A Burberry kúlságának titka
Amióta Christopher Baileyt kinevezték a Burberry fejének, azóta a kreatív igazgató éjt nappallá téve dolgozik azon, hogy a céget a világ legfontosabb és legbefolyásosabb márkájává tegye. Ahogy azt elképzelnénk, egy tökéletes világban ez úgy nézne ki, hogy kitartóan tervezzünk különleges ruhákat és a siker jönni fog. Nos, a különleges terveket kipipálhatjuk, de ez nem elég. Olyan ez, mint egy párkapcsolat: csodás, ha erős és mély érzéseink vannak egymás iránt, de ez nem garantál egy sikeres, hosszú távú kapcsolatot. Rengeteg munkát, önfeláldozást igényel és elengedhetetlenek az egyéb objektív szempontok, amiket figyelembe kell venni.
Ezeket láttad már?
Így hát, rendkívüli marketinges ügyességgel és figyelemreméltó taktikákkal, Bailey egyéb lehetőségeket is kiaknázott, hogy divatcégét reklámozza. A márka már nem csak a legendás kockás mintájáról híres, hanem a digitális innovációiról is, melyekbe Bailey belekezdett. 2010-ben például, a Burberry útjára indította a Kiskereskedelmi moziját (Retail Theatre) a 2011-es tavaszi-nyári Londoni divathéten debütáló kollekciójához. Azelőtt pedig, a márka 73 weboldalon közvetítette élőben a 2009-es tavaszi-nyári kollekciójának bemutatóját. Majd a BBH London ügynökséggel közösen 2010-ben HD-ben és 3D-ben vetítette 25 Burberry boltban, összesen 16 országban a show-ját. Az online show-t követően iPadeket osztottak szét a nézők között, akik így rögtön közelebbről is szemügyre vehették a kollekciót, melynek darabjait akár azonnal meg is vásárolhatták egy, csak erre az alkalomra fejlesztett applikáció segítségével.
A 2011-es bejingi Burberry-bolt áprilisi nyitásához mindent bevetettek és egy grandiózus eseménnyel ünnepelték a Brit divatot, időjárást és zenét (British Fashion, Weather and Music). Az eventet 50 Burberry üzletben közvetítették 3D-ben, amely magába foglalta a brit Keane zenekar első kínai fellépését is.
De miért olyan fontos a Burberry számára, hogy ennyire reklámozza a zenét? Mert ráéreztek a szoros kapcsolatra a divat és zene közt. Természetesen, ez nem egy hihetetlen felfedezés, de egyetlen másik márka sem fektetett ennyit abba, hogy helyi zenekarjait így felkarolja és reklámozza. A Burberry Acoustic ötlete nagyon egyszerű. A márka felkeres új, feltörekvő brit zenei tehetségeket, elmegy szülővárosukba, felöltözteti tetőtől-talpig Burberryben, majd felveszi egyik dalukat a természetben egy rövid kis bevezetővel élőben, akusztikusan, minden technika nélkül. Ezután a klipet megosztják a Burberry YouTube- és Facebook oldalain, mely utóbbit nem kevesebb, mint 15 és fél millió ember követ. Sőt, sokakat a kampányaikban is szerepeltetnek, gondoljunk csak például George Craigre, aki több szezonon keresztül köszönt vissza a fotókról és divatfilmekből.
Ez nyílván óriási lehetőség a fiatal indie- és pop-rock zenekaroknak. Ha ellátogatsz a Burberry Facebook oldalára és megnézed az Acoustic aloldalt, akkor több mint 30 videót találsz, de a YouTube aloldal ennél még sokkal többet rejt. Ha jó zenei ízléssel rendelkezel, ami nem feltétlenül igényli azt, hogy szeresd az indie-stílust, akkor biztos vagyok benne, hogy nem csak egy videót fogsz kedvelni.
A Burberry tökéletesen érti, hogy a divat és a zene kéz a kézben járnak egymással, főleg, ha a fiatal felnőtteket akarják megcélozni. Azt hiszem, bármelyik zenekar szívesen elmondaná magáról, legyenek híresek vagy kevésbé azok, hogy egy olyan neves divatház támogatja őket, mint a Burberry. Csak egy szomorú vetülete van mindennek, a Burberry kizárólag brit zenészeket támogat, viszont legyen ez példamutató lecke a magyar dizájnerek számára.