„Az idősebb influenszerekenek van is milyen tapasztalatot megosztaniuk”
Bizonyára többen találkoztunk már azzal kijelentéssel, hogy az “öregek” a Facebookon vannak, a többi közösségi média csatorna pedig a fiataloké. Előszeretettel veszik kész ténynek ezt az állítást szinte minden körben, pedig nem is tévedhetnének ennél nagyobbat.
Ezeket láttad már?
De vajon tényleg csak egy nagyon fiatal ember lehet influenszer? Csak a fiatalok életmódja, mondanivalója érdekes a mai világban, csak nekik van közönségük, vagy a közösségi média mindenkié?
Nem lesz tabu az öregedés?
Az évek során bizony a régebb óta fiatal generáció is belerázódott a közösségi média használatába és nagyon komoly szeletet hasítanak ki felhasználószámban még az olyan, igazán fiatalosnak vélt csatornán is, mint a TikTok. Bizony, mára már az USA-ban - ahol a legnépszerűbb a TikTok platform - a felhasználók 11%-a ötven év feletti.
Hasonló a helyzet Magyarországon is, ahol a TikTok hirdetéskezelője szerint fél év alatt 2024 elejére csaknem duplájára nőtt az idősebb regisztráltak száma. Jelenleg a teljes felhasználók csaknem 10%-a vallja be magáról, hogy túl van az 55. életévén - ami bár nem idős, de ilyen életkori határt találunk a TikTok rendszerében.
Ez bizony nemzetközi szinten milliós nagyságrendű tömeget jelent, akik közül sokan nemcsak csendes szemlélők, de aktív tartalomkészítők is a közösségi csatornákon. Logikusnak tűnhet hát, hogy ebben a korosztályban is kezdenek formálódni véleményvezérek; egyre több senior korú influenszert, granfluenszert ismerhetünk meg.
Egy pillanatra talán furcsállhatnánk ezt a helyzetet, hiszen évekig az influenszereket olyan fiatal tartalomkészítőkkel azonosítottuk, akik közösségi média jelenlétük során sok követőt gyűjtöttek, és ezáltal sok embert tudtak megszólítani akár egy márka nevében, megbízásából is.
De vajon elvárhatjuk-e egy idősebb felhasználótól, hogy ugyanolyan élvezettel nézze, hallgassa a Z generáció tartalmait? Azokat a tartalmakat, amiket az idősebb korosztály olykor csak fejét ingatva néz, nem értve, hogy mit lehet ezen kedvelni? Könnyen belátható, hogy ahogy a való életben, úgy a közösségi médiában is létezik az a bizonyos generációs szakadék. Az idősebbek inkább a kortársaiktól fogadják el a videókat - legyen szó akár a tartalomgyártó saját mondanivalójáról, akár egy szponzorált tartalomról.
A tapasztalat hosszú távon előny
De az idősebb generáció “ajándéka” az élettapasztalat, az évek során gyűjtött bölcsesség, mely feljogosíthatja őket arra, hogy akár olyan témákban is véleményt alkossanak a közönségük felé, amelyekről a fiatalok még vajmi keveset tanulhattak meg eddigi rövid életük során. Az ő közösségi média jelenlétük messze túlmutat a szórakoztatáson: inspirálhatják kortársukat aktivitásukkal, megmutatva, hogy az öregedés nem csak a megromlott egészségi állapotról és az elmagányosodásról szólhat. Olyan példaképek lehetnek ők, akiknek az életét nem csak követni, de inspirációként is lehet használni.
Érthető hát, hogy az elmúlt időszakban számos olyan idősebb influenszert ismerhettünk meg, mint például Lillian Droniak, aki 93 évesen több, mint 2,5 millió követőjét szórakoztatja humoros, életigenlő posztjaival. Vagy Barbara Costello, aki 3,2 millió rajongójának mutatja meg a legfinomabb nagymama-recepteket videóban.
De Magyarországon is követhetjük már egy ideje a középkorú Varga Andrást, aki könyvtárosként TikTokon 328 ezres követőtábornak készít szórakoztató és egyben edukatív videókat. Kati mama pedig több, mint 53 ezer lelkes rajongót gyűjtött már a csatornájára, ahol a hagyományos magyar konyha remekeit osztja meg.
Talán már ezekből a példákból is látszik, hogy rég elmúlt az az idő, amikor az idősebb generáció próbálkozásait picit talán lesajnálva nézték a fiatalabbak a közösségi csatornákon. Mára ez a korosztály is egyre érettebben és rutinosabban használja a felületeket, ráadásul olykor olyan üzeneteket közvetítenek nekünk, melyek igazi értéket képviselnek. Érdemes tehát figyelni rájuk és támogatni a munkásságukat, hiszen ők is megérdemlik azt a figyelmet, mint a fiatalabb generáció!
A cikk szerzője Forgács Mariann közösségi média szakértő. Az ország egyik első social media fókuszú digitális ügynökség, a Be Social társalapítója és társügyvezetője.