10 film, amit teljesen megváltoztatott az, hogy be vagyunk zárva
Nem mondunk újdonságot azzal, hogy az újfajta koronavírus-járvány teljesen felforgatta az életünket, és bizonyosan egy csomó mindenre egészen másként tekintünk, mint korábban. Valószínűleg a kézmosás fontosságát egy örök életre minden megtanulta, aki átéli ezt az időszakot.
Ezeket láttad már?
Egy sor dologra másképp tekintünk ezután, de az már most biztos, hogy a bezártság, a szabad mozgásunkról való lemondás egészen új tapasztalat mindannyiunknak. És az is világos, hogy ez korántsem annyira egyszerű dolog, ahogy talán elsőre hangzott.
Na ennek az élménynek a hatására bennünk biztosan átértékelődött néhány film, és egészen váratlanul idéződtek fel bennünk, most hogy megtapasztaltuk, hogy milyen valójában az izoláció, íme mondunk is néhány példát:
Öldöklő angyal, 1962
Nagy tétben mernénk fogadni rá, hogy aki már látta, annak az elmúlt hetekben többször is eszébe jutott az öntörvényű zseniális filmrendező, Louis Bunuel filmje. Egy előkelő társaság az opera után egy házi fogadásra megy, egy idő után mindenki fárad, de valahogy senki nem indul haza. Másnap reggel rájönnek, hogy képtelenek kilépni a házból, a társaság egyre zavartabb és ziláltabb lesz.
Bunuel tökéletesen kíséri végig az önmagába záródó társaság lelki és szellemi összeomlását. Furcsa módon komikus, és tragikus is egyben, több szinten is értelmezhető film, aminek a jeleneteiben így utólag kezdjük felfedezni saját magunkat...és ez kissé rémisztő.
A fülke, 2002
Ez a film egyetlen nyamvadt telefonfülkében játszódik lényegében végig. A Colin Farrell által játszott főszereplőt egy telefonfülkében éri a telefonhívás, amelyben egy zsaroló arra kényszeríti, hogy maradjon a telefonfülkében, különben kivégzi, hiszen szemmel tartja őt egy ablakból.
Nos, a bezártság érzetét mostanság nagyon is át tudjuk érezni, de A fülke mégis inkább azért jut újabban gyakran eszünkbe, mert így a home office, otthon tanulás sokadik napján talán nem mi vagyunk az egyetlenek, akik néha gyanakodnak rá, hogy valahonnan a munkatársaik, főnökeik, tanárjaik, diákjaik figyelnek. Hiszen mindig akkor érkezik valami sürgős és halaszthatatlan feladat, amikor éppen felállnánk a számítógép elől, vagy történetesen kivételesen nem pont ott ülünk.
Idétlen időkig, 1993
Ugyan ki ne érezné úgy magát, mint a Bill Murray által alakított időjós ebben a filmben. Mintha minden áldott nap ugyanarra a napra ébrednénk Punxsutawney-ban. Amióta bezárva élünk, a napok mintha kísértetiesen hasonlítanának, mintha egy örökvasárnapra, vagy örökhétfőre ébrednénk minden reggel.
Kiszámolták, hogy a főszereplő mormotanapja legalább 34 évig tartott, hát ettől még nagyon messze vagyunk, de néhány lelki tünetet már az elmúlt két-három hétben mi is produkáltunk azokból, amit a filmbéli Phil átél az ugyanolyan napok miatt.
Hátsó ablak, 1954
Jeff fotóriporter, ha valamihez nincs hozzászokva, akkor ahhoz, hogy egy helyben kuksoljon. Márpedig Jeff lába eltörött, nem tud kimozdulni a lakásból, mások segítségére szorul, és egész nap az a szórakozása, hogy a szomszédai után leskelődik az ablakon keresztül.
Hitchcock imádta az egy térben játszódó sztorikat, ilyen volt a Mentőcsónak és A kötél című filmje de a Hátsó ablak passzol a leginkább a hangulatunkhoz, és így, hogy mi is be vagyunk zárva, a bosszantó, pokróc Jeff magatartása hirtelen teljesen átérezhetővé válik, viszont neked inkább azt javasoljuk, hogy találj jobb szórakozást, minthogy a szomszédok után leskelődj!
Túl a sövényen, 2006
Ebben a rajzfilmben az állatok szembesülnek vele, hogy az életterük leszűkült, az élelmük pedig elfogyott, valahonnan kaját kellene szerezni, de a kis társaságuk nem éppen vakmerő. Ugyanakkor megérkezik Stikli a mosómedve, akinek nagy ételtartozása van a medve irányába, ő ismeri az emberek világát. Közösen próbálnak élelmet csenni a félelmetes emberektől.
Hát, a járvány biztosan sok mindenre megtanított minket. Például sosem gondoltuk volna, hogy egyszer komoly értéket fog képviselni egy kocka élesztő, vagy egy kiló liszt. A Túl a sövényen ma még inkább átélhető, mint másfél évtizeddel ezelőtt.
Ex machina, 2015
Caleb a világ legnagyobb techcégénél nyer és a főnöke asszisztense lehet annak elzárt luxusvillájába egy izgalmas kísérletben. Azonban, amikor megérkezik, kiderül, hogy mégsem erről van teljesen szó. Caleb találkozik a mesterséges intelligencia megtestesült női alakjával, Avával, aki a fiú hatására gyorsan változni kezd.
Ez egész film elzárt, klausztrofób hangulata tökéletesen átélhető, ahogy minden az elzártságot egyre inkább megtapasztalva mi is egyre fogékonyabbá válunk a film hátborzongató befejezésére, ami hirtelen nem a mesterséges intelligencia és az ember, hanem az ember és szabadság viszonylatában válik elég éles kérdéssé.
Pánikszoba, 2002
David Fincher végsőkig feszített thrillerében, egy anya és lánya története, akik egy hatalmas luxusvillában élnek, de egy éjszaka három betörő elől a lakás pánikszobájába menekülnek.
A mozgásukban egyre korlátozottabb anya-lánya páros történetét különösen átélhetővé, és még hátborzongatóbbá teszi a járványhelyzet, mi ugyan nem a betörők, hanem egy vírus miatt szorulunk egyre inkább leszűkülő élettérbe. A Pánikszoba mostanság sokszor eszünkbe jut, de ha valamit tanácsolhatunk, ne most nézd meg, ha jót akarsz magadnak!
Kis kedvencek titkos élete, 2016
Ez a mesefilm valószínűleg gazdi alapkérdésére adott választ, vajon mit csinálhat a kedvencük, amikor éppen munkában vannak, vagy egyéb elfoglaltságaik miatt nincsenek otthon. Vajon a mi kedvenceinkben is felmerülhet a gondolat, hogy minek megyünk el nap, mint nap, és mit csinálunk, amikor elmegyünk? Nos, most a házi állataink ízelítőt kaphatnak arra, hogy milyen az, ha otthon dolgozunk, tanulunk.
A Kis kedvencek titkos életének különösen érdekes, és most hirtelen saját magunk számára is átélhető hozadéka lett, hogy sokan talán mi is lekezdtünk veszélyként tekinteni a külvilágra, mint Max, ugyanakkor elképesztően nagyra értékelődött egy sétányi kiszakadás is otthonról.
A szoba, 2015
Hét éven át tartó fogságból sikerül kiszabadulnia a fiatal anyának és fiának, aki végre életében először tapasztalhatja meg, hogy milyen a külvilág, amit addig csupán édesanyja meséi alapján ismert. A 2015-ös Oscar-díjas dráma igazán megrázó, gyomorfacsaró történetet dolgoz fel bántalmazásról, az anyai gondviselésről, odaadásról, ami a legkétségbeejtőbb pillanatban sem lankad.
Brie Larson nem véletlenül kapta meg a legjobb női főszereplőnek járó díjat az alakításáért, ami a mostani helyzet tükrében teljesen új értelmet nyer. Csak remélni tudjuk, hogy a most születő gyermekeknek nem kell majd éveket várni, míg mindent megtapasztalhatnak a világból, amit egy egészséges gyereknek meg kell.
Harry Potter és bölcsek köve
Egészen érdekes úgy nézni a Harry Potter sorozat első filmjét, hogy még jobban átérezzük a kis 11 éves Harry helyzetét, akinek a nagynénje és a nagybátyja a lépcső alatti gardróbban szorít csak helyet. Azok, akik nem büszkélkedhetnek hatalmas palotákkal és nagy hátsókertekkel, azoknak különösen nehéz lehet bezárkózva lenni egy icipici lakásban még ki tudja meddig.
Szerencsére Harry Potter élete és világa teljesen megváltozik, ahogy átlépi a Roxfort kapuit, mi is csak azt tehetjük, hogy türelmesen kivárjuk otthon ennek a végét, és addig is újra nézzük a világ egyik legvarázslatosabb filmsorozatát, a Harry Pottert.