Internetezgetünk? Tudod, hogy mennyi ennek a karbonlábnyoma?
Mérni és csökkenteni kezdi digitális médiaportfóliójának karbonkibocsátását a Ringier Hungary. Kiadónk a blikk.hu monitorozásával kezdi, partnere a Carbon.Crane.
Ezeket láttad már?
Az online adatforgalom jelentős ökológia terhelést generál: 2020-as kimutatások szerint a digitális technológiák és az internet használata mintegy négy százalékban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Fenntarthatóság iránti törekvéseinek következő lépéseként a Ringier Hungary kiadó, mely a GLAMOUR kiadója is, mérni és csökkenteni kezdi digitális médiaportfóliójának karbonkibocsátását, elsőként a hazai kiadóvállalatok közül.
A legnagyobb látogatószámú médium mutatja az utat
A folyamat a legnagyobb napi látogatószámú hazai híroldal, a Blikk.hu karbonhatékonyságának mérésével indul idén nyáron, együttműködésben a Carbon.Crane csapatával. Médiavállalati tevékenységének környezetterhelését 2021 óta méri és csökkenti tudatosan a Ringier Hungary, a Blikk, a Glamour, a Kiskegyed, a Sportal.hu, a GEO magazin, az EgészségKalauz.hu, és számos további digitális és nyomtatott kiadvány kiadója.
2021-ben elkészített hivatalos karbonlábnyom-felmérését követően elsősorban a kiadó üzemeltetése, energiahatékonysága, a kiadványokhoz felhasznált csomagolóanyagok és a remittenda-gazdálkodás terén vezettek be változtatásokat a fenntarthatóbb működés érdekében. Felismerve azt, hogy a nyomtatott kiadványok előállítása és terjesztése mellett a digitális médiatevékenység is jelentős ökológiai terhelést generál, a kiadó most online médiaportfóliójának karbonhatékonyságát is mérni kezdi.
„Médiavállalatként nemcsak abban van felelősségünk, hogy az olvasóinkat tájékoztassuk a fenntarthatóbb életmód lehetőségeiről, de abban is, hogy a saját működési és gyártási folyamataink tekintetében is ökotudatosabbak legyünk. Különösen igaz ez akkor, ha egy médiacég kiemelkedő látogatottságú és adatforgalmú online médiaporfólióval rendelkezik, hiszen azt már tudjuk, hogy a digitális környezetterhelésre legalább akkora figyelmet kell fordítanunk, mint a nyomtatott sajtótevékenységhez kötődő folyamatokra, például a papírgazdálkodásunkra” – mondta Kovács Tibor, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatója.
Ha online olvasol, akkor is van karbonlábnyomod
A kiadó első lépésben a legnagyobb napi látogatószámú híroldal, a blikk.hu karbonhatékonyságát kezdi mérni 2023 nyarán. Ezt követheti a későbbiekben a kiskegyed.hu, a sportal.hu, a glamour.hu és az egészségkalauz.hu mérése is. A Ringier partnere ebben a Carbon.Crane csapata és az általuk fejlesztett Website Karbon Monitor, amely az adatfelhasználás vizsgálatával teszi mérhetővé az adott website karbonkibocsátását, valamint megoldásokat is kínál annak csökkentésére, úgy, hogy a látogatók végül egy gyorsabb és jobb felhasználói élményt adó, ráadásul környezetbarát weboldalon böngészhessenek.
„A website-ok minden egyes oldalletöltése szerverek közötti adatforgalmat, az pedig nagy mértékű energiafelhasználást, így szén-dioxid-kibocsátást generál. Ugyanez igaz az e-mailezésre és az online marketingkampányokra, és összességében minden digitális technológia használatára. Egy olyan nagy forgalmú és összetett struktúrájú website monitorozása, mint amilyen a blikk.hu, időigényes és nagy feladat, de fontos, hogy a Ringier úttörő kíván lenni ezen a téren, hiszen a weboldalak karbonkibocsátásának csökkentésére rendelkezésre állnak olyan megoldások, amelyekkel úgy érhető el a kisebb digitális ökolábnyom, hogy sem a website által nyújtott felhasználói élmény, sem az oldal látogatottsága nem sérül.
A nagyméretű vizuális elemek számának csökkentésével, méretük optimalizálásával, rendszerfontok használatával és programozói beállítások módosításával sokat tehetünk annak érdekében, hogy az oldalbetöltések kevesebb energiafelhasználással járjanak, így a weboldal környezetkímélőbbé váljon. Ez pedig egyre több látogatónak lehet vonzó alternatíva a netezésben” – mondta el a most induló együttműködés kapcsán Huszics György, a Carbon.Crane ügyvezető igazgatója.
Fontos információk a Ringier Hungary-ről
A Ringier Hungary Magyarország egyik legnagyobb médiavállalata, amely 1993 óta van jelen a magyar médiapiacon. Portfóliójába olyan erős márkák tartoznak, mint a 20 éve piacvezető Blikk napilap, a legolvasottabb híroldal, a blikk.hu, a népszerű Kiskegyed hetilap és a kiskegyed.hu, a jól ismert GLAMOUR vagy az EgészségKalauz.hu. Számos további nyomtatott és digitális kiadvány teszi sokszínűvé a kiadó kínálatát, amelyhez 2022 októberében csatlakozott a kiadó új sportmédia-platformja, a sportal.hu.
Mit kell tudni a Carbon.Crane-ről?
A Carbon.Crane a weboldalak és az emailek karbonlábnyomának monitorozásával és a csökkentési lehetőségek feltárásával segíti azokat, akik számára fontos, hogy a digitális karbonkibocsátásukat minimalizálják. A 2022 őszén indult greentech megoldást a Ringier Hungary mellett - többek között - a Mastercard és az EON is alkalmazta már digitális karbonlábnyomának csökkentése érdekében. A Mastercard weboldalán elért eredményeket a Greengage Awards 2023-ban különdíjjal ismerte el. A 2023 júniusa óta a World Media Group tagjai számára válogatott fenntarthatósági megoldások listáján is szerepel.