Testképzavar és a reklámok kapcsolata a közösségi oldalakon: interjú Belevski Pannival
A social média ma már mindenki életében nagy szerepet játszik és ennek különböző pozitív és negatív hatásai vannak ránk. Egy nagyon is aktuális téma, ami jelenleg is folyamatosan változik, így mindig újabb és újabb kihágásokat vet fel. Erről beszélgettem Belevski Pannival, aki influenszer, tartalomgyártóként nem csak a mindennapi életében, de munkájában is használja a különböző oldalakat és alkalmazásokat, illetve pszichológiai tanulmányai alatt is tanult erről és ennek hatásairól.
Ezeket láttad már?
Mikor és miért kezdtél pszichológiát tanulni. Volt valaki, aki inspirált, hogy ezt tanuld?
2017-ben kezdtem pszichológiát tanulni és azóta elvégeztem az alapképzést. Mindig is érdekelt az emberek működése és gondolkodása, egyesével és nagyobb társas csoportokban is. Ettől függetlenül nem volt tudatos, hogy pszichológiát tanuljak, hanem egyik barátnőmmel mentem el nyílt napra és először csak második helyen majd utolsó pillanatban megváltoztattam és végül első helyen jelöltem meg. Az első órákon mikor ültem voltak olyanok, akik nagyon képben voltak pszichológusokkal és én meg ültem ott, hogy nulla előképzettségem van ehhez. Igazából közben jöttem rá, hogy ez mennyire jó lesz.
Mit gondolsz magáról a közösségi médiáról?
Úgy gondolom, hogy ez egy jó dolog, de nem egy olyan eszköz, amit mondjuk össze lehet hasonlítani például a biciklivel, ahogy a Social Dilemma-ban mondták, mert folyamatosan jönnek az ingerek és én is nagyon küzdök, hogy ne használjam feleslegesen. Illetve azzal is egyetértek, hogy annyira gyorsan halad a technológia, hogy evolúciósan még nem tart ott az agyunk, hogy utol tudjuk érni. Ezért is válnak nagyon sokan függővé és ezért is ennyire kényszeres. Nézzük folyamatosan, mert túlpörög az agyunk tőle. Néha el is gondolkodok, hogy mit csinálnék a szabadidőmmel, ha nem lenne például Instagram vagy TikTok. Úgy érzem, hogy az emberek szervezete is hozzászokott már ehhez és igényli ezeket az ingereket. De közben annyi pozitív újdonságot is hoztak be például az üzletek marketing szempontjából, vagy hogy bizonyos üzenetek sokkal könnyebben és gyorsabban eljutnak hozzánk, vagy a közösségek, amik viszont pozitívumok.
Szerinted, hogyan alakul ki a testképzavar a közösségi média hatására és mit lehet tenni ellene?
Rengeteg tökéletes alakot lehet látni, de nyilván azoknak is van egy kis testképzavara, akik ennyire máshogy mutatják magukat, mint ahogy kinéznek, mert úgy érzik, hogy ahogy kinéznek az nem elég jó és azt nem mutatják meg. Ez pedig elindít egy láncreakciót, mert posztolják az ilyen képeket és akkor már azok, akik őket követik - nincsenek megelégedve magukkal - is csak az olyan pózban beállított és megszerkesztett képeket posztolják majd. Viszont pozitív, hogy már egyre több olyan embert lehet látni, akik Instagramon vagy TikTokon trendet csinálnak abból, hogy eltérnek ettől a "tökéletes" formától és ezt felvállalják. Ez szerintem egy jó megoldás lehet. Elindít egy láncreakciót és egyre többen fogadják el magukat. Én el tudom képzelni, hogy ez létrejöjjön. Illetve nagyon fontos, hogy a körülötte lévők és ő maga is észrevegye, hogy ez probléma. Ezért is fontos, hogy odafigyeljünk a körülöttünk lévőkre, és ha kell szóljunk nekik, hogy nem jó, amit csinálnak. Ezután pedig, ha kell akkor kérjen segítséget, vagy csak a barátokkal és családdal beszélje meg a problémáit.
Mi a véleményed a reklámokról például a személyre szabott reklámok? Ezek hogyan tudják befolyásolni a gondolkodásunk?
Nekem a személyre szabott reklámok sokkal jobban tetszenek, mint a normál reklámok. Ha követek valakit azért, mert szeretem a személyiségét vagy az életvitelét és valamit hirdet, akkor azt érzem, hogy az a termék nekem is jó lehet. Olyan szempontból is jó, hogy nem mindenféle terméket látok, csak azt, ami engem érdekelhet, bár néha így is feldob pelenka reklámokat, de legfőképp azokat, amire mondjuk előzőleg rákerestem és ahhoz hasonló dolgokat. Volt, hogy online akartam piercinget venni, de nem tudtam hol, ezért csak keresgéltem kicsit a neten, mert úgyis tudtam, hogy utána be fog dobni hasonlókat és ezek alapján találtam jó oldalakat. Nyilván van ebben valami gyanús, hogy hogyan tudja ennyire pontosan, az adatainkkal mi történik és abban is, hogy több dolgot fogunk venni, mintha nem lennének ennyire személyre szabottak ezek a hirdetések. Úgyhogy extrán oda kell figyelni, hogy mire költjük a pénzünket.
Végezetül szerinted hogyan lehet jól kezelni a közösség médiát? Milyen praktikák vannak erre?
Be lehet állítani akár időkorlátot és ha ezt komolyan veszi valaki az nagyon jó. Aminek a hibájába én is sokszor beleesek, hogy valami konkrét dolog miatt felmegyek mondjuk az Instagramra és ahogy ott vagyok és meglátom, hogy kik raktak ki új storykat vagy képet, akkor elkezdem görgetni és teljesen elfelejtem, hogy valami miatt felléptem ide. Ezen a tudatosságon lehetne még javítani. Vagy ha filmet/sorozatot nézek, akkor ne nézzem mellette a telefonom. Összességében, ha nem konkrétum miatt megyek fel, akkor inkább ne is tegyem csak azért, hogy megnézzem, hogy történt-e valami. Napi egyszer-kétszer megnézni és csak olyan embereket és oldalakat követni, akiknek érdekes és pozitív tartalmaik vannak. De lehet akár tartani detox napokat és heteket is. Illetve nagyon fontos, hogy az ember találjon olyan érdeklődési köröket, amik offline vannak, például én most próbálok visszaszokni az olvasásra. Vagy ha már nézzük ezeket az oldalakat, akkor találjunk oktató jellegű csatornákat is. Ha az ember unatkozik, akkor úgyis fellép az ilyen oldalakra, ezért tényleg nagyon fontos, hogy találjunk valamit, ami offline és szívesen csináljuk.
Szöveg: Vinkovits Adrienn