20 éves Ponyvaregény - egy stílusteremtő klasszikus stílusa
A divattrendeket ugyan ma már megmosolyogjuk, de azért a grunge mai napig fontos hivatkozási pontja a divatnak is. Hollywood kivételesen jó formában volt, sok-sok ikonikus film született az évtized közepéig. David Fincher, Gus Van Sant, Neil Jordan és még sok más izgalmas rendező bukkant fel, és hát ott van Quentin Tarantino, aki 1994-ben elkészítette az utóbbi két évtized legtöbbet idézett kultfilmjét, a Ponyvaregényt. Elég csak elmenni egy jelmezes partiba, szinte biztosan találkozunk egy Mia Wallace-szal.
Ezeket láttad már?
A Ponyvaregény minden egyes pillanata telitalálat, ha van film, amit illik kivülről fújni, akkor az biztosan Tarantino mesterműve. A sok szempontból trendteremtő film a divatra is hatással volt. A fashionista.com oldal a 20. évforduló kapcsán megkereste a mű kosztümdizájnerét, aki a Ponyvaregényt megelőzően a Kutyaszorítóban című filmben is együttdolgozott Tarantinóval. Betsy Heimann később olyan filmek ruháit tervezte és válogatta, mint a Majdnem híres, a Mint a kámfor, vagy a Vanília égbolt.
A rendező filmjeinek ismerői biztosan gyorsan rájöttek, hogy a két gengszter karakterének ruhatárát szinte egy az egyben emelték át a Kutyaszorítóban filmből. A rosszfiúk egyenöltönyben járnak, ugyanakkor Betsy apró különbségekkel hangsúlyozta a karakterek eltérő jellegét. A Samuel L. Jackson által alakított Jules mindig nagyon szűk, pántos, úgynevezett tab galléros ingben jelenik meg, amitől egy kicsit papos hatása lesz. John Travolta karaktere, Vincent viszont sokkal lezserebb, nemtörődöm karakter, rajta sosem áll tökéletes a vászonöltöny, mindig van rajta gyűrődés, vagy a nyakkendője kilazult, nem is beszélve a lyukadófélben lévő zokniról.
Uma Thurman öltözete több szempontból is érdekes, Betsy Heimann nagyon vicces részleteket osztott meg Mia Wallace ruháiról. "Ez egy nagyon kis költségvetésű film volt. Nem volt pénzünk mindenféle dolgot beszerezni. Uma nagyon magas, minden gatyánk rövid volt neki. Végül az egyik nadrágot még jobban levágtam, ha már rövid, legyen még rövidebb!" - mesélte a jelmeztervező.
Mia karaktere egyébként a rosszfiúk női megfelelője, ő rossz kislány, és ez az öltözetében is pontosan látszik. Ugyanúgy fekete-fehér szettben van, mint John Travolta karaktere. Ikonikus, hosszú fehér ingét egyébként maga Betsy Heimann tervezte. Az egyik legdrágább, sőt talán a legdrágább holmi a filmben Mia arany papucsa, amelyet a Jack Rabbit Slims-jelenet táncversenye előtt vesz le. Ez egy Chanel darab, amit úgy kölcsönöztek, és igencsak sok idegeskedést okozott a jelmeztervezőnek.
A film másik ismert márkája Ágnes B. volt, a tervezőnő a független film támogatójaként, a randijelenethez kölcsönzött egy bársonygalléros öltönykabátot John Travoltának, illetve egy szintén bársonyból készült kabátot, amely egy rövid ideig Uma Thurmanen látható.
Vicces részlet a ruhákkal kapcsolatban, hogy a drogkereskedő, Lance Speed Racer pólója Tarantino saját gyűjteményének darabja, a szörnyű zöld köntöse pedig Betsy Heimann saját gardróbjából származik, és egy mosási baleset után nyerte el a filmben látható elképesztő színét.
A jelmeztervező elmesélte az interjúban, hogy számára a szado-mazó cuccok beszerzése volt a legnehezebb. A forgatás idején az S&M közel sem volt annyira szem előtt lévő dolog, mint A szürke ötven árnyalata után manapság. Betsy Heimann annyira nem tudott mit kezdeni a helyzettel, hogy az egyik asszisztensét küldte el maga helyett a szegecses bőrcuccokat árusító üzletbe.