Reklámozhat egy influenszer orvosi terméket? Nagy baj is lehet belőle...
Az Instagram vitathatatlanul népszerű, idén várhatóan eléri az 1,1 milliárd felhasználót, akiknek több mint fele 18 és 29 év közötti.
Ezeket láttad már?
Ezt a népszerűséget persze rengeteg cég is felhasználja és influenszerek által reklámozzák termékeiket. A fizetett reklámpartnerek révén többszázezer emberhez jutnak el, így terjesztve különböző gyártmányaikat.
Ezek az influenszerek által megjelenített Instagram-hirdetések nemcsak egy terméket, hanem egy egész életstílust értékesítenek.
Azonban egy cipőt vagy poggyászt népszerűsíteni mégiscsak más, mint amikor gyógyszereket, orvosi eszközöket vagy egészségügyi termékeket promotálnak. Ez a jelenség – az egészségügyi termékek hirdetése – pedig egyre inkább elterjedt. Azt azonban elfelejtik megemlíteni, hogy egyes termékek milyen mellékhatásokkal járnak és bizonyos esetekben nagy kárt okozhatnak. Néhány hónapja Erin Ziering, a 90210 sztárjának, Ian Zieringnek a felesége reklámozta egymás mellett Allergan mellimplantátumát és a botoxot, a velük járó veszélyekről viszont nem esett szó, pedig a releváns kockázat tényét pedig soha nem szabad figyelmen kívül hagyni.
De nem az Allergan az egyetlen olyan vállalat, amely hiányos tájékoztatás mellett reklámoz influenszerekkel. A Bloomlife olyan Instagram-felhasználó anyáknak fizet, akik hajlandóak orvosi ellátást pótolni akaró, ámbár valójában nem helyettesítő eszközt ajánlani kismamáknak. A termék persze nem tesztelt klinikailag. Ilyenkor pedig felmerül a kérdés: ha valaki az influenszerek ajánlása alapján használ egy orvosi jellegű terméket, de mégis negatív következményeket szenved el, kit terhel a felelősség?
data-instgrm-permalink="https://www.instagram.com/p/Bquy5hRAbLx/?utm_source=ig_embedutm_medium=loading" data-instgrm-version="12" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"> A bejegyzés megtekintése az Instagramon #Ad I recently had a blast swapping worlds for a day with Alycia, a financial analyst who also lives with psoriasis. I learned a ton from her, and I hope she feels the same. Link in bio for more! xoxo #10240; .#10240; .#10240; #psoriasis #psoriasiswarrior #dermatology#10240; Louise Roe (@louiseroe) által megosztott bejegyzés, Nov 28., 2018, időpont: 8:44 (PST időzóna szerint)
Hivatalos álláspont szerint a gyógyszerek és az orvostechnikai eszközök hirdetéseinek kiegyensúlyozott leírást kell adniuk a termékről. Ez azt jelenti, hogy a hirdetés nem összpontosíthat kizárólag a használat előnyére, ha vannak kockázatok, amelyekkel a célközönség számolhat. Ezt azonban sok esetben nem veszik figyelembe. Ilyenkor pedig a felelősség egyaránt terheli a gyártót és az influenszert is, de sok áldozat nem teszi meg a megfelelő lépéseket, így szabad utat adva a további veszélyes reklámoknak.
Jaj, mellimplantátumai betegítették meg a népszerű YouTubert: senki nem hitt neki
Jaj, mellimplantátumai betegítették meg a népszerű YouTubert: senki nem hitt neki
Ami biztos: semmilyen hirdetést nem ajánlott készpénznek venni, ha pedig orvosi termékről van szó, akkor érdemes valódi szakember véleményét kérni. Azt se feledd, valamihez az arcodat adni legalább akkora felelősség, mint termékhasználóvá válni.