A magyar fiatalok 36 százaléka online híresség akar lenni, ha felnő, és ez felvet néhány kérdést
A mai fiatalok generáció karrier-céljai drasztikusan eltérnek az elődök álmaitól. Míg korábban az űrhajós vagy orvos pályája tűnt az ígéretes és tiszteletreméltó karriernek, addig manapság egyre több gyermek és tinédzser szeretne influencer lenni.
Ezeket láttad már?
Ez a fajta karrierválasztás új típusú kihívások elé állítja a szülőket, akik gyakran tanácstalanul állnak a jelenség előtt, hiszen a korábbi generációk számára ez a szó jóformán ismeretlen kifejezés volt. Annak ellenére, hogy „influcenerek” már korábban is léteztek, csak akkor még rocksztároknak, celebritásoknak, hírességeknek hívtuk őket.
Mennyire pálya az Influencer pálya?
A technológiai fejlődés új karrierutakat nyit meg, olyanokat, amelyek korábban elképzelhetetlennek tűntek. Egy 2019-es felmérés szerint a brit és amerikai gyerekek 30 százaléka influencer szeretne lenni, ami drasztikus változást mutat az előző nemzedékek álmaival szemben.
A BeSocial digitális ügynökség 2023-as felmérése még ennél is magasabb számot mutat. A megkérdezett magyar fiatalok több, mint 36 százaléka szeretne online hírességgé válni. Ez a statisztika felveti a kérdést, vajon miért vált ez a pálya ennyire vonzóvá, és milyen üzenetet közvetít a társadalom felé azzal, hogy a hagyományosan tiszteletnek örvendő foglalkozások, mint a tanár, mérnök, orvos, háttérbe szorulnak.
El kell fogadnunk: az influenceri pálya az internet és a közösségi média világában gyökerezik, amely lehetőséget ad arra, hogy a fiatalok jelentős követői bázist építsenek ki, és ezen keresztül széles körben terjesszék üzeneteiket.
Üdv az influencer-valóságban, ahol a többség morzsákért küzd
A szülők félelmei többrétűek. Aggódhatnak amiatt, hogy a professzionális influenceri pálya rendkívül kompetitív és a sikerek nagy részét csak a csekély számú, legnépszerűbb véleményvezérek aratják le. Több millió ember törekszik arra, hogy közismert és követett személyiséggé váljon a közösségi médiában, viszont csak kevesek jutnak el a csúcsra, ahol valódi bevételi lehetőségek nyílnak meg, míg a többség csak apró morzsákért küzd.
Sok influencer igyekszik értéket közvetíteni, de a piaci nyomás és a nézettségi statisztikák gyakran arra késztetik őket, hogy felületesebb, "klikkvadász" tartalmat gyártsanak. Az online világban a "like"-ok és megosztások száma gyakran válik az egyéni siker mércéjévé.
Nem is beszélve a digitális térben szerzett népszerűség mögött rejlő bántó, olykor a legedzettebb lelkeket is megnyomorító bántalmazó hozzászólásokról. Ez a fajta nyomás kihívások elé állíthatja a fiatalokat, különösen az önértékelésük tekintetében.
Mint minden új média, az influenceri tevékenység is félelmeket kelt a felnőttekben, melyek gyakran az új technológiákon alapulnak. Megértésre van szükség a szülők részéről, hogy elfogadják: bár a digitális világ új kihívásokat jelent, egyben számos lehetőséget kínál a fiatalok számára. Fontos, hogy a szülők megtalálják a módját annak, hogy támogatást nyújtsanak gyermekük álmainak megvalósításában, miközben fenntartják a párbeszédet arról, hogyan navigálhatnak biztonságosan és etikusan az online térben.
Az influencerkedés nem csak pénzszerzés, hanem felelősség is
A fiatal tartalomgyártók hajlamosak elfelejteni, hogy a digitális jelenlétük nem csak lehetőséget, de felelősséget is hordoz számukra. Amikor valakit több tízezren, vagy akár millióan követnek, akiért sokezren hajlandóak elmenni egy meghirdetett közönségtalálkozóra, annak nem csak az a feladata, hogy szórakoztassa a közönségét.
Hiszen az ilyen „sztárok” példaképek a követők számára. Az értékek, amiket képviselnek, az értékrend, amit magukénak vallanak, a közönség részére szinte kötelezőnek ható elemek. A „rajongók” azt fogják szeretni, amit az imádott influencer szeret. Úgy fognak viselkedni, ahogy a sztárjuk viselkedik és ugyanazon elveket fogják vallani, amit ő képvisel. Nem mindegy hát, hogy azok a fiatalok, akik bátran kijelentik, hogy „én influencer akarok lenni!”, megkapják-e azt a támogatást a szülőktől, amik ezen elveket is átadják nekik.
Számít a közös nevelési érték!
Bár sok minden változik, vannak olyan állandó értékek, amelyek generációról generációra továbbadhatók. Ezek az értékek segíthetnek a gyermeknek abban, hogy megtalálja a helyét a világban, akár influencerként, akár bármilyen más pályán. A szülők feladata, hogy megerősítsék ezeket az értékeket, és segítsenek gyermeküknek abban, hogy felelős és tudatos döntéseket hozzanak.
Az, hogy egy gyermek influencer szeretne lenni, összetett kihívások elé állíthatja a szülőket. Fontos, hogy tisztában legyenek a lehetséges veszélyekkel, de emellett nyitottak és támogatóak legyenek gyermekük álmai felé. Az influenceri pálya lehetőséget biztosíthat a fiatalok számára, hogy kifejezzék magukat, és hatást gyakoroljanak másokra. De fontos, hogy ezt etikus és fenntartható módon tegyék.