Tényleg beperelhetsz valakit azért, mert hasonló színű pulóvert visel, mint te? Úgy tűnik, igen

2025. április 15.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Egy szokatlan, de annál érdekesebb per tartja izgalomban a közösségi média világát: az amerikai életmód-influenszer, Sydney Nicole Gifford jogi útra terelte egy másik influenszerrel, Alyssa Sheillel való konfliktusát, miután az szerinte lemásolta az ő közösségi média megjelenését – a letisztult, minimalista, úgynevezett clean girl stílust. A történet nemcsak drámai, hanem komoly kérdéseket is felvet a digitális tartalmak szerzői jogairól – és arról, lehet-e egy hangulat, egy stílus, egy „vibe” valakié.

A stílusod jogi értelemben is a tiéd?
A stílusod jogi értelemben is a tiéd?
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

A clean girl megjelenés a természetesség illúziójára épít. Letisztult kontúrok, enyhe bőrfény, tökéletesen hátrasimított konty vagy lófarok, vastag szemöldök, krémszínű körmök és mindenhol bézs. Ez a megjelenés lett az Instagram és TikTok egyik legnagyobb virálissá vált szépségtrendje az elmúlt években. Hailey Bieber, Bella Hadid vagy épp Zendaya is gyakran jelenik meg ilyen stílusban, ezzel ők is erősítik azt a képet, hogy ez a fajta természetes szépség az új luxus. A bökkenő? Ez a kinézet csak látszólag egyszerű – valójában tökéletes világítás, drága bőrápolás és jó genetika is kell hozzá.

Barátságból bírósági ügy: hogyan lett ebből per?

A per nem sminken vagy ruhákon, hanem a személyes márkán múlik – és a megélhetésen. Sydney Gifford és Alyssa Sheil korábban ismerősök voltak, akik közösen fotóztak, tartalmat készítettek és hasonló termékeket ajánlottak Amazon Storefrontjaikon keresztül. Gifford szerint azonban Sheil később szinte a tükörképe lett: ugyanazok a pózok, színek, termékek, és még a beállítások is kísértetiesen hasonlítottak.

Gifford több Instagram- és TikTok-posztját is levédette szerzői joggal, majd pert indított szerzői jogsértésre hivatkozva. Az ő álláspontja szerint ez már nem egyszerű inspiráció volt, hanem tudatos másolás, ami a követőinek is feltűnt. Többen összekeverték a két nő tartalmát, ami szerinte közvetlen anyagi kárt is okozott – csökkent az eladásai száma.

Hol húzódik a határ az inspiráció és másolás között?

„Ez nem véletlen. Itt valami történik” – mondta Gifford, és a bíróságra vitte az ügyet. A közösségi média algoritmusai homogén tartalmat jutalmaznak: ha valami jól működik, azt sokan másolják. De vajon mikor válik a trend követése szerzői jogsértéssé? Dr. Jeanne Fromer, a New York-i Egyetem szellemi tulajdonjogi professzora szerint: „a divat, a zene és a képzőművészet is mindig részben kölcsönzésen alapult – a kérdés az, hol kezdődik a tudatos másolat.”

A per tehát nemcsak arról szól, ki viselte előbb a bézs pulóvert, hanem hogy mennyire védhető jogilag az egyéni stílus, a márkaépítés és az azonosítható vizuális világ. Rose Leda Ehler, szerzői jogi ügyvéd szerint: „A szerzői jog nem véd meg egy ötletet vagy stílust – csak egy konkrét kifejezésmódot. Egy hangulat nem birtokolható, de a konkrét kép igen.”

Lopás vagy túlérzékenység?

Alyssa Sheil természetesen tagadja a vádakat, és saját márkáját védi. Azt állítja, hogy ő is a saját jogán vált sikeres influenszerré, és a hasonlóságok inkább a közös trendekből fakadnak, nem tudatos másolásból. Az ő ügyvédjei szerint Gifford egyfajta „dobáljunk mindent a falra, hátha valami megtapad” stratégiát követett, és a legtöbb vád szerzői jogilag nem tartható. A bíróság egyelőre részben helyt adott Sheil felmentési kérelmének – a per azonban még nem zárult le teljesen.

Sokan kritizálják egyébként a clean girl megjelenést, mert egyfajta idealizált nőiességet erőltet, amely nehezen elérhető a többség számára. A világos bőr, tökéletes arcbőr, drága bőrápolás és semleges színű ruhák mind társadalmi státuszhoz, pénzhez és időhöz kötöttek. Ez a stílus gyakran kizárja a marginalizált csoportokat, nem számol a valós élet sokszínűségével – és hamis elvárásokat állít fel a női megjelenéssel kapcsolatban. A minimalizmus trendje a felszínen természetes, valójában azonban komoly befektetést igényel.

Tanulság: lehet-e stílust levédetni? És kell-e?

Ez az ügy megmutatta, hogy a digitális térben mennyire képlékeny az eredetiség fogalma. A közösségi média kultúrája az inspiráción és utánzás alapul, de amikor a megélhetés forog kockán, minden apróság számít. A tartalomkészítők, influenszerek, de még a laikus felhasználók számára is fontos tanulság: ha egy stílus márkáddá válik, érdemes dokumentálni, levédeni, és akár jogi útra is lépni, ha sérül. Ugyanakkor az is világos, hogy egy „vibe” önmagában nem lesz a tiéd csak azért, mert előbb csináltad.

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
0 seconds of 29 minutes, 17 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
29:17
29:17
 

Ez is érdekelhet

2025 hajszín trendjei: ezek az árnyalatok tarolnak idén

2025 hajszín trendjei: ezek az árnyalatok tarolnak idén

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Ezek a hatóanyagok segítenek, hogy a legszebb állapotában ragyogjon hajkoronád (x)

Ezek a hatóanyagok segítenek, hogy a legszebb állapotában ragyogjon hajkoronád (x)

Segít a fogamzásgátló a menstruációs tüneteken, vagy nem? (x)

Segít a fogamzásgátló a menstruációs tüneteken, vagy nem? (x)

A hormonok irányítják a hangulatodat? Mutatjuk, mi segíthet (x)

A hormonok irányítják a hangulatodat? Mutatjuk, mi segíthet (x)

Húsvéti nagybevásárlás költséghatékonyan? - Íme: 5 tuti tipp (x)

Húsvéti nagybevásárlás költséghatékonyan? - Íme: 5 tuti tipp (x)