5 módszer, hogyan építsd a munkahelyi kapcsolatokat - és ezzel együtt a saját önbecsülésed is
A munka világában a sikert nem csupán a szakmai és technikai készségeid vagy a végzettség és a diplomáid száma határozzák meg. Nagyon sokat számítanak az úgynevezett “puha”, angolul “soft skillek, például a kommunikáció, a csapatmunka és az érzelmi intelligencia, amelyek meghatározó szerepet játszanak a karriered alakulásában. Az önbecsülésed is sokat tehet hozzá ahhoz, hogyan tudod képviselni magad a munkahelyeden, és mennyire tudod kibontakoztatni mind a szakmai, mind pedig a soft készségeidet.
Ezeket láttad már?
Vajon mi a kapcsolat az önbecsülés és az előrelépésed, illetve a munkahelyi kapcsolataid között? A munkahelyi kapcsolataid a kollégáiddal, a vezetőkkel, a csapatoddal, a mentoraiddal meghatározó szerepet játszanak az önbecsülésed megerősítésében vagy éppen annak kialakulásában vagy akadályozásában, és a sikered sarokkövét képezhetik.
Vajon mik a jelei a magas önbecsülésnek a munkahelyen?
- Magas az érzelmi intelligenciád, képes vagy türelmesen, nyitottan, a legjobb megoldásokat keresve kommunikálni a nehéz, kihívást jelentő helyzetekben is.
- Jól kezeled az elutasítást vagy a kritikát, a lehetőséget látod ezekben, ha konstruktív, vagy pedig egyszerűen nem veszed személyes sértésnek, ha destruktív.
- Jellemző rád a reziliencia, vagy az érzelmi-lelki ellenállóképesség: ez azt jelenti, hogy pozitív a jövőképed, és észreveszed a jót a kihívást jelentő helyzetekben is, és a megoldást keresed.
- Empatikus vagy, bele tudsz érezni abba, hogy egy munkatársad mit él át, miben van benne, mennyire leterhelt vagy éppen milyen sikereket él meg. Képes vagy ráhangolódni mások érzelmi állapotára.
- Asszertív vagy, és képes vagy meghúzni az egészséges határokat ott, ahol szükség van rá.
- Kiváló kapcsolatépítő vagy: keresed a lehetőségeket arra, hogy erős szakmai kapcsolatokat építs ki. Könnyedén megtalálod a közös hangot másokkal.
- Támogatod a csapattársaidat vagy a kollégáidat abban, hogy ők is a legjobbat hozzák ki magukból. Elismered őket az erőfeszítéseikért.
Az önbecsülésed olyan, mint a motiváció. Nem egy állandó szinten berögzült, fixált állapot, hanem folyamatosan változhat: nőhet vagy csökkenhet a mértéke, attól függően, hogy mennyi energiát fordítasz annak ápolására, fejlesztésére, és attól függően is, milyen életterületedről van szó.
Mennyire érzed erősnek az önbecsülésedet a munkahelyeden egy 1-től 10-ig tartó skálán, ahol a 10-es azt jelenti, hogy magas az önbecsülésed, az 1-es pedig ennek teljes ellentéte? Hogyan erősítsd az önbecsülésedet a munkában is?
Légy megközelíthető és nyitott!
Az emberek kedvelik azokat, akik kedvesek, nyitottak, figyelmesek az irányukban. Nyiss te is a munkatársaid felé. Érdeklődj arról, hogy vannak, hogy telt a napjuk, mi okoz számukra kihívást, miben szeretnének fejlődni. Szánj időt a közös kávézások során arra is, hogy valóban megismerd azokat, akikkel együtt dolgozol. Ismerd el az erőfeszítéseiket vagy az elért eredményeiket is.
Ne félj meghúzni azokat a határokat!
Talán te is azok közé tartozol, akik folyamatosan túlóráznak és bevállalják az extra feladatokat, vagy túlzottan lelkiismeretesek és inkább tovább bent maradnak. Ha tudod, hogy hajlamos vagy a túlórázásra, akkor vágd el ezt a szokást, találd meg azt a munka-magánélet egyensúlyt, ahol van időd töltődni is. Vannak hobbijaid a munkád mellett? Mivel töltöd a szabadidődet? Ha vállalkozó vagy, különösen fontos, hogy megalkosd azt a napi és heti rutint, ami egyszerre inspirál, energizál és produktívvá tesz. Szabd meg a határokat saját magad és a környezeted számára is. Ha tele vagy energiával, életerővel és tettrekészséggel, az növeli az önbecslésedet is, és ezt a munkatársaid is észre fogják venni.
Ismerd meg mik a trigger pontjaid!
A trigger pontok azok a nyomógombjaid, melyek, ha aktivizálódnak, akkor beindítanak egy negatív gondolati és érzelmi mechanizmust. Ennek az lehet a következménye, hogy dühkitöréseid lehetnek vagy belekergeted magad egy negatív, lefelé húzó gondolati spirálba. Azon kapod magad, hogy az egyik percben még minden rendben van, a másikban pedig úgy érzed, hogy perceken belül darabjaira hullik az életed és semmi sem úgy működik, ahogy szeretnéd.
Sokat segíthet az önismereti utadon és az önbecsülésed építésében is az, ha azonosítod azokat a helyzeteket, személyeket vagy gondolatokat, amelyek beindítják ezeket a folyamatokat. Ha felismered, hogy ez egy önmagát gerjesztő, automatikus mechanizmus, sokat tehetsz azért, hogy ne engedj teret ennek. Ez segíteni fog abban, hogy könnyebben túllendülj ezen, és kiegyensúlyozott maradj. A trigger pontok azonosítása a munkahelyi kapcsolataidat is előre lendítheti, hiszen nem automatikus mintákat követve fogsz reagálni egyes munkahelyi helyzetekben, hanem megadod a választás lehetőségét saját magad számára.
Közös nevezőn vagytok a másik féllel?
Sok konfliktus vagy félreértés egyszerűen abból keletkezik, hogy nem ugyanazt érted egy adott kifejezésen, és félremegy a kommunikáció vagy a jó kapcsolat. Tudatosítsd, hogy egy munkahelyen mindenki más környezetből, más városból vagy akár más országból érkezik, így más tapasztalatai vannak. Vedd figyelembe ezt, és inkább kérdezz vissza többször, hogy biztosan ne alakuljon ki konfliktus vagy nézeteltérés ilyen félreértéseken. Ha úgy érzed, hogy nem egy nyelvet beszéltek, akkor igyekezd tisztázni és beazonosítani a gyökérokokat.
Fejleszd az empátiádat!
Talán kívülről úgy tűnik, hogy egyszerű feladatai és felelősségi körei vannak, de ha neked kellene ugyanúgy menedzselned a napodat, lehet, hogy másképpen látnál egy munkahelyi helyzetet. Az empátia sokat segíthet abban, hogy hatékonyabban, asszertívabban kommunikálj, és eredményesen menedzseld az esetlegesen kialakuló munkahelyi vitákat vagy érdekellentéteket is. Mielőtt belemész egy vitába vagy veszekedésbe, gondold át a helyzetet a másik fél oldaláról is. Ha rendszeresen gyakorlod ezt a szemléletváltást, jelentős mértékben tudod fejleszteni ez empatikus képességeidet is.
A fenti tippek nagymértékben segíthetnek abban, hogy jó munkahelyi kapcsolatokat építs ki, és megerősítsd az önbecsülésedet is. Válassz ki a fenti módszerek közül egyet, és kezdd el beépíteni a mindennapokban!
Szerzőnk, Kertész Lilla szervezetpszichológusként és business coach-ként dolgozik, hogy startupokat, kis-és középvállalkozásokat, valamint azok vezetőit támogassa a fejlődésben, az üzleti és egyéni hatékonyság növelésében. Fő területe az én-vezetés, vagyis annak kérdése, hogyan tudjuk irányítani saját életünket, illetve hogyan válhatunk csapatok, egész szervezetek, valamint önmagunk eredményes és tudatos vezetőivé.