Nők a kreatív szakmákban: egyenlőtlenségek, kihívások és a női látásmód ereje
A nemek közötti bérkülönbség továbbra is komoly probléma, amely világszerte érinti a nőket. A GLAMOUR 2017 óta minden évben egy különleges kezdeményezéssel áll ki az egyenlő fizetések mellett. Az előző év statisztikáit figyelembe véve, az Egyenlő Bérezés Napjától számítva az év végéig kizárólag női szakembereknek ad megbízást, hangsúlyozva az egyenlőséget, és felhívva a figyelmet a bérkülönbségekre. A kampány célja, hogy támogassa a nők szerepvállalását, és közbeszédbe emelje az egyenlőtlenségek elleni küzdelmet.
Ezeket láttad már?
Az Eurostat legfrissebb adatai szerint az Európai Unióban mintegy 13 százalékos a bérkülönbség a férfiak javára, az EU-n belül pedig az elmúlt 9 évet tekintve Magyarországon csökkent a legkevésbé az azonos munkakörben dolgozók közötti bérszakadék, ami jelenleg 17,5 százalékos. Ez azt jelenti, hogy a munkanapjuk egy bizonyos időpontjától a nők gyakorlatilag ingyen dolgoznak férfi munkatársaikhoz képest. Nincs ez másképp a kreatív szakmában sem.
"Egy fotó megítélése rendkívül szubjektív. Ugyanaz a fotó teljesen más élményt vált ki mindannyiunkból, és teljesen más értéket látunk benne, ez már alapvetően megnehezíti a helyzetet." - meséli Demeter Vanda divat-, portré- és reklámfotós. A GLAMOUR Women Power kampánya kapcsán női szakemberek meséltek arról, hogyan indult a karrierjük, milyen támogatást kaptak, és milyen kihívásokkal szembesültek, miközben igyekeztek érvényesülni egy gyakran férfiak dominálta környezetben.
A női látásmód felemelésének fontossága
A kreatív szakmákban előforduló bérkülönbséget tovább árnyalja a tény, hogy a nők gyakran alulpozicionálják magukat és alulértékelik képességeiket. Különösen fontos, hogy a nők ismerjék saját értékeiket, és merjenek kiállni azért, hogy kreativitásukat és szakértelmüket megfelelően elismerjék, mind anyagilag, mind szakmailag. Egy olyan iparágban, amely az egyedi látásmódokra és ötletekre épül, a női nézőpont kiemelt jelentőséggel bírhat, hiszen új perspektívát és sokszínűséget hoz az alkotási folyamatba.
A női fotósok helyzete különösen jó példája annak, hogy a kreatív szakmákban is milyen kihívásokkal szembesülnek a nők. Bár a fotózás egyre inkább demokratizálódik, és technológiai fejlődésének köszönhetően egyre több nő lép be a szakmába, a szakma csúcsán még mindig túlnyomóan férfiak dominálnak. Ennek egyik oka, hogy a nők gyakran nehezebben jutnak komolyabb megbízásokhoz, gyakran alulértékelik őket. Az iparágban tapasztalható sztereotípiák miatt nehezebben veszik őket komolyan, különösen technikai kérdésekben vagy nagyobb volumenű munkák esetén.
A szépség és a kreativitás definíciója, akárcsak a művészeté, rendkívül szubjektív, ezért az értékelése sem lehet objektív. Éppen ezért lenne kiemelkedően fontos, hogy a nők ne engedjék, hogy ez a szubjektivitás csupán hátrányukra váljon, hanem inkább egy olyan eszközzé formálják, amely lehetőséget teremt a kitűnésre. Az egyenlőség elérésének egyik kulcsa, hogy a női alkotók és szakemberek bátrabban érvényesítsék egyedi látásmódjukat, elkérjék a munkájukért járó fair kifizetést, és ezzel hozzájáruljanak ahhoz, hogy a kreatív iparban is erőteljesebb legyen a női jelenlét és elismerés.