Tengerparti nagyitól a maffiózófeleségig: Mi a baj a TikTok mikrotrendekkel?
Észrevetted már, hogy manapság nincsenek olyan trendek, mint mondjuk a kétezres évek elején? Az átfogó, nagy narratívák helyét átvették a niche esztétikai irányzatok, amiket a Tiktok algoritmusa termel ki és szolgál fel nekünk. Cottagecore, Barbiecore, coastal grandma, clean girl, mob wife aesthetic…
Ezeket láttad már?
Ha nem tudod mit jelent valamelyik, ne aggódj, mert mire ezt olvasod, valószínűleg már klisék is lesznek. De hogyan hatnak a Tiktok mikrotrendek a fogyasztási szokásainkra és a személyes stílusunkra? Hol keressük az inspirációt a Neked oldal helyett? Füzes Eszter designer és stylist adott tanácsot.
Mik is azok a mikrotrendek? A kifejezés alatt az egy szempillantás alatt megjelenő majd letűnő divattrendeket értjük. Ezek sokszor egy-egy befolyásos Tiktok influenszer hatására érnek el tömegeket. Látva a pozitív reakciót, más tartalomkészítők is felülnek a trendhullámra, a stílus kap egy jól hangzó nevet és virálissá válik, hogy aztán néhány héttel később a következő szenzáció vegye át a helyét.
A mikrotrendek ráadásul annyira specifikussá váltak, hogy aligha értelmezhetőek az alkalmazáson - és egy-egy véleménycikken - kívül. Senki nem öltözik valójában “eklektikus nagypapának”, maximum addig, amíg forog a kamera.
A probléma a mikrotrendekkel sokrétű. Nézzük például a túlfogyasztás kérdését: a felfoghatatlan sebességgel felívelő és elhulló esztétikai irányzatok arra ösztönzik a divatcégeket, hogy még gyorsabban forgalomba kerülő, akár gyengébb minőségű kollekciókat fejlesszenek. Hiába van néhány etikus divatról beszélő tartalomkészítő, az influencerek többsége hatalmas “zsákmány”, azaz haul videókkal hozza meg a kedvet a shoppingoláshoz - hiszen ez a munkájuk.
A saját stílus kialakulásához idő kell, nem egy gyors benyomás
A mikrotrendek pedig már régen nem csak az outfitekről szólnak, hanem egy életstílust csomagolnak pár másodperces videóba. A “clean girl” nem csak szoros copfot és minimál sminket visel, hanem meditál és jógázik. A cottagecore trenddel magad mögött hagyhatod a nagyvállalati karriert és a nyomasztó panellakást - amíg a tökéletes fodros köténykében gyúrod a kovászos kenyeret.
A Tiktok tartalomkészítők azért keresik az egyre specifikusabb stílusirányzatokat, hogy azok megteremtésével nézettséget generáljanak. A mikrotrendek eredendően performatív jellege felveti a kérdést: vajon ezeknek a trendeknek a követése támogatja az önkifejezést vagy épp, hogy eltörli azt? Hiszen amíg mikrotrendeket utánzunk le Sheinről rendelt darabokkal, addig nem építünk használható, az életmódunkhoz illő, a mindennapokban működő gardróbot, nem kultiválunk személyes stílust. Valójában csak jelmezekbe öltözünk.
Füzes Eszter stylist és divattervező, a STUDIO E tulajdonosa szerint az egyéni stílus kialakítása olyan folyamat, amit nem lehet kulcsrakész esztétikák leutánzásával megspórolni. A legfontosabb nyitott szemmel járni és kíváncsinak maradni. A személyes stílus kialakítása egy állandó folyamat, és függ az összes hatástól, ami életünk folyamán ér bennünket. Folyamatosan változik, de az mindig jó, ha valakinek van karaktere.
A szakember nem veti el teljesen a közösségi médiát, mint inspirációforrást. A lényeg itt is, mint mindenhol: a mértékletesség:
„Bátran lehet inspirálódni a közösségi médiából. Nem a felület a lényeg, inkább az a fontos, kiket figyelünk ezeken keresztül. Üres, kattintásvadász insta-celebek helyett az értékteremtő, minőségi személyiségeket éri meg követni. De ennél is sokkal fontosabbak a személyes találkozások és tapasztalások. Tőlünk különböző emberek és az ő történeteik nagyon inspirálóak tudnak lenni.
Sok érdekes és hasznos információ jöhet a szűkebb vagy tágabb környezetünkből. Ki mit látott, olvasott, hallott, milyen behatások érték, hova utazott… és a többi. Az ilyen beszélgetések sok gondolatot el tudnak indítani. Utána már csak saját magunkon múlik, hogy minek, mennyire és hogyan nézünk utána. Én például nagyon szeretem a szépművészeti albumokat, mert azok asszociatív módon hatnak ránk és szépséget visznek a hétköznapokba.” - mondja a szakember.
Vissza a nagyokhoz
Füzes Eszter szerint érdemes visszatekinteni a divatházakhoz is inspirációért. A designereknek olyan nézőpontjuk, hangjuk van, ami - ugyan nem kizárt, de - kevésbé jellemző a közösségi média influenszerek tartalmaira.
„Fontosnak tartom, hogy mindenki megtalálja azt a márkát, ami neki szól, ami hozzá beszél. Erre a fast fashion brandek nem alkalmasak. Azokat a márkákat érdemes figyelni, akiknek megvan a saját karakterük, hangjuk és jelen vannak a divatheteken. Ha nem is tudjuk megvásárolni a termékeiket - bár vannak outlet és vintage oldalak, ahol az eredeti ár töredékéért hozzá lehet jutni tervezői darabokhoz -, legalább belőlük inspirálódva idővel meg tudjuk alkotni saját öltözékünket.”
A Tiktok trendek túltengésében a divattal kapcsolatos kontentet egyszerre érezhetjük inspirálónak, izgalmasnak, ugyanakkor fárasztónak is. A gardróbodnak, a pénztárcádnak és a Földnek is jót teszel, ha egy új, kihagyhatatlan mikrotrend megjelenésekor átgondolod, valóban “jelmezbe” akarsz-e bújni, majd első körben a saját ruhásszekrényedből vásárolsz.
Mérd fel, mi az, amire tényleg szükséged van, amit kombinálni tudsz a meglévő ruháiddal és az életmódoddal (nem biztos például, hogy a kislányos coquette aesthetic összeegyeztethető az irodai dresszkóddal), és mi az, amit csak a FOMO miatt akarsz megrendelni. Ha megvan a bevásárló lista, akkor a kínai fast fashion óriások helyett nézz utána, be tudod-e szerezni a darabokat másodkézből, használtruha üzletből, esetleg magyar vagy európai márkáktól.
A Tiktok mikrotrendek nem ördögtől valóak, a gond csak azzal van, ha gondolkodás nélkül másoljuk le őket. Fogyassz bátran outfit videókat, inspirálódj a Tiktokon - ez nagyszerű forrás lehet, hiszen sok divatszakmában dolgozó ember is megosztja a tudását videókon keresztül. De ha úgy érzed, elveszel a sok aesthetic és mindenféle-core között, ideje lehet kicsit szünetet tartani a görgetésben.