8 kommunikációs módszer, amivel könnyedén előremozdíthatod a karriered
A hatékony kommunikáció a sikeres és eredményes karrier és üzlet elengedhetetlen feltétele, így meghatározó szerepet játszik az erős munkakapcsolatok és a pozitív munkahelyi környezet kialakításában is. Na de hogyan is kell jól csinálni? Ebben segítek most neked!
Ezeket láttad már?
Miért annyira fontos a hatékony és eredményes kommunikáció? Először is: megkönnyíti a csapatmunkát és az együttműködést. Ha hatékonyabban tudsz kommunikálni a csapattársaiddal, akkor bátran meg tudjátok osztani egymással az az ötleteiket, a gondolataitokat és a konfliktus-helyezetek megoldása is gördülékenyebbé válik, és ez csak a kezdet, hiszen van még itt néhány fontos tényező.
- Csökkenti a félreértéseket: ha hatékonyan kommunikálsz, csökkenteni tudod a félreértésekből fakadó konfliktusokat is, ugyanis a másik fél szemszögéből is képes vagy rálátni egy témára.
- Támogatja a munkahelyi morált: A jó kommunikáció a pozitív munkakörnyezetet erősíti - amikor is úgy érzed, hogy végre megértenek, meghallgatnak és te is megértesz és meghallgatsz másokat. Légy te a katalizátora a nyitott, odafigyelő kommunikációnak és mutass példát másoknak a hozzáállásoddal.
- A kiváló vezetést erősíti: ha vezető vagy, akkor a kommunikációs készséged meghatározó része a vezetői eszköztáradnak, így elkerülhetetlen ennek a képességnek a fejlesztése. Ha pedig egy nap vezető szeretnél lenni, akkor ideje, hogy már most elkezdd gyakorolni!
Talán benned is megfogalmazódott már az igény arra, hogy hatékonyabban kommunikálj. Ha igen, akkor ebben cikkben megosztok néhány olyan tippet, amit szinte azonnal beépíthetsz a kommunikációdba.
Gyakorold az aktív hallgatás képességét!
A hatékony kommunikáció egyik kulcsaspektusa az aktív hallgatás. Talán te is megtapasztaltál már olyan helyzeteket, amikor beszélgettél valakivel, akár a munkában, akár munkán kívül, és úgy érezted, mintha a falnak beszélnél. Te éppen egy fontos témát mesélsz, és a másik semmi jelét nem adja annak, hogy valóban odafigyelne a mondandódra vagy arra, hogy miért is fontos számodra, amit szeretnél megosztani.
Ha igazán hatékonyan szeretnél kommunikálni, fordulj a másik felé teljes figyelemmel, amikor kifejt számodra valamit. Ne vágj közbe, hallgasd végig a másik félt, és tartsd meg addig a saját gondolataidat, amíg a másik nem fejezte be az ő részét. Ahelyett, hogy azon gondolkodnál, milyen választ tudsz adni a másiknak, inkább hallgasd őt teljes figyelemmel, bólogass, add jelét annak a testbeszédeddel is, hogy figyelsz rá, és próbáld megérteni a másik fél nézőpontját. Tegyél fel tisztázó kérdéseket is, hogy biztosan ugyanazt értsétek az adott téma alatt.
Ne vegyél mindent személyes sértésnek és támadásnak!
A hatékony kommunikáció egyik fontos eleme az is, hogy az, amit a másik fél mond, az a másik fél meggyőződéseit, tapasztalatait, hiedelemrendszerét, de akár gyermekkori traumáit és sérüléseit is tükrözheti. Ha váratlanul konfliktusba kerülsz valakivel, gondolj arra, hogy a másik fél szavai és viselkedése az ő nézetét tükrözik, és nem rólad, hanem róla szólnak.
Próbáld meg ezzel a szemmel megfigyelni munkatársaidat, és helyezkedj bele az ő nézőpontjukba is - honnan eredhet az, amit a másik fél mond? A konfliktusok egyik forrása az is, ha magunkra veszünk olyan dolgokat, amik nem is rólunk szólnak. Törekedj tudatosan arra , hogy megkülönböztesd azt, hol van a te felelősséged, és hol van a határ aközött, mi a te szereped, és mi a másiké.
Fogalmazz egyértelműen!
Az üzleti életben különösen fontos a tiszta, egyértelmű, rövid és tömör kommunikáció. Kerüld el szóban és írásban is a kétértelmű megfogalmazásokat, illetve a komplex, túl összetett mondatokat. A munkahelyeden az a legfontosabb, hogy átadd a valódi üzenetet anélkül, hogy az más értelmet nyerne a fogadó félnél. Talán már te is részt vettél olyan csapatépítő programokon, játékokon vagy tréningen, ahol egy láncot alkotva az első ember a második fülébe súgott valamit, és mire a sor végére értetek, az utolsó személy egy teljesen más történetet vagy mondatot adott vissza.
A kommunikációban könnyen torzulhat az információ, ezért fontos a rövid, tömör, egyértelmű megfogalmazás, különösen, ha kulcsfontosságú témákról van szó. Tiszteld meg másik idejét is azzal, hogy nem fogalmazol terjengősen, ha arra nincs szükség.
Figyelj arra, ki a célközönséged!
Ha prezentációt vagy előadást tartasz, de akkor is, ha egy kollégáddal, a főnököddel vagy egy szakértővel beszélsz, más-más célközönségekkel találkozol. Ügyelj arra, kivel beszélsz, és annak megfelelően válogasd meg a szavaidat is. Ne alkalmazz szakzsargont, ha nem szakmabelivel beszélgetsz. Ha mégsem tudod elkerülni, magyarázd el az adott kifejezés jelentését. A homályos megfogalmazás, a túlzott szakmaiság bizonytalansághoz és félreértésekhez vezethet.
Számít a kommunikációs csatorna
Az általános iskolában mindannyian tanultunk arról, hogy a kommunikáció a fogadó és a vevő között egy kommunikációs csatornán zajlik, amely lehet egy-vagy kétoldalú. A különböző szituációk másfajta kommunikációs csatornákat kívánnak meg. Van, hogy elég egy üzenet vagy egy telefonhívás is, más esetben azonban érdemes egy személyes találkozót vagy megbeszélést szervezni.
Ha különösen fontos témáról van szó, illetve akkor is, ha érdemes mélységében elmerülni egy témában, illetve, ha hosszútávú stratégiát terveztek vagy ötletbörzét tartotok, akkor érdemes lehet személyesen találkozni. Más esetben pedig felesleges időt vesz el a találkozás, hiszen egy üzenettel vagy online megbeszéléssel is célba érhet az információ. A megfelelő csatorna kiválasztása tehát hatékonyabbá teheti a kommunikációt.
Figyelj a kulturális különbségekre!
A munkahelyek egyre diverzebbé válnak, főleg akkor, ha egy nagyvállalatnál vagy multinacionális cégnél dolgozol. Ebben az esetben fontos, hogy figyelembe vedd a kulturális különbségeket is. Ha tudod, hogy külföldi kiküldetésed van, akkor is érdemes utánanézned a fő kommunikációs különbségeknek, hogy ne hozd magad kellemetlen helyzetbe. Kelet-Ázsiában például külön formája van a névjegykártya-átadásnak, és még a meghajlás mélysége is számít, hiszen ez a tisztelet fokát is kifejezi. Tájékozódj és értsd meg ezeket a különbségeket, hogy elkerüld a szükségtelen kellemetlen helyzeteket!
Az idő is lényeges ám
Tiszteld meg a munkatársaidat vagy az ügyfeleidet azzal, hogy időben érkezel az online és a személyes megbeszélésekre. Törekedj arra, hogy elkerüld a felesleges megbeszéléseket, illetve fókuszálj arra, mi az adott értekezlet vagy megbeszélés fő célkitűzése, és tartsd ott a beszélgetés fonalát. Kerüld el az “off-topic” jellegű témákat.
Légy rugalmas a kommunikációs stílusodat illetően!
Vannak olyan helyzetek, amelyek a formális, szigorúan üzleti kommunikációt kívánják meg, míg máshol helye van a kötetlenebb, informális hangvételnek is. Ha tudod, hogy a főnököd nem szereti a terjengős prezentációidat, és KPI-ok érdeklik leginkább, akkor ne pazarold az időd a töltelék-információk megosztására. Ha azonban olyan ügyféllel vagy személlyel beszélsz, aki számára fontosabb egy részletesebb leírás vagy magyarázat, akkor add meg számára a szükséges információkat.
Ha a fenti tippeket alkalmazod és beépíted a mindennapi munkavégzésedbe, megsokszorozhatod az eredményességedet, időt takaríthatsz meg, és építheted, erősítheted a munkahelyi, üzleti kapcsolataidat is.
Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.