Nem érzed elég kreatívnak a munkahelyedet? 7 módszer a szakértőtől, amivel változtathatsz ezen

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Gyorsan változó világunkban az innováció már nem luxus, hanem a siker elengedhetetlen feltétele. A kreatívan gondolkodó és hatékonyan együttműködő csapatok versenyelőnyben vannak, de egy ilyen csapat felépítéséhez többre van szükség, mint kreatív emberek alkalmazására. Olyan kultúrára, ami bátorítja a kockázatvállalást, tiszteletben tartja a különböző nézőpontokat és ösztönzi a kíváncsiságot.

Csapatszinten is fejleszthető a kreativitás? A válasz igen, szakértő segít, hogyan épülhettek együtt
Csapatszinten is fejleszthető a kreativitás? A válasz igen, szakértő segít, hogyan épülhettek együtt
Fotó: Alona Horkova/Getty Images

A vezetők és a csapattagok számára egyaránt fontos, hogy megértsék, mi az, ami a csapatokat innovatívvá és kreatívvá teheti. Ebben a cikkben kutatásokkal alátámasztott stratégiákat gyűjtöttem össze, ha te is szeretnéd kiaknázni a kreativitást a csapatodban.

Teremtsd meg a pszichológiai biztonságot!

Amy Edmondson, a Harvard Business School egyik professzora, kiterjedt kutatásokat végzett a pszichológiai biztonság jelentőségéről – arról a meggyőződésről, hogy az emberek képesek interperszonális kockázatokat vállalni anélkül, hogy a negatív következményektől tartanának. Ez a biztonság az innováció egyik előfeltétele. Ha a csapattársak úgy érzik, hogy megoszthatják a gondolataikat anélkül, hogy elítélnék vagy kinevetnék őket, nagyobb valószínűséggel javasolnak majd szokatlan vagy formabontó ötleteket, valamint nagyobb eséllyel ismerik be a hibáikat is. A normától eltérő ötletek megosztása és a hibák beismerése pedig kulcsfontosságú a kreativitás szempontjából.

Mit tehet a csapat? Támogathatjátok a pszichológiai biztonságot azáltal, hogy aktívan bátorítjátok a csapattársaitokat a különböző nézőpontok megosztására. Vessetek fel bátran kérdéseket, ha pedig vezető vagy, ismerd el a munkatársaidat. Ezek az apró változtatások segíthetnek egy befogadóbb környezet kialakításában. Kerüld el az ötletek azonnali elutasítását is, még akkor is, ha azok kockázatosnak vagy kivitelezhetetlennek tűnnek; egy „rossz” ötletből is válhat egy nagyszerű ötlet, ha nyíltan megvitatják annak lehetőségeit és korlátait.

Gondolkozz divergensen!

A divergens gondolkodás az a kognitív folyamat, amelynek során egy problémára többféle, egyedi megoldást dolgozunk ki. Ez különbözik a konvergens gondolkodástól, amely az ötletek leszűkítésére összpontosít. A kutatások azt mutatják, hogy azok a személyek és csapatok, akik divergens gondolkodási gyakorlatokat alkalmaznak, például ötletbörzét tartanak, nagyobb eséllyel találnak rá innovatív megoldásokra.

Van egy zseniális ötleted? Íme 5 stratégia a szakembertől, amivel meg is valósíthatod

Van egy zseniális ötleted? Íme 5 stratégia a szakembertől, amivel meg is valósíthatod

Mit tehet a csapat? Tervezzetek rendszeresen olyan brainstorming-üléseket, amelyek célja nem feltétlenül egy probléma azonnali megoldása, hanem a lehetséges megoldások széles körének feltárása. Ezeken az értekezleteken értékeljétek a mennyiséget a minőséggel szemben. Használjatok olyan módszereket, mint az „Igen, és...” megközelítés, amely az improvizációs színházból származik. Ahelyett, hogy kritizálnád mások ötleteit, amikor azok felmerülnek, inkább építs azokra és bővítsd a lehetőségek körét, mintsem túl gyorsan kizárnád a felmerülő megoldási lehetőségeket.

Támogassátok az önállóságot!

A Harvard Business Review-ban megjelent tanulmány szerint az emberek motiváltabbak és kreatívabbak, ha munkájuk felett kontrollt éreznek. Az autonómia érzése lehetővé teszi, hogy egyedi módon közelítsék meg a problémákat, ami elősegíti az innovációt és az elkötelezettséget is. Ezzel szemben a mikromenedzsment elfojtja a kreativitást és korlátozza az emberek képességét az innovatív megoldások kidolgozására.

Mit tehet a csapat? Ha vezető vagy, bátorítsd a csapattagokat, hogy vállaljanak felelősséget a projektjeikért azáltal, hogy lehetővé teszed számukra a kulcsfontosságú döntések meghozatalát. Biztosíts nagyobb kontrollt azáltal, hogy egyértelműen meghatározzátok a célokat, de a „hogyan” kérdését már a munkatársaidra bízod. Ha a csapattagoknak nagyobb kontrollt adunk a munkájuk felett, az növelheti a felelősség-érzetüket és kreatívabb megoldások megtalálására motiválhatja őket.

Jutalmazzátok a kreativitást!

Az elismerés erőteljes motiváló tényező a kreativitás és az innováció előmozdításában. A motivációval kapcsolatos tanulmányok szerint nagyobb valószínűséggel ismételjük meg azokat a viselkedéseket, amelyeket pozitívan megerősítenek. A kreatív hozzájárulások elismerésével és jutalmazásával megerősítheted azt a viselkedést, amelyből többet szeretnél látni.

Mit tehet a csapat? Vezessetek be jutalmazási rendszert a kreatív ötletekért, még akkor is, ha azok nem vezetnek azonnali eredményekhez. Ez lehet olyan egyszerű, mint az innovatív erőfeszítések kiemelése a csapatmegbeszéléseken, vagy olyan ösztönzők felajánlása, mint például az ajándékkártyák vagy egyéb bónuszok. Egy másik lehetőség a „Leginnovatívabb ötlet” díj alapítása, hogy elismerjétek azokat, akik folyamatosan friss ötletekkel járulnak hozzá a sikerhez.

Vezessétek be a tervezői gondolkodást!

A tervezői gondolkodás vagyis a design thinking egy olyan probléma-megoldó folyamat, amely az empátiát és a felhasználói igényeket helyezi a középpontba. Ha a végfelhasználó szemszögéből közelítitek meg a kihívásokat, a tervezési gondolkodás serkentheti a kreativitást, míg az ötleteket a gyakorlatiasság talaján tartja. Tanulmányok kimutatták, hogy a tervezési gondolkodás segíthet a csapatoknak innovatívabb megoldásokat létrehozni azáltal, hogy ösztönzi a folyamatos tesztelést és finomítást.

Ha a következő 8 tulajdonságból legalább 6 igaz rád, kiemelkedően kreatív vagy

Ha a következő 8 tulajdonságból legalább 6 igaz rád, kiemelkedően kreatív vagy

Mit tehet a csapat? Ismertesd meg csapatoddal a tervezői gondolkodás öt szakaszát:

  1. empatikus gondolkodás
  2. meghatározás
  3. ötletelés
  4. prototípus készítése
  5. tesztelés

Bátorítsátok azokat az ötleteket, amelyek a felhasználó igényeinek megértésére összpontosítanak, ahelyett, hogy azonnal a megoldásokra ugranátok. A csapat korán és gyakran készítsen prototípusokat és a visszajelzéseket felhasználva javítsatok az ötleteken menet közben.

Nálatok van innovációs idő?

A Google híres arról, hogy olyan irányelveket dolgozott ki, amelyek lehetővé teszik a munkavállalók számára, hogy a munkahét egy részét személyes projekten dolgozva töltsék. Ez a Google-nél a 20%-kos időnek nevezett stratégia, ami arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy olyan extra projekteket fedezzenek fel, amelyek összhangban lehetnek a vállalati célokkal, de nem tartoznak a mindennapi feladataik közé. Tanulmányok azt mutatják, hogy ha a munkatársaknak van idejük új ötletek felfedezésére, nagyobb valószínűséggel fognak innovatív megoldásokat is kidolgozni.

6 módszer a szakértőtől, amivel úgy tűzhetsz ki célokat, hogy azokat biztosan el is érd

6 módszer a szakértőtől, amivel úgy tűzhetsz ki célokat, hogy azokat biztosan el is érd

Mit tehet a csapat? Biztosítsatok hetente vagy havonta néhány órát arra, hogy egy általatok választott projekten dolgozhassatok, ideális esetben olyanon, amelyről úgy gondoljátok, hogy a szervezet hasznára válhat. Ezeknek a mellékprojekteknek nem kell közvetlenül kapcsolódniuk a meghatározott célokhoz, de legyenek olyanok, amelyek váratlan értéket teremthetnek. Fontoljátok meg az innovációs bemutatók szervezését is, ahol megoszthatjátok a mellékprojektjeiteket a többiekkel.

Játékosítsatok!

A játékosítás – játékszerű elemek alkalmazása nem játék jellegű környezetekben – növelheti az elkötelezettséget és a motivációt is olyan feladatok elvégzésével kapcsolatban, amelyek egyébként monotonnak vagy rutinszerűnek tűnhetnek. Kutatások kimutatták, hogy az olyan gamifikációs elemek, mint a verseny vagy a pontok és a jutalmak gyűjtése, magasabb szintű elkötelezettséget eredményezhetnek és a kihívást jelentő feladatokat élvezetesebbé tehetik.

Mit tehet a csapat? Vezessetek be játékelemeket az ötletelésbe! Például rendezhettek egy barátságos versenyt, hogy ki tud a legtöbb ötlettel előállni egy meghatározott idő alatt, vagy pontokat gyűjthettek a hónap során a legtöbb kreatív javaslatért. A problémamegoldó értekezletek játékossá tételével a folyamat érdekesebbé és élvezetesebbé tehető és segíthet a szunnyadó kreativitás kibontakoztatásában.

3 dolog motivál minket igazán az életben: ez a személyiségteszt leleplezi, téged mi hajt úgy igazán

3 dolog motivál minket igazán az életben: ez a személyiségteszt leleplezi, téged mi hajt úgy igazán

Az innovatív csapatkultúra kialakítása nem megy egyik napról a másikra, de ezek a tudományosan alátámasztott stratégiák útitervet kínálnak a vezetők és a csapattagok számára, akik értelmes változásokat szeretnének elérni. Ne feledd: az innováció nem csak egy hirtelen jött szikrából eredhet, hanem tudatosan kialakított szokás is lehet, amelyet minden nap ápolni lehet és érdemes.



Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Annoni Zita: „Azt mondani, hogy egy nő negyven felett már ne csináljon semmit, hatalmas hülyeség”

Annoni Zita: „Azt mondani, hogy egy nő negyven felett már ne csináljon semmit, hatalmas hülyeség”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Nagyon durva: a stressz ennyire megzavarja a menstruációs ciklusodat (x)

Nagyon durva: a stressz ennyire megzavarja a menstruációs ciklusodat (x)

Viseled, mégsem érzed - ugye te is ezt a melltartót keresed? (x)

Viseled, mégsem érzed - ugye te is ezt a melltartót keresed? (x)

Tudtad? Ezért hullik ősszel intenzívebben a hajad (x)

Tudtad? Ezért hullik ősszel intenzívebben a hajad (x)

Fogamzásgátlót PMS-re? - Íme, egy pro és kontra lista (x)

Fogamzásgátlót PMS-re? - Íme, egy pro és kontra lista (x)