Színpszichológia: vigyázz, mit üzensz a világnak a színekkel, amiket viselsz

2021. szeptember 12.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Nem vitás, hogy a színek már születésünktől kezdve szerepet játszanak legtöbbünk életében; kiskorunkban ragaszkodunk a sárga ruhába öltöztetett babához, a piros ruhás már nem jó, a falunk színe rózsaszín legyen, ne szürke és még sorolhatnánk a régi szép emlékeket.

Színpszichológia: vigyázz, mit üzensz a világnak a színekkel, amiket viselsz
Fotó: GettyImages, Motázs: Glamour

Természetesen nem csak kisgyermekként válogatjuk meg a minket körülvevő színeket, felnőttként is hatalmas szerepet töltenek be. Az esztétikai szempontokon kívül, a színek érzelmeket fejeznek ki, és tudatosan vagy tudat alatt üzeneteket közölnek velünk. A színpszichológia ezzel a jelenséggel foglalkozó tudományág.

Ha néztél már filmet/sorozatot, márpedig gyanítjuk, hogy ennek elég nagy az esélye, biztos te is észrevetted már, hogy a színek elég beszédesek a képernyőn.

Na de mit is mondanak?

Vegyük például az Eufória sorozatot;

A főszereplőnek titulálható Rue legtöbbet hordott színe a gesztenyebarna, amit a piros és a barna keverékéből kapunk.

Ez a szín a tiszta piros ’introvertált’ verziója. Nem annyira harsány és figyelemfelkeltő, de a szeretet jegyei még így is megtalálhatók benne (lásd: a jelenet, amiben az All for Us-t, énekli… Felejthetetlen, nem igaz?)

A másik összetevő, a barna, általában a reális gondolkodás és a gyakorlatias viselkedés színe, emellett nyugtató és védelmező is, pont, mint a viselője, Rue.

A legjobb példának az édesapjától megmaradt gesztenyebarna (rajta) oversize pulóvert lehetne felhozni; hihetetlen erős metaforaként jelenik meg a képernyőn, Zendaya tökéletesen átadja, hogy karakterének a komfort és védelem-érzés forrása ez a ruhadarab.

Hogy ne csak ruhákról essen szó; a filmkészítés folyamán a színek hatalmas szerepet játszanak a rendezők által kívánt légkör megteremtésében, anélkül, hogy a szereplők egy szót is mondanának.

Egy sokak számára ismert (és imádott) példát hozva, a két első Twilight film, az Alkonyat és az Újhold színei között szembetűnő változást vélhetünk felfedezni.

Míg az első filmben a kék tónus jellemzi az egész atmoszférát, a második film már melegebb színeket visz a képernyőre.

Hogy miért?

Az Alkonyat története Folks és a vámpírok bemutatására koncentrál, így a hideg, sápasztó színek tökéletesek az elérni kívánt érzések átadására. Fontos megjegyezni azt is, hogy míg az első filmet Catherine Hardwicke rendezte, a másodikat már Chris Weitz, így ez is oka a szembetűnő változásnak.

Az Újholdban, a sztori Bella és Jacob barátságát és a vérfarkasok legendáját ismerteti meg a nézőkkel, amihez jobban dukálnak a nemrég említett melegebb színek.

Szerző: Gömöri Virág

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

glamour plusz ikon Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)