A világnak a valódi nőkre van szüksége
A novemberi számunkban egy szuper cikket olvashatsz a Dove kampányáról, melyet közösen kezdeményeztek a Getty Images kép-adatbázis és egy női fotósokat egyesítő kreatív szervezettel, a Girlgaze-el. A #Mutasdmeg (#ShowUs) kampány célja, hogy egy különleges stockfotó-gyűjteménnyel leromboljuk a médiában és a reklámokban szereplő szűk, és sokszor hamis szépségideálokat és úgy mutassuk meg magunkat, ahogy vagyunk. A kampánnyal kapcsolatban a projekt hazai úttörőjével Szombat Éva fotóssal beszélgettünk.
Ezeket láttad már?
A stockfotógyűjtemény, ahol mindenféle digitális trükkök és a valóság elferdítése nélkül ábrázolják a sokszínű szépséget, több mint ötezer fotót tartalmaz a világ harminckilenc országából. Minden képet a női fotósok globális közössége, a Girlgaze fotósai készítettek. Minden letöltött kép ezeket a női fotósokat támogatja, és segít abban, hogy fotókollekció tovább bővüljön, a média és hirdetőfelületek pedig még jobban figyeljenek a nők autentikus ábrázolására. A magyar fotósok táborát erősítve itthon Szombat Éva csatlakozott a kampányhoz. A Dove által választott három alanyával készített fotósorozaton keresztül mutatja meg, hogy milyen is a valódi természetes szépség. Ők Markó Barbara vállalkozó, Szegedi Kata divattervező és Széles Adrienn vitiligo nagykövet.
Hogy kerültél a projektbe?
A Dove csapat a Girlgaze globális közösségén keresztül először Virágvölgyi Istvánt a Capa Központ kurátorát kereste meg, hogy ajánljon nekik olyan női fotóst hazai viszonylatban, aki alkalmas lenne a projektre. István több női fotóst ajánlott, végül úgy alakult, hogy én lettem a projekt egyetlen résztvevője. Hosszú folyamat előzte meg a megvalósítást és rengeteg szabályt figyelembe kellett venni. Kezdetben nem árulták el, hogy mi is ez a projekt pontosan, majd hosszas köröket kellett futni, mire elárulták, hogy pontosan miről lenne szó.
Szombat Éva portréja Széles Adriennről:
Mik voltak a legfontosabb kritériumok, aminek meg kellett felelni?
Egyrészt minden alanyomat úgy kellett felvennem a kapcsolatot, hogy nem árulhattam el, pontosan milyen projektben vesznek részt és fejenként legalább 150 képet kellett kiválasztaniuk, amivel maximálisan meg voltak elégedve. A stockfotó műfaj nem egy egyszerű terület, rengeteg szabályt be kellett tartani. Háromféle képet kértek mindenről: az első, amikor a fotón szereplő valamit nagyon elmélyülten csinál, a második, amikor büszkén belenéz a kamerába, a harmadik esetben pedig kicsit többet mutat magából és a fotón látszik, hogy elégedett magával, jól érzi magát a bőrében.
Nagyon kellett figyelni arra is, hogy milyen környezetben fotózom a szereplőket, a szerzői jogok miatt még fényképek sem lehettek a falon, ráadásul ahhoz, hogy 150 jó képet ki tudjanak választani, legalább a tízszeresét kellett lefotózni.
Miért fontos, hogy a kamerák mögött is egyre több nő álljon?
Egy női fotós sokszor olyan dolgokat tud kihozni nőkből, amire azt gondolom egy férfi nem minden esetben lenne képes. Sokkal felszabadultabban érezheti magát a kamera előtt, ami a végeredményen is meglátszik.
Szombat Éva fotói Markó Barbaráról:
Mit gondolsz a kampányról?
Azt gondolom, hogy ez egy szuper kezdeményezés, a világnak szüksége van a digitális manipulációmentes képekre és olyan modellekre, akik ugyanolyan hétköznapi nők, mint bármelyikünk. Szerencsére az utóbbi években már elindult a változás, de még mindig van hová fejlődni.
Ha a nagy cégek is követik ezt a szemléletet, előbb-utóbb elérhetjük, hogy a médiában és a reklámokban használt képek, nem keltenek mindenféle frusztrációt, önbizalomhiányt a nőkben és elindulhatunk egy olyan úton, ahol különböző digitális manipulációk alkalmazása nélkül is jól érezzük magunkat a bőrünkben.
Szegedi Kata Szombat Éva felvételein:
A @glamourhungary Instagram-oldalán egy nyereményjátékra is invitálunk, egy Instax kamerát nyerhetsz! Részletek: