Miért van olyan kevés fekete bőrű modell a reklámokban?
Bár az elmúlt évekhez képest határozottan észrevehető a változás, tény, hogy még mindig nagyon kevés fekete bőrszínű modell szerepel a divatreklámokban.
Ezeket láttad már?
A sokszínű változatosság a divatipar egyik alapvető eleme kell(ene), hogy legyen (hiszen, nincs két ugyanolyan ember, aki ugyanazokat a termékeket emelné le a polcról), ennek ellenére még mindig méltatlanul kevés feketemodell pózol divatkampányokban. Vajon miért?
Mi a helyzet a kifutókkal? A 2019-es szezonhoz képest 2020-ban visszaesett a sokszínűség a divatheteken
Nincs kínálat, nincs kereslet
Fekete modelleket találni egyáltalán nem egyszerű: a modellügynökségek ugyanis még mindig nem szerződtetnek elég fekete bőrű lányt; a szerény kínálat pedig ahhoz vezet, hogy a divatmárkák még 2020-ban is egyenlőtlen arányban foglalkoztatnak különböző típusú manökeneket - akár egy-egy reklámon belül is. Egy kis háttérkutatással viszont mindenki számára pontosan érhetővé válik, hogy rasszizmustól függetlenül ez miért is lehetséges: Amerikában és Európában, a divat két fellegvárában még mindig több kaukázusi ember él, mint fekete bőrű.
Ahhoz pedig nem kell marketinges zseninek lenni, hogy kitaláljuk: a hasonló karakterek hasonló karakterektől vásárolnak, tehát egy fehér bőrű Y-generációs divatrajongó nem (legalábbis nem valószínű), hogy afroamerikai modelltől fog vásárolni alapozót, rúzst, fehér szoknyát és mintás kardigánt. A felvetés fordítva is igaz, tehát egy fekete bőrű trendkövető kevés eséllyel fog a kaukázusi modellek által reklámozott termékekbe beruházni. Ez pedig teljesen érhető - a baj csak az, hogy ezáltal kialakul egy ördögi kör: a kevés kínálat miatt kevés fekete bőrű modellt alkalmaznak az ügynökségek, a divatmárkáknak motivációjuk sincs változtatni "a bevált recepten", hiszen vásárlóik többsége is fehér bőrű. Érdekes jelenség, nem?
A problémáról a Valentino divattervezője, Pierpaolo Piccolli is beszámolt, aki egy interjúban azt nyilatkozta, hogy csak azért keresett 4 hónapon át 50 fekete modellt a 2019-es tavaszi/nyári haute couture bemutatójához, mert egyszerűen nem talált elég tehetséges fekete bőrű modellt a nemzetközi modellpiacon.
A piac viszont az igényekhez alkalmazkodik: a marketing történelme ugyanis azt igazolja, hogy amint beindult a 2000-es években az ázsiai luxus- és divatpiac, úgy nőttek az ázsiai topmodellekhez mért igények is, mely elmondható a 10-15 évvel ezelőtt berobbant orosz luxuskereskedelemről is - Natasha Poly, Natalia Vodianova, Sasha Pivovarova, Irina Shayk és Sasha Luss orosz topmodellek ugyanis mind ekkor kerültek be a köztudatba.
6 dolog, amelyet a divatipar tehet a rasszizmus leküzdése érdekében
6 dolog, amelyet a divatipar tehet a rasszizmus leküzdése érdekében
Kövesd a pénzt
Ez viszont csak a probléma egyik részét képezi, ugyanis ne felejtsük el, hogy az afroamerikai modelleket jelentősen drágább foglalkoztatni, mint a fehér bőrű társaikat - még úgy is, ha alul fizetik őket. Ez azért lehetséges, mert egy-egy afroamerikai modell alkalmazásához nemcsak magára a modellre, hanem egy szakértő (úgynevezett speciális) sminkmester és hajszobrász tudására is szükség van: sok "hétköznapi" sminkes és fodrász ugyanis a mai napig nem ért az afrikai bőr tökéletes alapozásához, sminkeléséhez és a precíz hajformázásához, mert kevés fekete bőrű modellel találkoztak karrierjük során, vagy eleve feketének kell nekik is lenni.
Szomorú, de a pénzügyi okoknál fogva várható, hogy a jövőben is lesznek olyan brandek, akik nem mindig és nem minden esetben fognak ragaszkodni egy-egy fekete bőrű modell alkalmazásához. Végtére, mint minden piac, a divat-és a reklámpiac is bizniszról szól, arról, hogy hogyan lehet minél több pénzt keresni minél kevesebb befektetéssel.
Elkerülhetetlen véletlen, tudatos marketingfogás vagy netán rasszizmus lenne tehát, hogy még mindig, 2020-ban is kevés fekete modellt láthatunk a divatreklámokban?
Nagy valószínűséggel mindegyik szerepet játszik a lehetséges okok között, arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy a kampányokban szereplő fekete bőrű modellek száma nő - lassan, de biztosan nő.
A Calvin Kleinnak, a United Colors of Benettonnak, a Gapnek, a H&M-nek és a Zarának, valamint az olyan kultmárkáknak köszönhetően, mint a Balmain, a DKNY, a Yeezy, a Tommy Hilfiger, a Versace és a Fenty joggal bízhatunk abban, hogy a divatkampányokban lévő modellek szerepe a jövőben nemcsak változatosabb, hanem sokszínűbb is lesz.
Divattervezők, akik rajonganak a fekete bőrű modellekért
Divattervezők, akik rajonganak a fekete bőrű modellekért
Kovács Gréta