Igen, az első nő a Holdon Prada ruhát visel majd, és brutálisan jól néz ki
Ha valaki azt mondaná az űrhajósok szkafanderére, hogy biztosan praktikus, de nem igazán tetszik, akkor az illetőt a legtöbben lehurrognák, miszerint nem divatbemutatóra mennek, hanem a világűrbe, ott meg szinte mindegy, mit vesznek fel, csak a funkcióját lássa el az adott darab. Ebben a gondolatmenetben vannak igazságok is, azonban a NASA bemutatta az Artemis III misszió szkafandereit, és azt is elmondta, hogy a fejlesztéseket egy olyan divatházzal együtt dolgozták ki, aki eddig leginkább a luxuskategóriában alkotott, és nem a funkcionális munkaruházat vagy védőfelszerelések terepén.
Ezeket láttad már?
Az Artemis III nagyon fontos misszió, ennek pedig több oka is van. A 2026-ra tervezett űrutazásban a NASA szakemberei és a Prada divatház tervezői dolgoztak együtt, hogy megmutassák, az űripar funkcionalitása igenis kéz a kézben járhat a divatvilág esztétikájával.
Különleges küldetés, különleges ruhák
Az Artemis III Holdmisszió több szempontból is különleges. Az első nő, és az első színesbőrű ember lép majd a Holdra 2026-ban. Az új szkafanderek nem csak esztétikájukban, de funkcionalitásukban is megújultak. Például egyszerűbb benne a mozgás azokhoz a darabokhoz képest, amelyek az Apollo-korszak űrruháit jellemezték.
Ez nem is a technológia, sokkal inkább a tervezésbeli újítások tették lehetővé, ennek köszönhetően az űrhajósok kisebb energiafelhasználással többet tudnak mozogni, így hosszabb időt képesek a terepen tölteni, és ott hatékonyabban tudnak dolgozni. A Prada textilgyártásban szerzett szakértelme pedig olyan nagy szövetek használatát tette lehetővé, amelyek a funkcionalitást és az esztétikát is javítják. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem csak kényelmesebb, de tartósabb is a ruházat.
A felszerelés olyan anyagból készült, ami visszaveri a hőt, és véd a szélsőséges hőmérséklettől. Ebből mi, laikusok annyit látunk, hogy az új védőruházat hófehér, de ez valóban éles ellentétben áll a korábban használt sötétebb anyagokkal, amelyek nem nyújtottak ilyen segítséget a hőszabályozásban, az újonnan fejlesztett rendszerekkel pedig tovább biztosított az űrhajósok oxigénellátása is.
Ez az első olyan űrruha, amely a tervezésnek köszönhetően nemsemleges. Ez azt jelenti, hogy míg korábban gyakran személyre kellett szabni ezeket a felszereléseket, és ez nagyban drágította az előállítási költségeket is, most a tervezési megoldásoknak köszönhetően egyetlen méretben lehet készíteni, ami az összes űrhajós számára megfelelő.
Szintén a Prada érdeme, hogy olyan új, innovatív varrási technológiát alkalmaztak, amely egyszerre tette ellenállóbá, de mégis kifonomultabbá a szkafandereket az elődjeikhez képest.
Csúcsdivat és csúcstechnológia találkozása
Az új űrruhák letisztultak és vizuálisan feltűnők. Nem csak funkcionálisan kimagaslóak, hanem esztétikailag is vonzóak, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az inkluzív munkakörnyezet a különböző iparágak esetében is nyertes kombó. Itt most két olyan iparág alkotott együtt valami teljesen forradalmit, amely eddig nem feltétlenül közelített egymáshoz. Az eredmény azonban magáért beszél, a jól átgondolt tervezési és anyagválasztási folyamatok, a dizájn és a technológia együttműködése azt eredményezte, hogy a két vállalat alapjaiban tudta megújítani az űrhajósok viseletét.
Lorenzo Bertelli, a Prada marketing igazgatója azt nyilatkozta, nagyon büszke az együttműködésre, és kiemelte, hogy az új űrruhákban a művészet és a mérnöki tudás keveredett. Úgy véli, a partnerség célja nemcsak egy funkcionális szkafander létrehozása, hanem az is, hogy a jövő generációit inspirálja az űrkutatásban. Az Axiom Space elnöke, Matt Ondler megjegyezte, hogy ez az együttműködés új modellt állít fel az ágazatok közötti partnerségek számára.