Késett a géped? Törölték a járatodat? Ilyen jogaid vannak, ha kellemetlenségek érnek az utazásod alatt
Imádsz repülni, új helyeket felfedezni? Akkor bizonyára már hallottál, vagy esetleg te is tapasztaltad, milyen kellemetlen, amikor késik, vagy éppen törlik a járatodat. Tudd meg, milyen jogaid vannak, és milyen kártérítést kaphatsz ilyen helyzetekben!
Ezeket láttad már?
Az utóbbi években tovább nőtt a repülős utazások, városlátogatások és nyaralások népszerűsége. Ennek hatására egyre több légitársaság kínál kedvező ajánlatokat. Bokor Péter, a kesettagepem.hu szakmai vezetője ismerteti a járatkésésekkel és törlésekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Egy rendelet, amely védi a repülési jogaidat!
Az Európai Unióban létezik egy rendelet, amely pontosan az ilyen váratlan kellemetlenségek esetén nyújt segítséget a pórul járt utasoknak. „Az Európai Parlament és a Tanács légi utasok jogairól szóló rendelete szerint az utas kártérítésre jogosult, ha a járatát törölték, vagy több mint három órás késéssel érkezik. Ez akkor érvényes, ha a repülés indulási vagy érkezési helye az EU területén található – az utóbbi esetben csak akkor, ha az utas uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal utazik” – magyarázza Péter.
Légy körültekintő!
A szakértő szerint, ha a járat az eredeti indulási időhöz képest két órát vagy annál többet késik, akkor a légitársaságnak kötelessége étkezést biztosítani, megtéríteni a telefonköltségeket, és indokolt esetben szállást vagy az utazási költséget a reptér és a lakóhely között. Pénzbeli kártérítés három órát meghaladó késés esetén kérhető, és az összeg az út hosszától függően 250 és 600 euró között mozoghat.
Járattörlés esetén a légitársaságnak gondoskodnia kell arról, hogy az utasok másik járattal eljussanak a célállomásra. Ha az utas nem kíván élni ezzel a lehetőséggel, akkor vissza kell téríteni a jegy árát, és biztosítani kell a visszautat a kiindulási repülőtérre. Ha a törlés az indulás előtti két héten belül történik a légitársaság hibájából, akkor a jegyár visszatérítése mellett további kártérítés is jár az utasoknak.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a légitársaság érdekkörén kívül eső esetekben – például rossz időjárás, légiforgalmi irányítók vagy repülőtéri dolgozók sztrájkja, előre nem jelzett repülőtérzárás vagy baleset esetén – az utasok csak ellátásra jogosultak, pénzbeli kompenzációra nem.
Ezekre figyelj!
Ha teheted, mindig közvetlenül a légitársaság oldalán foglald le a jegyed, és töltsd le az applikációt, hogy probléma esetén gyorsabban kapcsolatba léphess velük. Ha szoros időbeosztásod van, Péter azt javasolja, hogy ne hagyd az utazást az utolsó pillanatra, mert bármikor előfordulhat késés. Ilyen esetekben érdemes egy korábbi járatra jegyet váltani.
A légitársaság utólag kompenzálja az utazás során felmerült károkat, de mindig legyen nálad plusz pénz egy váratlan helyzetre. Járattörlés vagy késés esetén érdemes segítséget kérni olyan szolgáltatóktól, akik az érdekedben közbenjárnak, és azért dolgoznak, hogy a lehető legjobb kompenzációt kapd.