9 film, amelyikben végül a gonosz győz
Tudjuk, hogy Hollywood egyszerűen retteg attól, hogy a filmek szomorú véget érjenek. Az amerikai álom egyik legfontosabb összetevője, hogy az igazság, a jó végül győz. Persze a világ azért egyáltalán nem ilyen, és a producerek legnagyobb tiltakozása ellenére azért időnként előfordul, hogy mégiscsak a gonosz arat győzelmet.
Ezeket láttad már?
Rengeteg olyan filmről tudunk, ahol nem az eredetileg tervezett befejezést ismerték és szerették meg a nézők. Ezeknek mindegyike az Oroszlánkirálytól az Alien: A nyolcadik utas: a Halál azért kapott új befejezést, hogy pozitívabb útravalót kapjanak a nézők a moziból kifelé jövet.
Azért persze így is akad bőven olyan film, ahol végül mégiscsak a gonosz győz, össze is szedtünk 9 ilyet, de vigyázz, fokozott spoiler veszély!
Hetedik
Elmondhatatlanul frusztráló film, végigkövetjük az egész rettenetes bűnténysorozatot, hogy aztán egészen brutális fordulatot vegyen a két nyomozó munkája. Van egy olyan rossz érzésünk, hogy hiába minden erőfeszítésük, maguktól nem jutnának közelebb a megoldáshoz. Persze, hogy kiderül, hogy minden pontosan úgy történik, ahogy a gyilkos eltervezte.
Mindenki tudja, hogy a Brad Pitt által alakított David Mills pontosan akkor teljesíti be a sorozatgyilkos tervét, ha azt teszi, amit bárki más is tenne a helyében. Hiába hal meg végül a névtelen gyilkos valójában az ő gonosz, ördögi logikája arat győzelmet.
Rosemary gyermeke
Roman Polanski horrorfilmje egyáltalán nem szabályos horror, de attól, hogy explicit jelenetek alig akadnak benne, attól még legalább annyira, vagy még inkább hideglelős, mint az olyan filmek, amikben literszámra ömlik a vér. Rosemary világa egyre inkább kezd beszűkülni, és a film végére bekövetkezik a legrosszabb, megadja magát, és világra hozza a Sátán gyermekét.
Az 1968-as horror több síkon értelmezhető zárlatban egy közös van, Rosemary képtelen kitörni az áldozat szerepéből, és elveszíti a rendelkezést a saját, és a gyermeke élete felett.
A bárányok hallgatnak
Ez a thriller amúgy is teljesen darabokra szed, a szuperintelligens és egyben őrült Hannibal Lecter és Clarice játszmája idegőrlő, de legalább az megnyugvást adhat, hogy megérte belemenni a kínzó pszichológiai csörtébe a sorozatgyilkossal, ha végül sikerül egy emberéletet megmenteni. Persze, a végén jön a csavar, amikor a pszichopata gyilkos felhívja a különleges ügynököt immár szabadon.
Most akkor sikerült megfékezni egy őrült gyilkost, vagy sikerült rászabadítani egy még nála is őrültebbet a világra, akiről ráadásul még azt is érezzük, hogy kiszolgáltattuk magunkat neki. Hátborzongató befejezés, nemde?
Elemi ösztön
Valójában egy idő után teljesen világos, hogy akár bűnös, akár ártatlan a Sharon Stone által alakított írónő, a vele folytatott kapcsolatban a macsó rendőr, Nick (Michael Douglas) mindenképpen áldozat lesz. A zsaru végül minden szinten vereséget szenved, szakmailag és emberileg is belebukik ebbe a nyomozásba.
Az utolsó jelenet nem hagy kétséget, Nicket teljesen megvezeti az írónő, és jobb esetben játékszere, rosszabb esetben a nő áldozata lesz.
Nyomtalanul
Az 1988-as francia-holland thriller a műfaj egyik legerősebb alkotása annak ellenére, hogy ismertségben, és hírnévben meg sem közelíti a hollywoodi alkotásokat. George Sluizer rendező filmje rengeteg alkotót ihletett meg, és biztosak lehetünk benne körülbelül olyan inspirációs forrása volt a kilencvenes évek thillereinek, például Fincher filmjeinek, mint amilyen H.G. Clouzot Ördöngösök című klasszikusa, ami belehajszolta Hitchcockot a Pszichó című filmbe.
A Nyomtalanul realizmusa igazán hátborzongató, nem a durvaságával hat. A francia nyaralásán autókázó szerelmes párt egy pszichopata szakítja el egymástól. A férfi évekkel később sem tudja feldolgozni a barátnője elvesztését, így szinte magától válik az őrült áldozatává.
A test melege
Általában megszokhattuk, hogy a gonosz karakterek többnyire férfiak a mozivásznon, az Elemi ösztönben viszont már azt is láthattuk, hogy a negatív női karakterek túlélési esélyei elég ígéretesek. Itt van például az ugyancsak kiváló thriller A test melege, amelyben Matty a titokzatos és elképesztően vonzó nő ujjai köré csavarja kisvárosi ügyvédet, Nedet.
A férfit képtelen ellenállni a vágyainak, és Matty könnyen ráveszi, hogy megtegyen olyasmiket, amik igencsak távol állnának tőle. Ned ideális áldozat, és ideális bűnös. A gonosz ezúttal túl vonzó ahhoz, hogy végül elbukjon.
Nem vénnek való vidék
A Javier Bardem által alakított vicces hajú főgonosz, Anton Chigurh akármerre megy ebben a filmben a halál mindenhová elkíséri. A Coen-testvérek imádják a megállíthatatlan gonosz szereplőket, és ebben a filmjükben aztán tobzódunk a lehetőségekben, a végén egyszerre vadászok és prédák is a szereplők.
Anton azonban emberfeletti gonoszként áll tovább a történetből, azzal a nem túl megnyugtató üzenettel, hogy az igazságnak, vagy a jóságnak egyáltalán nincs olyan sok esélye a való életben, mint ahogy azt a hollywoodi filmek sugallni szokták.
A sötét lovag
Christopher Nolan éjsötétre fazonírozott Batman trilógiájának második része sajnos szomorú okokból marad örökké emlékezetes, hiszen a nem sokkal a forgatás befejése után elhunyt Heath Ledger utolsó filmje ez, amiért ráadásul posztumusz Oscar-díjat is kapott. A rendező Nolan amúgy sem igazán rajong a pozitív figurákért, de A sötét lovagban konkrétan megtörténik az, ami egy szuperhőssel nagyon ritkán, hogy egyértelműen veszít.
Elveszíti Jokerrel szemben a csatát, nem tudja megmenteni a talpig becsület Dent kerületi ügyészt attól, hogy a gonosz prédájává váljon, előbb csak lélekben. A végén látványosan összetörik a segélyhívót, amellyel Gotham hívni szokta Batmant. Lehangoló zárlat ez, de persze innen szép nyerni.
Star Wars: A Birodalom visszavág
A csillagok háborúja a jó és a rossz küzdelméről szól, és aligha érhetett volna meg ennyi folytatást, ha a Sötét Oldal nem aratna időnként győzelmeket. A Birodalom visszavág ebből a szempontból talán a legkilátástalanabb epizód, mégis sokan ezt tartják a széria csúcspontjának.
Igaz, hogy Darth Vaderék terve nem sikerül, és nem tudják végleg megsemmisíteni a lázadókat, de aligha érezhetjük úgy, hogy Luke-ék sikert aratnak ebben a részben, sőt sokkal inkább érezzük úgy, hogy a helyzetük az epizód végére igazán reménytelenné válik, egyértelműen a Sötét Oldal áll nyerésre.