„Mintha belépnél egy boltba, és 400 ember drukkolna neked a vásárlás közben” - A TikTok az új teleshop, és még imádjuk is

2025. január 3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Az utóbbi időben valószínűleg neked is feltűnt a TikTok görgetése közben, hogy a For You oldalad már nem csak a megszokott táncokból, sminkvideókból és vírusos trendekből áll. Egyre gyakrabban találkozhatsz olyan élő közvetítésekkel, ahol közvetlenül próbálnak rád sózni valamit.

A TikTokon már vásárolhatsz is, ami egészen új dimenzióba emeli a fogyasztást
A TikTokon már vásárolhatsz is, ami egészen új dimenzióba emeli a fogyasztást
Fotó: Shutterstock, Getty Images, Montázs: Herceg Éva

„Caroline! 11 tétel! Fantasztikus lesz összeállítani ezt a rendelést!” – ez például az első mondat, amit ma hallok, amikor megnyitom az alkalmazást. Egy nő áll a kamera előtt, egy szekrény polcai között sorakozó sminktermékek előtt. Éppen egy sminkmárka, a Made By Mitchell képviseletében streamel élőben, miközben több mint 200-an nézik. A közvetítés során folyamatosan interakcióba lép a nézőkkel, akik a kommentekben rendelnek tőle. „Két meglepetés dobozt is rendeltél? Akkor egy extra szájfényt is küldök neked – de ne mondd el senkinek!” – mondja barátságosan, közvetlen hangnemben.

Ez az eladási forma nosztalgikus érzéseket kelt, hiszen emlékeztethet bennünket a ’90-es évek teleshopping adásaira. Akkoriban talán te is láttad, ahogy egy idősebb rokon tárcsázza a számot, hogy rendeljen egy új vízforralót vagy edénykészletet. A módszer új életre kelt, és globális e-kereskedelmi trenddé vált. Kínában például az élő vásárlás már hatalmas iparággá nőtte ki magát: 2023-ban körülbelül 500 milliárd dollár értékű árut adtak el élő közvetítések során, állítja a New York Times. A jelenség most már világszerte terjed, különösen a TikTok Shopon keresztül, amely 2022 novemberi indulása óta egyre népszerűbb.

Hogyan lett a TikTok Shopból milliókat érő üzleti lehetőség?

Az élő vásárlás nem csupán egy trendi kísérlet – néhány vállalkozás már milliós bevételeket ér el ezzel a módszerrel. A TikTok adatai szerint például a Made By Mitchell sminkmárka egyetlen 12 órás élő közvetítés alatt 1 millió dollárt keresett, miközben közel 600 ezren nézték a streamet, és átlagosan másodpercenként egy terméket adtak el. Ez a márka 2020-ban indult, és szinte teljes egészében a TikTokon építette fel sikerét. Azóta azonban már a hagyományos kiskereskedelemben is megjelent.

De nem a Made By Mitchell az egyetlen cég, amely profitál ebből a formátumból. A TikTok Shop globális terjeszkedése során számos vállalkozás csatlakozott a platformhoz, hogy kihasználja az élő vásárlás előnyeit. Egy 2024-es kutatás szerint a közösségi média felhasználók 44%-a már vásárolt közvetlenül a TikTokon keresztül, és ez az arány várhatóan tovább növekszik. A vásárlók különösen az interaktív élményeket és a személyes kapcsolatokat kedvelik, amelyeket a hagyományos e-kereskedelmi platformok nem tudnak biztosítani.

Lehetséges nem gyűlölni a testüket egy olyan digitális korban, ahol csak a tökéletessel találkozunk?

Lehetséges nem gyűlölni a testüket egy olyan digitális korban, ahol csak a tökéletessel találkozunk?

Miért annyira népszerű az élő vásárlás?

Az élő vásárlás sikere részben abban rejlik, hogy újszerű élményt nyújt, miközben nosztalgikus hatást is kelt. Josh Reais, a Luxe Collective nevű luxus divatcég élő értékesítési műsorvezetője szerint az emberek egyszerűen élvezik, hogy részt vehetnek valamiben, ami éppen akkor és ott történik. „Van egy csoportunk, akik minden nap nézik az élő videóinkat. Valamiért azt érzik, hogy most azonnal részesévé kell válniuk annak, amit csinálunk” – mondja Reais. „Ez olyan, mintha belépnél egy boltba, és 400 ember drukkolna neked a vásárlás közben.”

A TikTok Shopon zajló élő vásárlások másik vonzereje a régi, jól ismert alkudozás lehetősége. Josh mindennapos élő közvetítései során a nézők gyakran próbálnak alkudni a termékek árából, például 25 fontot lefaragni egy vintage Louis Vuitton táska áráról.

De milyen hatással van mindez a fenntarthatóságra?

Bár a TikTok közönsége részben a fenntarthatóságot és a megfontolt vásárlást hirdeti, az élő vásárlás mégis más megvilágításba helyezi a fogyasztást. A Luxe Collective például használt luxustermékeket kínál, így azok számára is vonzó lehet, akik fenntarthatóbb vásárlási alternatívákat keresnek. Ugyanakkor a „most vedd meg” mentalitás kissé ellentmond a Z generáció általános pénzügyi tudatosságának. Egy 2024-es Mintel kutatás szerint a fiatalok 51%-a prioritásként kezeli pénzügyeit, és sokan visszafogják a nem létfontosságú kiadásaikat a növekvő árak miatt.

Az élő vásárlás legnagyobb előnye a közösségi élmény, amelyet a hagyományos online vásárlás nem tud megadni. Az élő közvetítések alatt a nézők nemcsak az eladóval, hanem egymással is kommunikálnak, és gyakran tanácsokat adnak egymásnak a vásárlással kapcsolatban. Daniel Fisher, a Whatnot nevű, Európában és Észak-Amerikában népszerű live shopping platform ügyvezetője szerint sok felhasználó nem is vásárlónak, hanem gyűjtőnek tekinti magát. A platform lehetőséget biztosít arra, hogy különböző szenvedélyekkel rendelkező emberek – például vintage ruhák, gyűjtőkártyák vagy sneakerek rajongói – közös térben találkozzanak.

Az élő vásárlás nemcsak a termékek iránti érdeklődést kelti fel, hanem közösséget is épít. Egy TikTok Shop által szervezett eseményen például olyan nők találkoztak, akik először személyesen, de már régóta ismerősök voltak az élő vásárlások komment szekciójából. Az ilyen események lehetőséget teremtenek arra, hogy a vásárlók megosszák egymással tapasztalataikat és véleményeiket.

A TikTok live vásárlás nem csupán vásárlási élményt nyújt, hanem szórakoztató tartalomként is funkcionál. Fisher szerint a Whatnot felhasználói napi átlagban 80 percet töltenek a közvetítések nézésével, ami közelíti a Netflix nézőinek átlagos 192 perces napi képernyőidejét. Ez azt jelzi, hogy ezen vásárlási forma egyre inkább alternatívája lesz a hagyományos szórakozási formáknak, mint a televíziózás vagy más közösségi média tartalmak.

„A halálomat kívánják, pedig én csak kedves voltam” - Mégis hogyan lehet megküzdeni a gyűlölködő kommentekkel?

„A halálomat kívánják, pedig én csak kedves voltam” - Mégis hogyan lehet megküzdeni a gyűlölködő kommentekkel?

Az élő vásárlás sikerének egyik titka, hogy az eladók nemcsak értékesítők, hanem egyben előadóművészek is. A közvetítések nem csupán a vásárlást szolgálják, hanem valódi eseményként vonják be a nézőket. Ez az új formátum nosztalgikus és futurisztikus egyszerre, hiszen ötvözi a régi televíziós teleshopping hangulatát a modern technológia nyújtotta interaktív lehetőségekkel. Ez a vásárlási forma várhatóan tovább növekszik, így ne lepődj meg, ha hamarosan te is azon kapod magad, hogy egy élő közvetítés kommentjeiben próbálsz alkudni egy kenyérpirító áráról – csak a móka kedvéért.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Harry herceg hatalmas hibát követett el, Károly királynak kellett bocsánatot kérnie a fia nevében

Harry herceg hatalmas hibát követett el, Károly királynak kellett bocsánatot kérnie a fia nevében

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így öltözz rétegesen, de csinosan: mutatunk 3 szuper alapdarabot a hidegebb napokra (x)

Így öltözz rétegesen, de csinosan: mutatunk 3 szuper alapdarabot a hidegebb napokra (x)

Stílusos sportöltözetek, amikkel a hidegben is motiválhatod magad a mozgásra (x)

Stílusos sportöltözetek, amikkel a hidegben is motiválhatod magad a mozgásra (x)

Itt az ideje, hogy megtudd: a fogamzásgátló ilyen galibákat is okozhat (x)

Itt az ideje, hogy megtudd: a fogamzásgátló ilyen galibákat is okozhat (x)

Így csinálják a profik: készítsd el a tökéletes mindennapi lookot (x)

Így csinálják a profik: készítsd el a tökéletes mindennapi lookot (x)