10 Nicole Kidman film, ami bebizonyítja, mennyire zseniális színésznő
Nicole Kidman Hollywood egyik legnagyobb élő legendája, filmjei, alakításai ikonikusak, és szépsége ennyi idő után sem hanyatlik. Tekintsünk vissza pályafutásának legemlékezetesebb filmjeire, reméljük találsz köztük olyanokat is, amit még nem láttál.
Ezeket láttad már?
„Amikor először megláttam, egy ötbetűs szó jutott róla az eszembe: hideg" - ezt mondja Nicole Kidmanről (vagyis dehogy róla, hanem az általa alakított karakterről) egy korai filmjében az egyik szereplő. A megállapítás azonban nem csupán erről a karakterről, hanem mintegy jóslatként mintha Nicole Kidmanről, a róla alkotott képről is beszélt volna. Sokáig - talán még sokak szemében manapság is - ez a tételmondata az ausztrál színésznő megítélésének.
Furcsa pályafutás az övé, hazájában már igazi sztárnak számított elsősorban sorozatszínészi sikereinek köszönhetően. (Az Ausztrál expressz címűt a '90-es évek vasárnapi Disney délutánjain a magyar nézők is megismerhették.) Nicole Kidman azonban úgy lett nemzetközi sztár, A-listás híresség Amerikában, hogy jó formán a színészi karrierjéről mit sem tudtak a nézők, hiszen még éppen csak kacsintgatott Hollywood felé, amikor a Mint a villám című film forgatásán összejött, majd alig egy év után hozzá is ment a korszak egyik, ha nem a legnagyobb sztárjához, Tom Cruise-hoz. Innentől bármit is csinált, mindenki kíváncsi volt rá, ugyanakkor ez az érdeklődés mintha a legkevésbé a színészi kvalitásának szólt volna. Felesleges szépíteni a dolgot, Nicole Kidman nem volt más a közönség szemében, mint Tom Cruise különleges, kivételes trófeája. A szakma hiába értékelte ezt vagy azt az alakítását, a színésznő a férje nélkül mintha nem is létezett volna, csodálat, de némi idegenkedés is fogadta. Hogy nem vált igazi közönségkedvenccé, az részben a korszak filmgyártásának is köszönhető, a '90-es évek igazán nem a női hősökről szóltak Hollywoodban, ráadásul Kidman nem is igyekezett megszerettetni magát a szerepválasztásaival. Minden pozitív, esetleg szerethető filmes karakterére jutott kettő kifejezetten ellenszenves is.
Mára persze már igazi ikonnak számít, ha a közönség elsöprő szeretetét nem is vívta ki, a tiszteletét mindenképpen. Ugyanakkor elképesztő színészi alakítások vannak mögötte. Igaz, az, hogy milyen hihetetlen kvalitásai vannak, jobbára nem a közönségkedvenc kasszasikerekből derül ki. Az órák című filmjéért, 2003-ban kapott Oscar-díjat, azaz a szakma a legfelsőbb polcra helyezte. Mire a színésznő megkapta az aranyszobrot, már körülbelül fél tucatnyi alkalommal a kezébe nyomhatták volna. A válása után valahogy szimpatikusabb lett (hogyne, hiszen Cruise nemzeti hősből szektás őrültté változott), azonban szakmailag nem állja meg a helyét az előtte-utána értékelés, Nicole Kidman a felbukkanása óta kivételes színésznő, és erre a következő lista a bizonyíték:
Halálos nyugalom, 1989
Messze nem tökéletes film az ausztrál thriller, de egyáltalán nem véletlen, hogy igen nagy sikere volt. A háromszereplős drámában Nicole Kidman egy magas rangú katona fiatal feleségét alakítja. A balesetben elhunyt kisfiuk elvesztését egy hosszú és magányos hajóúton szeretnék feldolgozni, azonban egy napon egy mentőcsónakon titokzatos fiatal férfi érkezik hozzájuk, aki egy süllyedőben lévő hajóról egyedül menekül meg. Az idegen gyanús története nem hagyja nyugodni a férjet, aki egyedül akar utánajárni a férfi sztorijának, és elindul, hogy megvizsgálja a süllyedő hajót, a feleség az idegennek marad a luxusjachton. Az idegen elrabolja a feleséget, és megpróbál minél messzebb jutni a hajóval a férjtől, aki persze felfedezi a férfi titkát az elhagyott hajón. A torokszorítóan izgalmas dráma csak akkor működőképes, ha a szereplők hitelesek, márpedig a Halálos nyugalomban mindenki csúcsformában játszik. Nicole Kidman a törékeny, gyászát feldolgozni képtelen nőből a veszélyhelyzet hatására ravasz, a saját testét is a cél érdekében felkínáló, ha kell, kíméletet sem ismerő anyatigrissé változik. Talán a legnagyobb buktatója a filmnek az lett volna, ha képtelenek vagyunk elhinni a színésznőnek ezt a változást, de Kidman tökéletesen építi fel a karakterét. Annak ellenére, hogy a forgatókönyv felesleges terheket tesz a színészekre, és igen bonyolult érzelmi átváltozásokat kíván meg első sorban Kidmantől, sikeresen megbirkóznak a kihívásokkal, így a Halálos nyugalom egy mai napig izgalmas thriller.
Bűvölet, 1993
Miután Nicole Kidman áttette a székhelyét Amerikába, láthatóan egyáltalán nem akarta beérni a főhős szexi csaja-típusú szerepekkel. A Bűvölet egy újabb thriller a pályáján, ami ráadásul egy igencsak érdekes darab. A film feléig azt gondoljuk, hogy egy sorozatgyilkost keresünk, aztán kiderül, hogy valójában a történet kezdete átverés. Nehéz úgy írni a filmről, hogy ne lőjük le a poént, de mindenesetre annyit mindenképpen elárulhatunk, hogy ez egy újabb olyan szerep, amikor az egész film hitelessége azon múlik, hogy elhisszük-e Nicole Kidman átváltozását. A bájos és önzetlen tanárfeleségből óriási fordulatot vesz a karatere, és az az igazság, hogy a színésznő hátborzongatóan természetesen tudja megjeleníteni ezt a folyamatot. Bár nem lett különösebben híres a film, de egy egészen kiváló thriller, nagyon érdekes fordulattal. Alec Baldwin és Bill Pullman kiválóan asszisztálnak Nicole Kidmannek, aki valósággal a hátán cipeli a filmet. Nem mellesleg ebben láthatjuk a nagyon fiatal Gwyneth Paltrow-t első valamire való szerepében.
Majd megdöglik érte, 1995
Egyértelműen pályájának egyik csúcspontja ez a fekete komédia, és legalább egy Golden Globe-ot kapott is érte. A mindig a mainstream és az underground határán mozgó Gus Van Sant rendező egy pimasz filmet készített egy fiatal lányról, aki szerelmes a médiába, sztárriporter szeretne lenni, és ebben semmi nem állíthatja meg. A Nicole Kidman által megformált törtető karakter teljesen gátlástalan, ha arról van szó, bárkit, bárhogyan kihasznál, hogy elérje a célját. A Suzanne Stone-szerep talán az, amivel sokáig mindenki azonosította, ugyanakkor ebben a karakterben minden benne van, ami a színésznőt érdekli egy szerepben: a rejtett arca radikálisan eltér attól, amit a külvilágnak mutat, manipulálja a környezetét, a szexuális vonzerejét fegyverként használja a kapcsolataiban, domináns, aki valójában mozgatja a szálakat. A Majd´megdöglik érte egy olyan szatíra, ami a médiavalóság és a valóság közötti áthidalhatatlan szakadékra hívja fel a figyelmet. Ebbe a szakadékba gyalogol bele a film összes szereplője. Nicole Kidman zseniális, de legalább ennyire zseniális játszótársakat kapott Joaquin Phoenix, Casey Affleck, Matt Dillon vagy Alison Folland személyében.
Tágra zárt szemek, 1999
A legendás Stanley Kubrick utolsó filmje egyáltalán nem egy közönségbarát film, de a rendező személye, no és a főszereplő-páros miatt már a forgatás megkezdésekor hatalmas érdeklődés övezte. Később pedig a nagyközönség is képtelen volt másképp látni, mint az álompár hattyúdalának, egyfajta személyes vallomásának a saját kapcsolatukról. Ebből persze aligha lehet igaz bármi is, hiszen 1996-ban kezdődött a forgatás, és még a bemutató után is eltelt két év Tom Cruise és Nicole Kidman válásáig. A Tágra zárt szemek egy bonyolult lélektani dráma, ami egy házaspár fantáziákkal, szexuális elfojtásokkal, illúziókkal, furcsa álmokkal terhelt kapcsolatát mutatja be. Nem könnyű felfejteni a történetet, egy azonban biztos: a két főszereplő mély, teljesen átélt szerepformálása, elképesztően erős jelenlétük pályájuk egyik csúcsát jelenti. Újabb álarc-szerep ez Nicole Kidman pályáján, és mivel a központi téma a szexuálitás, ezért újabb és talán minden más filmjénél nagyobb hangsúlyt kap a színésznő erotikus kisugárzása. Furcsa és nehezen szerethető film, de szakmailag mindenképpen hatalmas teljesítmény, egyébként Cruise részéről is.
Más világ, 2001
A fantasztikus Alejandro Amenábar első hollywoodi filmje egy fojtogató thriller. Megint egy újabb olyan szerep Nicole Kidman pályáján, ami simán érhetett volna komolyabb elismerést. A második világháború után játszódó történetben a színésznő egy szigorú, rigorózus anyát játszik, aki egy hatalmas házban él a gyermekeivel, akik súlyos fényérzékenységben szenvednek. Amikor új szolgálók érkeznek hozzájuk, az életük lassan-lassan teljesen megváltozik, és fokról-fokra egy megtestesült rémálommá válik. Az anya szerepében döbbenetesen erőteljes alakítást nyújt, a játéka aprólékosan kidolgozott, és valójában első sorban ő képes hátborzongatóvá fokozni a furcsa ház tébolyát. A rengeteg érzelmet megmozgató szerep újabb ékkő a pályáján.
On-lány, 2001
Nicole Kidman pályáján alulértékelt filmből bőven akad, de mind közül a legmostohább sors az On-lánynak jutott. Pedig ez a romantikus bűnügyi komédia igazán szórakoztató darab, amit a magyar forgalmazás a világ legbénább címével büntetett tovább. A szürke banktisztviselő képtelen kapcsolatokat kialakítani, ezért elhatározza, hogy Oroszországból rendel magának feleséget. Meg is érkezik Nadja, aki az előzetes ígéretek ellenére egy szót sem beszél angolul. A romantikusnak ígérkező film azonban váratlan fordulatot vesz, amikor megérkezik a lány két orosz barátja, majd hirtelen egy bankrablásba csöppenünk. Innen tényleg igencsak kiszámíthatóan halad a történet, de Nicole Kidman egy újabb álarc-szerepben brillírozik, ráadásul plusz csavar, hogy a megszeppent orosz lányt a filmidő feléig gyakorlatilag szöveg nélkül, némán, arcjátékkal, gesztusokkal építi fel, és megint rajta áll, hogy bedőlünk-e az ártatlannak látszó karakterének, és mint korábban már olyan sokszor, ebben a filmben is sikerül csőbe húznia mindenkit.
Dogville - A menedék, 2003
A dán rendező, Lars von Trier egy újabb nagy kihívás a színésznő pályáján. Ha a Tágra zárt szemeket nem neveztük közönségbarátnak, akkor a Dogville bátran nevezhető kifejezetten nehéz filmnek. Kidman egy gengszterek által üldözött lányt játszik, aki megpróbál egy aprócska faluban elrejtőzni, azonban a zárkózott helyiekkel csak nagyon nehezen sikerül elfogadtatnia magát. Amikor mégiscsak sikerülne, teljesen megváltoztatja a helyzetét egy váratlan fordulat, és falu lakói a rabszolgájukká teszik. A furcsa, szinte színházi kulisszák között egy üres színpadon játszódó történet elképesztő színészi jelenlétet követel meg. Újabb szimbolikus szerep ez Nicole Kidman pályáján, hiszen a válása után eljátszani az idegen lány szerepét, akit nehezen fogadnak be, aztán kíméletlenül kihasználnak és eldobnak - nos, ez olyan, mintha a személyes élettörténetének, karrierjének lenne a parabolája. A hosszú és folyamatos koncentrációt kívánó filmben hatalmas teher hárul a színésznőre, aki szívtépően hiteles ebben a szerepében is.
Engedd el, 2010
Valószínűleg ez a dráma az egyik legszebb film Nicole Kidman eddigi pályafutása során. A történet egy házaspárról szól, akik gyermekük elvesztését próbálják, egymástól eltérő módon feldolgozni. Úgy tűnik, hogy a tragédiát sem egyénileg, sem a kapcsolatukban nem tudják feldolgozni, ami egyre távolabb sodorja őket egymástól. Ahogy arra a korábbi filmekből számítani lehet, ezúttal is Kidman hozza a rideg, a gyakran kíméletlennek tűnő lépéseket is könnyebben felvállaló anyát, míg Aaron Eckhart az érzelmes apát. Ez a film újabb tökéletes bizonyíték arra, milyen elképesztően széles a színésznő repertoárja, és a legmélyebb, legfelkavaróbb szerepekben zsigeri alakításra képes. Nem véletlenül jelölték a szerepért Oscar-díjra, ezért is bőven megérdemelte volna a szobrot.
Oroszlán, 2016
Újabb szívmarcangoló történet, újabb Oscar-jelölés, ráadásul egy olyan filmben, ami igaz történeten alapul. Az Oroszlánban a főszereplő, az örökbefogadott Saroo anyjaként mutatkozik meg, viszonylag későn a sztoriban, hiszen a film első fele a kisfiú történetét mutatja be. Nicole Kidman hazai pályán mozoghat, ugyanis az örökbefogadó szülők ausztrálok, így a színésznő akcentusa is ehhez igazodik. Kidman szerepe nem könnyű, rendkívül sokrétű karaktert kell alakítania. De egy újabb roppant erős játékot láthatunk tőle, amit hosszú felkészülés előzött meg: nemcsak egy meddő nőt kellett megformálnia, hanem egy olyan nőt is, aki két gyereket is örökbe fogad. Sokan nem is gondolnánk, hogy ez (is) mennyi nehézséggel, szenvedéssel jár, hiszen, ha nem kisbaba a befogadott gyerek, akkor nagyon sok türelmet, odafigyelést, szeretet igényel, amit nem biztos, hogy viszonoz is egyhamar. A helyzeten pedig nem segít, hogy az egyik örökbefogadott gyerek mentális problémákkal küzd. Gyönyörű történet, és biztosra vettük, hogy a 2017-es Oscar-gálán Nicole Kidman ezért a szerepért is elviszi az aranyszobrot, de ez ismét nem így történt.
Hatalmas kis hazugságok, 2017
Igaz, hogy filmes listáról van szó, de nem mehetünk el szó nélkül a hétrészes HBO dráma mellett. David E. Kelley rendezésében nagyon pazar a szereposztás, Nicole Kidman mellett Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Zoe Kravitz, Adam Scott és Alexander Skarsgard is feltűnik, utóbbi Kidman sármos, ám annál agresszívebb fiatal férjeként. A három főhősnő története közül ismét Kidmané a legdrámaibb, hiszen folyamatos terrornak, sőt veszélynek van kitéve férje mellett, akit erőszakos, fojtogató rajongása ellenére szinte megszállottan szeret. Vitathatatlan, hogy a mozit lassan, de biztosan kezdik felváltani a kisképernyős, online filmmegosztó/gyártó társaságok alkotásai, mint amilyen az HBO, az Amazon vagy a Netflix - ennek bizonyítéka, hogy a cannes-i filmfesztivál hivatalos programjába is bekerült egy Netflix-gyártású film. A Hatalmas kis hazugságok pedig annyival több, mint egy izgalmas sorozat, így egy ilyen listán szerepelnie kell.
Nagy-György Bori, Horváth Gergő