Szelektáljunk okosan: mit hova kell dobni?
Az utóbbi években, főként a nagyobb településeken, sok helyen elérhetővé vált a házhoz menő szelektív gyűjtés. A módszer nagy előnye, hogy kényelmes, nem kell messzire menni ahhoz, hogy az ember szelektíven gyűjtse hulladékát. Az újrafeldolgozás során az adott terméket, csomagolást anyagában hasznosítják, eredeti funkciójuk módosul, vagy egészen megváltozik (pl. pillepalackból rekesz, virágláda, papír hulladékból hullámkarton, üvegpalackból újra üvegpalack készül).
Ezeket láttad már?
Amikor elkezdünk szelektíven hulladékot gyűjteni, akkor számtalan kérdéssel szembesülhetünk. Ahhoz, hogy valóban környezettudatosan tudjunk elhelyezni mindent a megfelelő helyre, pár alapvető szemponttal érdemes tisztában lenni.
Mire figyeljünk, ha helyesen szeretnénk szelektálni?
· Minden hulladékszolgáltató máshogy gyűjti a szemetet, ezért érdemes először tájékozódni a honlapjukon vagy vetni egy pillantást a kukáikra. A fővárosban például az FKF Zrt. a szolgáltató.
· Taposd laposra! Minél kisebb helyet foglalnak a kartondobozok vagy a műanyag palackok a kukában, annál környezetbarátabb lesz a begyűjtés: inkább több hasznosítható nyersanyagot szállítsanak el, mint levegőt.
· Tisztán gyűjtsd és válogasd szét! Fontos, hogy a hulladék ne legyen zsíros, szennyezett, mert az akadályozza az újrafeldolgozást. A tisztításnak az is célja, hogy ne büdösödjön a hulladék illetve csökkentsük a fertőzés kockázatát. Bőven elég, ha a mosogatóvízben öblítünk ki például egy tejfölös poharat, hogy vizet se fogyasszunk fölöslegesen. A kombinált csomagolásokat, mint például a fémgőzölt chipses zacskót vagy az üres gyógyszeres levelet sajnos nem tudják újrafeldolgozni. Ezeket ne tegyük a szelektív gyűjtőbe.
· Magyarországon a szelektív hulladékot legtöbbször kézzel válogatják át, ha helyesen szelektálunk lakosként, azzal a válogatási munkát tesszük gördülékenyebbé. Igyekezzünk tehát körültekintőnek lenni, így járuljunk hozzá az anyagok körforgásához és a fenntarthatósághoz. Bizonytalan helyzetben csak akkor dobjuk szelektívbe a szemetünket, ha már minden lehetőséget kimerítettünk az adott hulladék meghatározására.
A talán legnehezebb feladatot jelentő műanyagoknál nézzük meg, hogy miből készültek. Mivel a műanyagoknak sok fajtája van, többféleképpen zajlik a feldolgozásuk is. Sajnos azonban nem mindegyik faját tudják megfelelő módon újrahasznosítani, ezért aki környezettudatosan vásárol, annak segítségére vannak a műanyagok típusok szerinti jelzése. Előfordulhat, hogy ránézésre két egyformának tűnő joghurtos pohár közül az egyik újrahasznosítható, míg a másik nem. Szánjunk rá pár percet és memorizáljuk, hogy melyik számokat figyeljük legközelebbi vásárlásunkkor.
Leggyakrabban műanyagokkal italos palackok, élelmiszercsomagolások és kozmetikumok, tisztítószeres flakonok formájában találkozhatunk.
A műanyag csomagolások mindegyikén szerepelnie kell egy számnak 1-től 7-ig egy háromszög közepén:
A műanyagokon kívül is találkozhatunk még “problémás” anyagokkal, amiről elsőre nehéz lehet eldönteni, hogy melyik kukában is van a helye. Nézzünk néhány példát:
· italos kartonok (tetrapack): kombinált csomagolás, leggyakrabban tejet, gyümölcsleveket forgalmaznak ilyen csomagolásban. Háromféle anyagból készül: műanyagot, fémet és papírt egyaránt tartalmaz. Újahasznosítása bonyolult és költséges. Sok energiát használ el a darálás és áztatás, ezért jobb, ha elkerüljük. A legtöbb helyen gyűjthető szelektíven, Budapesten a papírral együtt.
· fém italos és konzerv dobozok: csakis tisztán, zsírmentesen helyezhetjük a fém szelektívbe.
· mosószeres, tusfürdős flakonok: ha 1;2;4;5 jelzésű műanyagból készült, és már teljesen tiszta, üres, akkor elhelyezhetjük a műanyag kukában.
· CD, magnó- és videókazetta: sajnos hiába műanyag alapanyagból készültek, ezek nem helyezhetők a szelektív gyűjtőbe.
· hőpapír (blokkok, buszjegyek, faxpapír): sajnos ezek sem újahasznosíthatók, a kommunális hulladék között kell gyűjteni
Ha a szelektálásban már jók vagyunk, lépjünk szintet: törekedjünk az újrahasználatra és a megelőzésre. Ebben is segítenek a Humusz Szövetség szemléletformáló anyagai, videói.