a hagyományosan férfiszakmában.
Mesélted, hogy a filmbeli orvosnő életkora miatt elkezdted nézni kedvenc színésznőidet negyvenévesen alakított szerepeikben.
Volt egy listám, Gena Rowlands, Nicole Kidman, Isabelle Huppert... A legérdekesebb mozzanata ennek a kutatásnak az a tartomány, amire
nincsenek szavak: kevesebb a hirtelen mozdulat, jön valami finom ritmusváltás az évekkel.
Kifigyeled a "trükköket"?
Inkább azt a titkot próbáltam megfejteni, hogy mi az, amitől Gena Rowlands annyira vicces, és magával ragadó egyszerre. És közben kicsit a részemmé is válik az alakítás, ami nem jelent másolást, utánzást.
"Ez a bő egy év volt életem legvarázslatosabb próbafolyamata."
Szilágyi Fanni Veszélyes lehet a fagyi című első filmjében az ikrek mindkét felét te alakítod. Itt előkép Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmje?
Igen, mindenképp. Itt az is bonyolítja a helyzetet, hogy négy különböző karaktert kell hozni: a történet először az egyik, majd a másik lány szemszögéből elevenedik meg, miközben mindketten máshogy látják önmagukat és a másikat.
Többször is játszottál külföldi színházakban. Hogy lettél ily kapós?
Nem tudom. Pár éve dolgoztam Hamburgban Christian Winkler osztrák rendezővel, aki maga írja a darabjait, viszont Franz von Strolchen néven rendez. Akkor egy Natasa nevű magyar színésznőt játszottam. Tavaly megkeresett egy következő munka kapcsán, egy eleve nekem írt szereppel.
A Die Unscheinbaren című darab a svájci Luzerner Theater előadása, amit szintén ő írt és rendezett. Sok külföldi rendező szeret magyar színésszel
dolgozni. Láttak külföldön turnézó magyar előadásokat, és elkapta őket az a színészi jelenlét, játékstílus, ami szerintük ránk jellemző. Aki meg járt is Magyarországon, az lenyűgözve beszél az itthoni színházi életről. Dolgoztam Párizsban, Brüsszelben, Hamburgban, Luzernben, Hágában. Most van egy iráni felkérésem.
Híresen jól sajátítasz el idegen akcentust egy-egy szerep kedvéért.
Legutóbb az említett külföldi előadások egyike kedvéért, több oldal szöveget kellett megtanulnom németül, betűről betűre, miközben nem beszélem a nyelvet egyáltalán. Olyan szintre kellett eljutnom, hogy ne csak értsem, amit mondok, hanem játszani is tudjak a szöveggel.
Mire készülsz mostanában?
Kárpáti Péter A nagy kapituláció című darabjának bemutatójára. Pilinszky János Beszélgetések Sheryl Shuttonnal című könyvétől ihletve Zsótér Sándorral,
volt tanárommal kilenc hónapon át, minden héten találkoztunk és beszélgettünk, improvizáltunk. Kárpáti Péter ennek alapján készítette a szövegkönyvet. Ez a bő egy év volt életem legvarázslatosabb próbafolyamata.
Bárdos-Deák Ágnes
Fotó: Harazdy Eszter Stylist: Csillag Szilvia Smink: Titkos Bernadett Haj: Végh Virág
Az interjú a GLAMOUR 2020 novemberi lapszámában jelent meg.