„Az isten szerelmére, mosogass már el magad után!” - 5 munkahelyi konfliktus, amivel elvághatod magad

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Mindenkinek ismerősek a munkahelyi konfliktusok, és természetes is, hogy ahol több ember együtt van, ott nem ugyanazok az igények, nehéz közös nevezőre jutni. De vajon mik a leggyakoribb problémák, és mi a megoldás?

Munkahelyi stressz és konfliktus megkeserítheti a mindennapjainkat
Munkahelyi stressz és konfliktus megkeserítheti a mindennapjainkat
Fotó: Shutterstock

Tövig feltekert fűtés, jegesre hűtött iroda, csordultig telepakolt munkahelyi mosogató, rohadó ételek a hűtőszekrényben, eltulajdonított ollók. Ha nem home office-ban vagy, tudsz majd azonosulni az összegyűjtött történetekkel. A munkahelyi konfliktus kapcsán szakembereket kérdeztünk, hogyan kellene megoldani ezeket a munkahelyi konfliktusokat.

„Migrénesen, izzadva dolgozni maga a pokol”

Ha home officeban vagyok, jól tudok haladni a munkámmal, ellenben a munkahelyi napokon olyan melegben kell ülni, mintha egész évben július lenne. Pár kolléga nagyon fázós, és 27 fokra felcsavarják a fűtést, amitől nekem pár órán belül megfájdul a fejem, teljesen minden, hány pohár vizet iszom. Időnként muszáj kinyitnom az ablakot, hogy némi oxigénhez jussak, de akkor fél percen belül valaki szóvá teszi, hogy nagyon hideg van.

Egyre kellemetlenebb nekem ez a körülmény, és már reggel eszembe jut, amikor indulok dolgozni, hogy pár órán belül újra fájni fog a fejem, nem kapok majd rendesen levegőt, és januárban ülhetek egy szál trikóban. Értem, hogy valaki fázósabb, mint a másik, de ahogy felöltözni lehet, fel lehet venni még egy pulóvert, úgy a meleg és az oxigénhiány ellen nehéz bármit is tenni, pluszban tudományosan is bizonyított, hogy mi az ideális hőmérséklet az emberi testnek, fejfájás alakulhat ki tőle.”

Dr. Simon Márta neurológus szakember, aki holisztikus gyógymódokkal is foglalkozik, a következőket fűzte hozzá az esethez: „A magas hőmérséklet csökkenti a hatákonyságot, különösen fizikai munka esetén. Ha meleg van, az ember egy kellemes alvásra vágyik, nem képes összetett döntéseket meghozni, és ezt kísérlet is bizonyítja. Diákokat arra kértek, hogy válasszák ki a legköltséghatékonyabb mobilelőfizetést a két lehetőség közül egy hűvös (19 fokos) és egy meleg (25 fokos) szobában. A hűvösebb szobában lévő csoport a megfelelő csomagot választotta, itt kétszer magasabb volt a hatékonyság a meleg szobához képest, ami azt sejteti, hogy a összetett döntések nehezebben mennek melegben.”

Thank you for your vote.

Mi a legnagyobb konfliktusforrás a munkahelyeden?

A hőmérséklet
A hűtőszekrény
A mosogatás
A wc-kefe használata

„Mosogass már el magad után az isten szerelmére!”

A munkahelyek fő konfliktuszónája a közös konyha, ami általában kisebb, mint ami az ott dolgozó embereknek megfelel. Persze nálunk sincs ez másképpen. Az egyik kolléganő az egyik este hazamenetel előtt szembesült azzal, hogy nyolc bögre, öt vizespoház, három koszos tányér tornyosodik a mosogatóban, pedig van mosogatógép is, és az a közös megegyezés, hogy mindenki bepakolja a koszos edényeket, evőeszközöket.

Elpattant nála egy húr, és kiplakátozta a konyhát, felháborodott posztott tett be a közös csoportba, ami persze további hullámokat okozott. Nyilván nagyon fontos az is, milyen hangnemben kérünk meg valakit arra, hogy változtasson, tartsa be a szabályokat. Az ő hangneme kicsit túlzás volt, és emiatt kontraproduktív volt, hiszen mindenki azon volt felháborodva, hogy leteremtette az egész irodát.”

Kertész Lilla, a Karrier kedd rovatunk szerzője, szervezetpszichológus, business coach a következőket gondolja erről az esetről: „Nyilvánvaló, hogy a koszos edények felhalmozódása és a kezelésükre vonatkozó, elfogadott szabályok be nem tartása jelentős feszültséghez vezetett, amire rávilágított a közelmúltbeli incidens is.

Meglepő, mi mindent árul el rólad a jegyzetelési szokásod

Meglepő, mi mindent árul el rólad a jegyzetelési szokásod

A közös konyha a szervezetekben egyfajta mikrokozmoszként működik. Gyakran ebben a kevésbé merev, kötött közegben zajlanak le fontos, szervezeti dinamikát befolyásoló beszélgetések is. Fontos felismerni, hogy az ilyen környezetben kialakuló konfliktusok általában nem csak az edényekről szólnak, hanem gyakran mélyebb személyközi és szervezeti problémák, frusztrációk húzódnak meg e mögött.

Ebben a konkrét esetben a kollégája konfrontációjával kapcsolatos incidens jól példázza a feszültségek eszkalálódását a normák vélt megsértése miatt. A "nyolc bögre, öt vizespohár és három koszos tányér" felhalmozódása a mosogatógép megléte ellenére a kollektív felelősség és a megállapított irányelvek betartásának megbomlására utalhat. Ráadásul az Ön kollégája által alkalmazott konfrontatív hangnem tovább súlyosbította a helyzetet, ami a munkatársak körében a felháborodást eredményezte.

A mögöttes pszichológiai tényezők megértése segíthet a jövőben enyhíteni az ilyen konfliktusokat. Először is, fontos elismerni a munkahelyi társadalmi normák és elvárások szerepét. Bár lehetnek explicit megállapodások a mosogatási feladatokkal kapcsolatban, az implicit normák és az íratlan szabályok is befolyásolják a viselkedést. Ezért a kölcsönös tisztelet és az elszámoltathatóság kultúrájának előmozdítása kiemelkedő fontosságú az ilyen problémák kezelésében.” - magyarázza Kertész Lilla.

„Másodsorban, a hatékony kommunikációs stratégiák döntő fontosságúak a konfliktusok megoldásához és az együttműködés előmozdításához is. A kolléga konfrontatív megközelítése valószínűleg védekezést és ellenállást váltott ki a munkatársakból, ami akadályozta a konstruktív megoldás lehetőségét. A nyílt párbeszéd, az aktív meghallgatás és az asszertív, de tiszteletteljes kommunikáció ösztönzése elősegítheti a nézőpontok eredményesebb ütköztetését és alternatív megoldások keresését.

Ezenkívül elengedhetetlen az érzelmek interperszonális interakciókra gyakorolt hatásának felismerése. Az olyan érzelmek, mint a frusztráció, a harag és a felháborodás fokozhatják a konfliktusokat és ronthatják a racionális döntéshozatalt. Az érzelem-szabályozási stratégiák megismerése és a konfliktus-kezelési tréningek bevezetése képessé teheti a munkavállalókat arra, hogy konstruktívabban kezeljék a nézeteltéréseket és fenntartsák a pozitív munkahelyi környezetet.

A közös konyhában felmerülő konfliktusok kezelése holisztikus megközelítést igényel, amely figyelembe veszi a személyközi interakciók alapjául szolgáló pszichológiai dinamikát.”

CleanTok: Mégis miért szeretjük ennyire a takarítós videókat, ha mi magunk utálunk takarítani?

CleanTok: Mégis miért szeretjük ennyire a takarítós videókat, ha mi magunk utálunk takarítani?

„Undorító tenyészetek voltak a hűtőszekrényben!”

„Miután egyre drágább a szállítási díj, egyszerre két napra rendelek kaját az irodában, ekkor szembesültem azzal, hogy nem fér be a közös hűtőszekrénybe. Elkezdtem hát rendezgetni a műanyag dobozokat, felvágottakat, tányérokat, és döbbenettel vettem észre hogy van amelyik már szinte mozog, a penészgombák változatos színben burjánzanak az ételeken, amik nyilván a frissen behelyezett ételeket is rohasztják majd.

Ekkor beírtam a csetünkbe, hogy aki holnapig nem veszi ki, eszi meg, vagy takarítja ki a kajáját, azt könyörtelenül, kérdés nélkül kidobom a kukába, mert undorító. Szerintem semmi furcsa, szokatlan, durva nem volt az üzenetemben, ennek ellenére elkezdtek felháborodni a kollégák és már egyáltalán nem arról volt szó, hogy milyen durva is a közösen használt hűtőszekrény. Reménytelen bármivel is próbálkozni!”

„Nem hiszem el, hogy mindent el kell zárni, hogy ne tűnjön el!”

„Mindennapos bosszúság, hogy az asztalomról eltűnik valami a munkahelyemen, mondjuk az ollóm, a tollaim, a lefestőm, de volt már olyan is, hogy az újratöltős poharam tűnt el szőrén-szálán, ami egy nagyon különleges design volt és külföldről hoztam szuvenírként. Egy ideig megkérdeztem, ki látta ezeket, de miután soha senki, elkezdtem elzárni a dolgaimat a szekrénybe. Mindent egytől egyig, az utolsó tollig. Röhej, hogy az embernek így kell dolgoznia, de nem volt más megoldás. Így minden egyes reggel és este pakolhatok, de így legalább megvan mindig mindenem.”

Ha 7-ből 5 igaz rád, extrém módon túlterhelt vagy, és változtatnod kell!

Ha 7-ből 5 igaz rád, extrém módon túlterhelt vagy, és változtatnod kell!

Közös asztal? A legrosszabb ötlet!

„Az iroda, amiben dolgozom, hibrid rendszerben működik, így nekem kedden, szerdán és pénteken kell bent lennem, a többi napon pedig egy másik kolléganő ül az asztalomnál. Az előző munkahelyemen volt saját asztalom, így össze tudom hasonlítani az érzést. Apróságnak tűnhet, de tényleg nem tudom teljesen jól érezni magam, mert van, amikor koszos az asztal, mindig el kell pakolnom, semmit nem hagyhatok ott, még egy képet, egy személyes tárgyat sem. Olyan érzésem van, mintha mindig száműzött lennék, akinek nincs egy otthona, ahol jól érezheti magát.”

Dr. Prof. Dúll Andrea környezetpszichológustól már tudjuk, és egy előző cikkünkben írtunk róla, hogy sem az open office, sem a megosztott asztal nem jó az embereknek, így nem meglepő, hogy ebből a nagyon rossz irodai rendszerből konfliktusok adódnak nap mint nap.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

glamour plusz ikon A cél, hogy a kesztyűs szakma újra felkerüljön az oktatási térképre - beszélgetés Hornicz Bernadettel, a Pécsi Kesztyű tulajdonosával

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)