Mit keres Harry Potter a magyar oktatásban és a Google céges kultúrájában? Nagyon is sokat!
A világ egyik legnagyobb példányszámban eladott könyvei 26 évvel a sorozat első installációjának megjelenése után még mindig hasonló népszerűségnek örvendnek, mint a 90-es években. Az eredetileg gyerekeknek és tiniknek íródott sorozatnak vitathatatlan kultikus státuszt alakított ki a rajongótábora, és nem túlzás azt mondani, hogy nehezen találnánk olyan embert a bolygón, aki ne ismerné a kis varázsló, Harry Potter nevét.
Ezeket láttad már?
A könyvek, majd a filmes adaptációik olyan erős atmoszférateremtő- erővel rendelkeznek, hogy a hulló falevelek, a hidegebb napok és a hosszabb éjszakák évszakának beköszöntével egy emberként gondolunk a Roxfort expresszre, a roxforti nagyteremre, a Roxmorts falura – és még annyi minden másra, ami megidézi Harry Potter varázslatos és titkokkal teli sajátságos hangulatát.
Ma már a Harry Potter-univerzumot nem igazán lehet kikerülni: szezonális jelmezekben, mindenféle merchandise tárgyakként, kalandparkokban, a divatban, és kimeríthetetlen mennyiségű popkulturális referencia formájában vesz minket körül. Azonban a J.K. Rowling alkotta világ és karakterek már messze túlmutatnak a materiális jeleken, és közel három évtizeddel később, a történetek mögötti üzenetekből táplálkoznak többek között a hű olvasók, az általános iskolai tanárok, és szervezetpszichológiával foglalkozó és az irodai kultúrában tevékenykedő szakemberek is.
A Harry Potter regények története a tízéves éves ifjú varázslóval kezdődik, aki egy lépcső alatti kis zugban lakik a nagybátyja családjánál, és nem is sejti, hogy a közelgő tizenegyedik születésnapjával teljesen fejetetejére áll az élete. A bölcsek köve könyvtől kezdve hét könyv taglalja Harry és két jó barátja, Ron Weasley és Hermione Granger kalandjait.
Harry Potter világa az oktatásban is jól érzi magát
A kiskamasz, majd kamasz és majdnem felnőtt hősök világa sokban tükrözi egy átlagos tizenéves diák mindennapjait: sokat kell tanulni, vannak izgalmasabb és unalmasabb órák, közösen sportolnak, van versengés az évfolyamtársak között. Ezekre a relevanciákra építenek az NPR által meginterjúvolt amerikai tanárok, akik egy átfogó Harry Potter-tematikus tanítási rendet készítettek az általános iskolás diákjaiknak.
Minden év végén megtartjuk a saját beosztási ceremóniánkat, hogy a diákok kisorsolják, melyik tanteremben kezdik a következő évüket, és minden hónapban tartunk kviddics-mérkőzéseket az osztályok között
– mesélte Ben VanDonge, a Washington-megyei Walla Walla iskolai oktatója. Az osztálytermeiket a gyerekekkel közösen díszítik fel Fúriafűzzel, Teszlek Süveggel, seprűkkel és üstökkel, hogy ugyanolyan maradandó élmény legyen a fiatal diákoknak a tanulás, mintha csak ők maguk is a Roxfortba járnának.
De egyáltalán nem kell az Egyesült Államokig menni, hogy iskolai példát találjunk a Harry Potter könyvek és filmek hatására. „Tapasztalataim szerint az általános iskolás korosztály még azt az életszakaszt képviseli, amely kifejezetten nyitott a mágikus, varázslatos tematikákra és impulzusokra. A Harry Potter-sorozat fantasztikus tárgykultúrája egy olyan kreatív és felszabadult gondolkodást válthat ki a gyerekekben a földhözragadt mindennapokban, amelyre a korosztálynak – véleményem szerint – kifejezetten igénye van” – meséli Varga Boglárka általános iskolai technikatanár és formatervező.
A technikatanítás kontextusában a mágikus világban végtelen lehetőség rejlik, hiszen a Rowling által létrehozott mesében minden tárgy, ami körülveszi a gyerekeket, izgalmas, furcsa és különleges. Hogy a diákjai számára még élvezetesebbé tegye a kötelező technikaórai tárgytervezést és alkotást, Boglárka gyakran nyúl valamilyen ismert irodalmi mű feldolgozásához: ,,A tárgyalkotás tekintetében gyakran gondolkodom olyan projektfeladatban, amely valamilyen irodalmi műhöz kapcsolódik, ezzel is segítve a tantárgyintegrációt. A félév során például a gyerekeknek lesz egy tervezési feladatuk, ahol a "mumus" fogalmát fogják körül járni a magyar néphiedelemi írások, valamint a Harry Potter könyvek részletei alapján. Majd a gyerekek egy papírmasé szobor képében vizualizálják, szerintük hogy nézhet ki ez a furcsa lény. Röviden, a felfoghatatlanul kreatív tárgykultúrát hordozó könyvsorozat minden tekintetben kiváló inspirációs forrást jelenthet nekem is, és nem utolsó sorban a gyerekeknek is.”
Harry Potter, és az ő vállalati tanulságai
Egészen kézenfekvő, hogy egy eredetileg gyerekeknek íródott és gyerekekről szóló könyvsorozat különböző formákban jelen van az iskolai tantermekben. Az viszont, hogy a mostani felnőtt generáció, amely gyerekként találkozott először a regényekkel, még mindig napi szinten foglalkozik a Harry Potterrel, csak még inkább erősíti a kultikus szerepet. A felnőtt rajongók nem csak otthon örömködnek a filmeken talárba öltözve és vajsört kortyolgatva, hanem a munkahelyeken is megjelennek az elemek – velük együtt pedig még a laikusok is kivehetik a részüket a bohókás és barátságos világból. Gondoljunk például a kaliforniai Google székház kviddics csapatára, a LinkedIn „Vállalati tanulságok a Harry Potterben” kurzusára, vagy a Harry Potter ihlette felnőtt csapatépítő játékokra. Mindez bizonyítja, hogy a könyveknek olyan gazdag a képi és tárgyi világa, és olyan mély az emocionális tartalma, hogy kortól függetlenül mindenkinek ad valamit.
Hasonló szemmel vizsgálja a könyveket Kertész Lilla szervezetpszichológus is. Lilla egyrészt a reziliencia, azaz a lelki ellenálló-képesség erejét emeli ki, amelyeket a történet három főhőse, Harry, Hermione és Ron folyamatosan a temérdek kaland és kihívás során fejleszt. A szervezetpszichológus úgy gondolja, hogy az üzleti életben „kritikus tulajdonság” az a „rendíthetetlen elszántság és problémamegoldó képesség”, amely Rowling alkotásában megjelenik.
A barátok egymás közötti kommunikációja nem csak az egészséges gyerekek közötti bánásmódnak tükör, hanem hasznos, mint soft-skill”. A sorozat kiemeli a csapatmunka és a csoportdinamika szerepét is, mivel Harry és barátai folyamatosan támogatják egymást, kiemelve az együttműködés és a bizalom jelentőségét minden szervezetben.
A különböző dolgokban brillírozó barátok dicsérik egymás erősségeit, és felismerik a saját gyengeségeiket – hiszen nem lehet mindenki mindenben a legjobb. Ott van például Hermione, aki kiváló tanuló, a sportokat mégis inkább Harry-re bízza. A kviddics tehetség Pottert viszont minden alkalommal lenyűgözi Ron kreatív problémamegoldó képessége.
A szervezetpszichológus felhívja még a figyelmemet, hogy a három fiatalon kívül is bőven akad karakter, akik taníthatnak minket: Dumbledore és Hagrid bemutatják az érzelmek megértésének és kezelésének, valamint a másokkal való együttérzésnek a jelentőségét. Ezek a készségek meghatározóak a hatékony cég-és csapatvezetésben is.
Bár az évek során többen megkérdőjelezték Dumbledore részlehajlását a Griffendél-ház felé, de végsősoron, mint iskolaigazgató és felnőtt férfi, mindig példát mutatott a gyerekeknek, milyen egy fair és összetartó vezető, aki nem félt segítséget kérni, ha kell.
Az erős és gondosan megírt karakterek nevének a puszta említése is elég ahhoz, hogy megelevenedjenek bennünk vagy a filmeken látott arcok, vagy az olvasás közben elképzelt alakok. Lényegtelen, hogy elsőre vagy éppen sokadjára olvassuk vagy nézzük végig a sorozatot, a ködös angol vidék, a komisz gyerekek, a lebegő gyertyafényes vacsorák zsigeri szinten a rajongókba ivódik.
Potterből Pottcast
Czanka Mercédesz filmes vágó és Georgita Máté Dezső színész egyik este arról beszélgettek, hogy mindketten hallgatnak egy Harry Potter-tematikájú podcastot, és milyen izgalmas lenne, ha Tenki Dalmával és Szalay Bencével színészekkel közösen indítanának egy saját műsort. Így alakult a Pottcast csatorna, amiben Mercédesz és Dezső újra, Dalma és Bence viszont először merülnek el a roxforti mesevilágban, és fejezetenként beszélik ki az élményeiket a heti epizódokban.
Bence például korábban csak a filmeket látta, számára nem volt ismeretlen a terep, Dalma pedig „dacból” utasította el a korosztályában népszerű regényeket, őt sokkal jobban vonzotta a hercegnős csillogás. Számukra hamar bebizonyosodott, hogy a könyvek elemi erővel képesek hatni az emberre, Dalmát a szöveget átható lenyűgöző az a teremtőerő mozgatta meg, és Mercédesz felnőttfejjel is előveszi azokat a tanulságokat, amiket anno gyerekként szippantott magába: „nem a képességeink, hanem a döntéseink határoznak meg minket”.
A történet fontos üzenetei, mint a szeretet és a barátság mindent felülíró ereje, a mindenkiben megbúvó bátorság előhívása és a jó győzelme rossz felett univerzálisan szólítanak meg minden korosztályt. A Harry Potter szépsége, hogy összehozza az embereket, barátságokat kovácsol, a Pottcast házigazdái is hálás az alkotásnak, mert bár ők négyen eleve egy baráti társaságot alkottak, de heti egy alkalommal fixen van ürügyük összeülni a sűrű időbeosztásaik ellenére. Ez az irodalmi világ képes közös pontot teremteni akár a világ különböző pontjain élő emberek között is: a varázslóvilág a Roxforttól az Abszol útig tárt karokkal vár a mindenkit, aki egy kis mágiát akar csempészni az életébe.