Tengerparti nagyitól a maffiózófeleségig: Mi a baj a TikTok mikrotrendekkel?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Észrevetted már, hogy manapság nincsenek olyan trendek, mint mondjuk a kétezres évek elején? Az átfogó, nagy narratívák helyét átvették a niche esztétikai irányzatok, amiket a Tiktok algoritmusa termel ki és szolgál fel nekünk. Cottagecore, Barbiecore, coastal grandma, clean girl, mob wife aesthetic…

A Tiktok mikrotrendek elborítanak minket, és ez nem jó sem a Földnek, sem a saját esztétikánknak
A Tiktok mikrotrendek elborítanak minket, és ez nem jó sem a Földnek, sem a saját esztétikánknak
Fotó: Zoi Lunyova / Getty Images

Ha nem tudod mit jelent valamelyik, ne aggódj, mert mire ezt olvasod, valószínűleg már klisék is lesznek. De hogyan hatnak a Tiktok mikrotrendek a fogyasztási szokásainkra és a személyes stílusunkra? Hol keressük az inspirációt a Neked oldal helyett? Füzes Eszter designer és stylist adott tanácsot.

Mik is azok a mikrotrendek? A kifejezés alatt az egy szempillantás alatt megjelenő majd letűnő divattrendeket értjük. Ezek sokszor egy-egy befolyásos Tiktok influenszer hatására érnek el tömegeket. Látva a pozitív reakciót, más tartalomkészítők is felülnek a trendhullámra, a stílus kap egy jól hangzó nevet és virálissá válik, hogy aztán néhány héttel később a következő szenzáció vegye át a helyét.

A mikrotrendek ráadásul annyira specifikussá váltak, hogy aligha értelmezhetőek az alkalmazáson - és egy-egy véleménycikken - kívül. Senki nem öltözik valójában “eklektikus nagypapának”, maximum addig, amíg forog a kamera.

A probléma a mikrotrendekkel sokrétű. Nézzük például a túlfogyasztás kérdését: a felfoghatatlan sebességgel felívelő és elhulló esztétikai irányzatok arra ösztönzik a divatcégeket, hogy még gyorsabban forgalomba kerülő, akár gyengébb minőségű kollekciókat fejlesszenek. Hiába van néhány etikus divatról beszélő tartalomkészítő, az influencerek többsége hatalmas “zsákmány”, azaz haul videókkal hozza meg a kedvet a shoppingoláshoz - hiszen ez a munkájuk.

CleanTok: Mégis miért szeretjük ennyire a takarítós videókat, ha mi magunk utálunk takarítani?

CleanTok: Mégis miért szeretjük ennyire a takarítós videókat, ha mi magunk utálunk takarítani?

A saját stílus kialakulásához idő kell, nem egy gyors benyomás

A mikrotrendek pedig már régen nem csak az outfitekről szólnak, hanem egy életstílust csomagolnak pár másodperces videóba. A “clean girl” nem csak szoros copfot és minimál sminket visel, hanem meditál és jógázik. A cottagecore trenddel magad mögött hagyhatod a nagyvállalati karriert és a nyomasztó panellakást - amíg a tökéletes fodros köténykében gyúrod a kovászos kenyeret.

A Tiktok tartalomkészítők azért keresik az egyre specifikusabb stílusirányzatokat, hogy azok megteremtésével nézettséget generáljanak. A mikrotrendek eredendően performatív jellege felveti a kérdést: vajon ezeknek a trendeknek a követése támogatja az önkifejezést vagy épp, hogy eltörli azt? Hiszen amíg mikrotrendeket utánzunk le Sheinről rendelt darabokkal, addig nem építünk használható, az életmódunkhoz illő, a mindennapokban működő gardróbot, nem kultiválunk személyes stílust. Valójában csak jelmezekbe öltözünk.

Füzes Eszter stylist és divattervező, a STUDIO E tulajdonosa szerint az egyéni stílus kialakítása olyan folyamat, amit nem lehet kulcsrakész esztétikák leutánzásával megspórolni. A legfontosabb nyitott szemmel járni és kíváncsinak maradni. A személyes stílus kialakítása egy állandó folyamat, és függ az összes hatástól, ami életünk folyamán ér bennünket. Folyamatosan változik, de az mindig jó, ha valakinek van karaktere.

A szakember nem veti el teljesen a közösségi médiát, mint inspirációforrást. A lényeg itt is, mint mindenhol: a mértékletesség:

Bátran lehet inspirálódni a közösségi médiából. Nem a felület a lényeg, inkább az a fontos, kiket figyelünk ezeken keresztül. Üres, kattintásvadász insta-celebek helyett az értékteremtő, minőségi személyiségeket éri meg követni. De ennél is sokkal fontosabbak a személyes találkozások és tapasztalások. Tőlünk különböző emberek és az ő történeteik nagyon inspirálóak tudnak lenni.

Sok érdekes és hasznos információ jöhet a szűkebb vagy tágabb környezetünkből. Ki mit látott, olvasott, hallott, milyen behatások érték, hova utazott… és a többi. Az ilyen beszélgetések sok gondolatot el tudnak indítani. Utána már csak saját magunkon múlik, hogy minek, mennyire és hogyan nézünk utána. Én például nagyon szeretem a szépművészeti albumokat, mert azok asszociatív módon hatnak ránk és szépséget visznek a hétköznapokba.” - mondja a szakember.

Elegük van a játszmázásból, és nem kérnek a tanácsokból - a Z generáció szép csendben megreformálta a Tindert

Elegük van a játszmázásból, és nem kérnek a tanácsokból - a Z generáció szép csendben megreformálta a Tindert

Vissza a nagyokhoz

Füzes Eszter szerint érdemes visszatekinteni a divatházakhoz is inspirációért. A designereknek olyan nézőpontjuk, hangjuk van, ami - ugyan nem kizárt, de - kevésbé jellemző a közösségi média influenszerek tartalmaira.

Fontosnak tartom, hogy mindenki megtalálja azt a márkát, ami neki szól, ami hozzá beszél. Erre a fast fashion brandek nem alkalmasak. Azokat a márkákat érdemes figyelni, akiknek megvan a saját karakterük, hangjuk és jelen vannak a divatheteken. Ha nem is tudjuk megvásárolni a termékeiket - bár vannak outlet és vintage oldalak, ahol az eredeti ár töredékéért hozzá lehet jutni tervezői darabokhoz -, legalább belőlük inspirálódva idővel meg tudjuk alkotni saját öltözékünket.”

A Tiktok trendek túltengésében a divattal kapcsolatos kontentet egyszerre érezhetjük inspirálónak, izgalmasnak, ugyanakkor fárasztónak is. A gardróbodnak, a pénztárcádnak és a Földnek is jót teszel, ha egy új, kihagyhatatlan mikrotrend megjelenésekor átgondolod, valóban “jelmezbe” akarsz-e bújni, majd első körben a saját ruhásszekrényedből vásárolsz.

„Sosem akartam CEO lenni” - A Z generáció nem lusta, nem kényelmes, de igenis vágyik a rugalmasságra és az értelmes munkára

„Sosem akartam CEO lenni” - A Z generáció nem lusta, nem kényelmes, de igenis vágyik a rugalmasságra és az értelmes munkára

Mérd fel, mi az, amire tényleg szükséged van, amit kombinálni tudsz a meglévő ruháiddal és az életmódoddal (nem biztos például, hogy a kislányos coquette aesthetic összeegyeztethető az irodai dresszkóddal), és mi az, amit csak a FOMO miatt akarsz megrendelni. Ha megvan a bevásárló lista, akkor a kínai fast fashion óriások helyett nézz utána, be tudod-e szerezni a darabokat másodkézből, használtruha üzletből, esetleg magyar vagy európai márkáktól.

A Tiktok mikrotrendek nem ördögtől valóak, a gond csak azzal van, ha gondolkodás nélkül másoljuk le őket. Fogyassz bátran outfit videókat, inspirálódj a Tiktokon - ez nagyszerű forrás lehet, hiszen sok divatszakmában dolgozó ember is megosztja a tudását videókon keresztül. De ha úgy érzed, elveszel a sok aesthetic és mindenféle-core között, ideje lehet kicsit szünetet tartani a görgetésben.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Napi horoszkóp: A Kos különleges ismeretségre tehet szert, a Halak munkahelyi problémába ütközhet - november 21.

Napi horoszkóp: A Kos különleges ismeretségre tehet szert, a Halak munkahelyi problémába ütközhet - november 21.

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)